Vent venligst

Vi har modtaget din forespørgsel
Tak for din forespørgsel

. Vi sætter pris på muligheden for at drøfte dit projekt. Du hører fra os inden for 1-2 hverdage
På gensyn

Step 1 / 3

orange landscape
close icon

Fejl: Kontaktformular ikke fundet.

december 3, 2021

Hvad er CTR og hvad kan du bruge det til?

Tilbage til vidensunivers

Thomas Østerkjerhuus

Thomas Østerkjerhuus

Adm. direktør og Partner

Hvad er CTR?

 

CTR er en forkortelse af ’Click Through Rate’ (på dansk ”Klikrate”). Det er en KPI, som viser hvor mange procent, af de personer der har set et hyperlink, der også har valgt at klikke på den.

Med et hyperlink refereres der til alle online links, som tager dig et sted hen på internettet.

Det kan være:

  • Et søgeresultat i søgemaskinerne
  • Et link på en hjemmeside
  • En annonce (hvad end om det er banner, SoMe eller noget helt 3.)

Oftest benyttes CTR med henblik på, at vurderer marketingindsatser. Her fortæller CTR’en dig den procentuelle andel af de personer, som har set dit marketingmateriale, som også vælger at klikke på det. Resultatet bliver oftest brugt til at vurderer om annoncen er velkonstrueret.

Hvordan beregnes CTR?

CTR vises i procent, og man finder frem til sin CTR ved at dividerer antallet af kliks med antallet af visninger/eksponeringer og ganger det med 100.

Eksempel:
Hvis en annonce er blevet vist 14.500 gange, og 371 har valgt at klikke på annoncen, så har man en CTR af 2,5%.

Hvornår har man en høj CTR?

Om en CTR er høj eller lav afhænger helt og holdent af målgruppen, formålet med indsatsen og mediet/kanalen, som man har benyttet.

Nogle målgrupper vil have en højere klikrate end andre, fordi de er længere i deres beslutningsproces.
Hvis din målgruppe er meget bred, så vil din CTR hyppigst falde. Det vil den fordi du kommunikerer til mange forskellige mennesker på en gang, som ikke alle reagerer på de samme ting, og eller er forskellige steder i deres beslutning.

Mediet eller kanalen der benyttes, har den største påvirkning på din klikrate. Det har den da  medierne rammer nogle forskellige målgrupper, forskellige steder i dine potentielle kunders beslutningsproces.

Medier så som; online aviser, streamingtjenester og display banner rammer enormt bredt, og man rammer mange personer både i og uden for ens målgruppe.

En kanal som PPC eller søgemaskineoptimering vil til gengæld have en højere klikrate, fordi at du kun bliver vist til de personer, som aktivt søger efter dig, din service eller dit produkt. Ergo: De er længere i beslutningen, og du har ikke skubbet dit budskab ud til målgruppen, på et tidspunkt hvor de ikke søgte efter det.

Hvis jeg skal komme med nogle indikationer, til hvilket spektrum din CTR omtrentligt bør ligge i, så ser det således ud:

  • Google annoncering: 8-20%
  • SEO: 8-15%
  • Organisk SoMe: 3-8%
  • SoMe annoncering: 1-5%
  • Displaybanner: 0,5-2%
  • Digitale aviser: 0,1-1%

Morgan står ved en tavle hvor han har lavet en graf over sine CTR'er

Høj eksponering = lav CTR

Nu er det med CTR, som det er med alle andre KPI’er ikke binært, om tallet er godt eller skidt. Det kan godt være at din kampagne har haft en lav CTR, men du har måske fået noget andet i stedet for?

Det er nærmest en regel lige så sikker, som tyngdeloven; at kanaler der giver mange eksponeringer, giver en lav klikrate.

Tv-reklamer har nok den højeste visningsrate af alle marketingkanaler, og her har man en CTR af 0% (da man ikke kan klikke på sit TV 😉). Det gør jo ikke at Tv-reklamer ikke kan være effektfuldt.

Pointen i de kanaler ovenfor hvor man oftest får en lavere CTR er, at man vil nå ud til så mange mennesker, som overhovedet muligt for at sprede budskabet om ens brand.

Modsat så giver kanaler med meget få visninger den højeste CTR, fordi man målretter sig en snæver gruppe af mennesker der aktivt søger efter dig og dine ydelser i søgemaskinerne, eller bliver udsat for dit organiske SoMe content, fordi de i forvejen følger din virksomhedsprofil.

Du må vælge; vil du bygge brand, eller skaffe trafik?

En lav CTR kan derfor også være et symptom på, at kampagnens formål var at skabe brand awareness, og ikke at anskaffe trafik.
Og så er der nogen som sikkert siger; ”jamen jeg vil gerne begge ting”…

*Jeg tager en dyb indånding før jeg svarer på dette*

At bygge brand, og at skaffe trafik (salgsaktivering) er to vidt forskellige discipliner, som kræver forskelligt indhold, medieplanlægning og eksekvering. Så du kan ikke få begge ting fra samme kampagne.

Grafer over statistik for Facebook-aktivitet

Hvordan bruger man CTR?

CTR er kun en vigtig måleparameter i en kontekst, hvor den indsats du måler på, har til formål at skaffe trafik til websitet.

Her spiller CTR en væsentlig rolle, når man analyserer ”tragten” fra at målgruppen ser en annonce, til at de konverterer til en kunde.

Forstil dig at du synes, at du får for få leads eller salg for dit marketingbudget. Så skal du sætte dig ned og gennemgå din tragt.

  • Step 1: Ser folk vores annonce (visninger)?
  • Step 2: Hvis ja; klikker de på dine annoncer (CTR)?
  • Step 3: Konverterer de (CRO)?

Alt efter svaret på de 3 steps så ved man, hvor man skal optimere. Din CTR kan i dette tilfælde fortælle dig hvor kæden hopper af.

  • Er din CTR høj, men du har fået få kliks, så er der en efterspørgsel og en interesse for dig, dit produkt eller din service. Konklusion: Du skal skaffe flere visninger.
  • Er din CTR lav, men du har mange visninger så er du måske ikke relevant for det brugeren søger? Konklusion: Optimer målretning og annoncebudskaber.
  • Er din CTR høj og trafikken til dit website ligeledes høj, så skal du arbejde med jeres landingssider. Måske skal de optimeres. Overvej om du lovede noget ude i annoncen, som din landingsside ikke holder. Konklusion: Optimer landingssiderne ud fra et brugeroplevelsesperspektiv (CRO)

Nedenfor ser du min version på et optimerings flowchart:

CTR optimerings flowchart

Thomas Østerkjerhuus Adm. direktør og Partner
Thomas Østerkjerhuus
Adm. direktør og Partner
Er Morningtrains helt egen ’Jack of all trades, master of none’. Thomas (eller Øster) har viden på tværs af hele organisationen, og han elsker at dele sin viden. Derfor har han over hans 7 år i forretningsudviklingsfaget haft 3 podcast serier, skrevet et utal af blogindlæg samt 2 ebøger.
Hello there
We can see that you are from Denmark. Would you like to switch to Danish?