maj 4, 2021
november 20, 2023
Vent venligst
Step 1 / 3
Fejl: Kontaktformular ikke fundet.
For at blive mere synlig i Google, kræver det at Google finder dig relevant og troværdig indenfor de emner, som du befinder dig i, eller som du behandler. Google har en lang række parametre, som de vurderer dette på, og det er indfrielsen af disse parametre, man arbejder med, når man laver søgemaskineoptimering.
Ønsker du at blive synlig på Google, så er det vigtigste, at du tænker og laver en SEO-strategi. Denne strategi skal baseres på en masse analyser, for at ramme søgeintentionen hos brugerne mest muligt, samt have en større chance for at Google placerer netop dit indhold ude på søgeresultaterne.
Hvad indeholder en SEO-strategi?
Vi starter lige med at kigge på hvordan du ser om dit website er indekseret på Google, og hvilke sider Google fanger på dit website.
Google indekserer automatisk dit websted, og indsamler automatisk alle dine oplysninger fra dit website. I bund og grund har Google små crawlere, som løbende gennemgår hele nettet for at finde nye relevante sider at indeksere i søgeresultaterne.
For at Google’s crawlere kan finde dit website, skal du give Google lov til dette. Det vil sige, at når du tilføjer en ny side til dit website, skal du huske at dobbelttjekke, om du har slået til at Google må crawle siden.
1: Du kan i en søgebrowser skrive site:Ditdomæne.dk, så vil du se en oversigt over alle dine indekseret sider i søgeresultaterne.
2: Du kan også benytte dig af Google Search Console. Google Search Console er et gratis tool, hvor du kan få vist, hvordan dit website bliver indekseret, samt hvilke tiltag du kan foretage dig for at optimere indekseringen af dit website.
Man skal huske, at SEO er en kontinuerlig proces, jo oftere du optimerer eksisterende indhold, eller skaber nyt indhold, jo oftere vil Google komme på besøg, og gennemgå dit website.
Hvis du begynder at se, at din synlighed falder på Google, kan det skyldes flere ting. Det kan være:
Lav derfor aldrig en SEO-strategi der kører længere end 3 måneder frem, da mange ting kan ændre sig i mellemtiden, som gør, at du er nødt til at ændre din strategi.
Du skal holde øje med tre væsentlige faktorer:
Hvis klikraten falder, sessionerne falder, i takt med at afvisningsprocent stiger, så kan det være en ret tydelig indikator af at noget er galt, da det kan have betydning for dine placeringer på søgeresultaterne.
Du kan holde øje med disse tre faktorer i Google Search Console, samt Analytics. Husk derfor at få opsat begge sporinger på websitet.
Start med at skrive alle de ord ned, som du tænker, du selv ville søge på, hvis du skulle finde din ydelse eller produkt. Hvis du har oprettet Google Search Console, og har haft det kørt et stykke tid, kan du her finde muliglige søgeord, som Google mener, at dit website kan ranke på. Du kan nu udvælge, hvilke du mener er relevante. Du kan både kigge på eksponeringsmuligheder, samt om søgeordene klikkes på.
Lav derefter en simpel søgning på søgeordene på en af dine søgemaskiner. På den måde kan du finde ud af, hvad eksempel Google mener, at brugernes søgeintention er, da eks Google vil placere intention øverst i resultatsiderne. Du får nu evt. flere mulige søgeord og måske endda longtail søgeord. Noter disse nye søgeord sammen med de andre, i det ark du har noteret de andre søgeord.
Næste skridt er nu at finde ud af, hvor stor søgevolumen der ligger på de udvalgte søgeord, for bedre at kunne sætte dem i prioritet.
Når du laver den søgning på Google, for at finde ud af hvad søgeintentionen er, så kan du med fordel også kigge på hvem dine konkurrenter er – samt hvordan deres snippets ser ud. Derudover kan du se, hvor dine konkurrenter er placeret i forhold til dig. Tag et kig på konkurrenternes sider, og find ud af hvad de gør, som du ikke gør. Benytter de sig af yderligere søgeord som kunne være interessant for dig også at rangere på, er deres indhold mere relevant i forhold til brugernes søgeintention, har de relevante Titel og Meta beskrivelser osv. I bund og grund skal du kigge på dine konkurrenter, på samme måde du ville kigge på din egen on-page.
Hvis du med det blotte øje ikke kan se nogen forskel, så skal du til at kigge på, hvordan konkurrenter benytter deres off-page SEO. For hvis dine konkurrenter har en god solid backlink profil så er det troværdighed i Googles øjne, og det vægtes højst.
Når du har været igennem din søgeordsanalyse, konkurrent analyse samt content gap analyse, så kan du påbegynde dine planer/strategier for optimering.
Derudover skal du også sørge for, at optimere i forhold til Googles andre søgefunktioner, eksempelvis billedsøgning.