november 24, 2021
september 7, 2024
Vent venligst
Step 1 / 3
Fejl: Kontaktformular ikke fundet.
Meta tags er små stykker af koder som indeholder information omkring din hjemmeside. Meta tags vil derfor bliver brugt til at beskrivelse af din hjemmeside med en ”overskrift” og et ”resume”.
I SEO-sammenhæng bliver meta tags ofte refereret som; title tag og meta beskrivelse, og det er de to tekstelementer, som udgør størstedelen af din visning i søgemaskinernes resultatsider.
Meta tags hjælper dig, med at give en kort beskrivelse af din sides indhold, og ved at lave gode meta tags kan du øge klikraten.
De meta tags der vil blive taget hånd om i dette blogindlæg, er forholdsvis nemme at implementere i de mest gængse CMS’er, og så længe dit forarbejde er gjort optimalt. Ja, hvad er så optimalt forarbejde? Fundamentet i alt SEO-arbejde ligger i en søgeordsanalyse, hvilket dine meta tags også bør bære præg af. Det er derfor væsentligt, at dine mest relevante søgeord bør optræde i dine meta tags.
Hvis du er interesseret i at læse, om hvordan man laver gode title tags og meta beskrivelser, så kan du læse mere om det i blogindlægget her og du kan også læse om udvidelser, som du kan tilføje til din SERP (stjerner og FAQ).
Title tag (også kaldet meta titel eller sidetitel på dansk) kan beskrives som en overskrift til din side. Det er her du har mulighed for at fremhæve sidens overskrift. Du skal derfor huske at dit title tag er det første brugerne lægger mærke til.
Du skal dog være opmærksom på flere elementer, når du udarbejder din title tag.
Title tag (overskriften):
Meta beskrivelse (meta description på engelsk) er et kort resume af din sides indhold. Meta beskrivelsen er her du kan give en teaser til siden og hvad de kan forvente at læse om.
Der er dog nogle elementer du skal være opmærksom på, når du laver dine meta beskrivelser:
Du kan tjekke dine title tags og meta beskrivelser på linket her.
Title tags og meta beskrivelser er med til at skabe relevans omkring dine sider, og du vil derfor opleve at dine sider får mere organisk trafik. Title tag og meta beskrivelser, er de tekster forbrugeren ser først – så se dine meta tags som et udstillingsvindue.
Men hvordan påvirker title tag og meta beskrivelser så din onpage SEO? For at gøre det kort, så har title tag og meta beskrivelser ikke en direkte påvirkning på din placering på Google.
Det der derimod leder til en højere placering, er den øgede interesse du får på din snippet. For ved hjælp af title tag og Meta beskrivelse som skaber relevans for forbrugeren, vil klikraten stige. Og er der noget Google kan lide når det gælder din placering på Google, er det en øget klikrater og interesse fra forbrugerne.
Google kan ændre i din title tag og meta beskrivelser, alt afhængig hvordan brugerne søger. Der er derfor ikke en garanti for at dine title tags og meta beskrivelser bliver vist præcis som du har skrevet dem.
Som nævnt ovenfor, er der opsat nogle ”regler” om hvor lange dine title tags og meta beskrivelser må være. Og jeg vil klart anbefale, at du overholder dem for selv at have styr på, hvad der bliver vist, når forbrugeren finder din side.
Google er nemlig super ”smarte”, for hvis din meta beskrivelse er for lang, kan du risikere, at du får de berømte ”…”. Ligeledes hvis din beskrivelse er for kort, finder Google selv relevant indhold fra din side i stedet. Så for at du selv har kontrollen over, hvad der bliver vist, så vil jeg anbefale du overholder ”reglerne”.