Vent venligst

Vi har modtaget din forespørgsel
Tak for din forespørgsel

. Vi sætter pris på muligheden for at drøfte dit projekt. Du hører fra os inden for 1-2 hverdage
På gensyn

Step 1 / 3

orange landscape
close icon

Fejl: Kontaktformular ikke fundet.

april 30, 2024

Hvad er Google Ads?

Tilbage til vidensunivers

Thomas Østerkjerhuus

Thomas Østerkjerhuus

Adm. direktør og Partner

Google Ads er Googles annonceringsværktøj, som gør markedsføring på Googles produkter tilgængeligt for helt almindelige marketeers og bureauer.

Denne marketingkanal har et stort reach og er god til at drive købsladet trafik videre til dit site.

Google Ads var tidligere kendt som Google AdWords og skiftede navn I juli 2018.

Hvorfor skifte navn fra Google AdWords?

Der er ingen officiel udmelding om, hvorfor Google ændrede navnet på deres annonceværktøj, men jeg har en tese:

Google AdWords er for mange mennesker lig med tekstannoncerne i søgeresultaterne. Det ligger nærmest også i navnet ”Ad-Words. Groft oversat til: Tekstannonce.

Men som årene er gået, har Google skaffet sig adgang til – eller opkøbt – diverse platforme, som kan meget mere end ”blot” at understøtte tekstannoncer.

Så mit bud er, at de skiftede navn fra Google AdWords til Google Ads, fordi de havde brug for et navn, der indkapslede hvad man får adgang til i værktøjet.

Igen ligger det nærmest i ordet (de er slet ikke så dumme inde hos Google): Du får selvfølgelig adgang til alle Googles annoncetyper via Google Ads.

Vi lægger sølvpapirshatten væk igen.

Hvad får du så adgang til i Google Ads?

Google Ads giver adgang til at lave annoncer:

  • Blandt Googles søgeresultater
  • Som display-bannere rundt omkring på internettet
  • Som videoannoncer på YouTube
  • I fanen Google Shopping

Og det bedste ved Google Ads er remarketing. Her kan du vælge at øge frekvensen af dine Ads, til folk der allerede har haft kontakt med din virksomhed, ved at besøge din hjemmeside. De har vist interesse, så det vil kræve mindre før de konverterer.

Ja det var måske sort snak, men hold ud – det kommer til at give mening det hele.

 

Søgeannoncer

Søgeannoncerne i Googles søgeresultater er nok den mest omtalte og velkendte annonceringsmetode i Google Ads. Det er de annoncer, som vises direkte i søgeresultaterne.

Disse annoncer udløses, når de udvalgte søgeord bliver søgt på i Google.

Men selvom man betaler for de placeringer, man udvælger i Google, kigger Google altså stadigvæk på relevans. Jo mere relevant din annonce er for søgeordet, jo billigere får du dine klik.

Omvendt betaler irrelevante annoncer mere for deres klik. Der er typisk tale om, at prisen varierer med 30-70% alt efter annoncens relevans.

Eksempel på en tekstannonce

Fordele ved søgeannoncer

  • Du betaler først, når nogen klikker på din annonce.
  • Du vælger selv søgeordene.
  • Du kan vælge hvilke geografiske områder, du vil findes i.
  • Du får en plads øverst i Google med et fingerknips!

Ulemper ved søgeannoncer

  • Ja, du betaler for klik. Det er en auktion – så jo flere, der er villige til at betale for dit søgeord, jo dyrere bliver det for dig. I grelle tilfælde kan prisen runde 180 DKK pr. klik, så sørg for at du ikke køber irrelevant trafik.
  • At mestre Googles søgeannoncer kræver, at du har en kombination af teknisk snilde, copy writing skills og et statistisk mindset. Læs: At du sætter søgeannoncer op og indtaster dine kreditkortoplysninger er altså ikke en rentabel løsning.

Display-bannere

Display-bannerne er grafiske annoncer, som vises på de annoncepladser, Google har købt hos millioner af websites.

Nærmest alle steder, hvor du ser bannere, kommer de fra Google Ads. Du kan genkende dem på det lille blå ikon i et af hjørnerne.

Display-bannere findes i mange dimensioner. Du kan se listen her.

Annoncematerialet i et display-banner er altså et statisk billede (en grafik), en GIF eller en kort animation.

I display-annoncering målretter du dig enten ved at oprette en målgruppe baseret på deres adfærd på dit website (via Google Analytics), ved at finde en prædefineret målgruppe eller ved at vælge hvilke sider, du specifikt vil vises på.

Eksempel på en displayannonce

Fordele ved display-annoncer

  • Du betaler pr. 1.000 eksponeringer, og der er som regel så lav, at den tælles i ører.
  • Du får en enormt stor rækkevidde, fordi du kan nå ud til folk på tværs af hjemmesider.
  • Du kan vælge hvilke geografiske områder, du vil vises i.
  • Det er muligt at blive vist på din målgruppes favorit-websites.

Ulemper ved display-annoncer

  • Display-annoncer har primært branding-værdi, så det er svært at aflæse performance, da kun meget få rent faktisk klikker på bannere.
  • Du får til tider meget bot-trafik ind via display-annoncer.
  • Det er en forudsætning, at du kan lave grafisk indhold. Uden det kommer du desværre ingen vegne.

YouTube-annoncer

Ja, det er rigtigt!

Google Ads giver dig adgang til annoncer på YouTube.

Du kender sikkert de der annoncer, som afspilles lige før en video. Nogle kan man skippe – andre kan man ikke. Det afhænger af annoncens længde, hvorvidt den kan opsættes som ”unskippable”.

YouTube tillader også annoncer i deres søgeresultater. YouTube er i sagens natur en søgemaskine helt ligesom Google, bare indenfor videomateriale. Det betyder, at du kan placere annoncer i søgeresultaterne, og ligesom med søgeannoncer er nøgleordet relevans. Du kan altså ikke bare smide en annonce for cykler ind på en søgning om udvikling af websites.

Eksempel på en YouTube annonce

Fordele ved YouTube-annoncer

  • Der findes næppe billigere visninger af videoannoncer.
  • Opsætningen er nem: Du indsætter bare linket til din video og udfylder to felter, så kører du
  • Du kan vælge hvilke geografiske områder, du vil vises i.
  • Du kan målrette dig meget specifikke målgrupper (alt fra hvad de søger efter til deres interesser).

Ulemper ved YouTube-annoncer

  • Hvis du ikke ved, hvordan man ekskluderer målgrupper, vil børn komme til at tegne sig for 50% af dine visninger.
  • Det kræver noget lækkert videomateriale for overhovedet at være effektfuldt.
  • Det er først og fremmest et branding-tool, så det er svært at aflæse performance, da kun meget få rent faktisk klikker på videoerne.

Google Shopping Ads

Driver du en webshop?

Så håber jeg, at du har stiftet bekendtskab med annoncer i Google Shopping. Hvis ikke det er tilfældet, skal du spidse ører nu.

Shopping-annoncer vises også i Googles søgeresultater, men OVER søgeannoncerne og de organiske resultater. Det er altså de første annoncer, den søgende bliver udsat for.

Ligesom med søgeannoncer udløses annoncerne af søgeord, men ikke af søgeord du selv ”vælger”. Søgeordene i Google Shopping-annoncer er ordene i produkternes navne.

Google Shopping annoncer viser brugeren et produktbillede, en pris og brandet – inden de klikker.

Dette er måske den faktor, der gør Google Shopping-annoncering mest interessant. Ved at præsentere brugeren for næsten al information, inden de klikker, risikerer du i mindre grad at få irrelevant trafik. Glemte jeg at sige, at du også her kun betaler pr. klik? 😉

Eksempler på annoncer fra Google shopping

Fordele ved annoncer i Google Shopping

  • Du betaler kun pr. klik.
  • Trafikken fra denne type annoncer har nogle af de højeste konverteringsrater.
  • Då får lave klikpriser i forhold til søgeannoncer.

Ulemper ved annoncer i Google Shopping

  • Fordi du giver så meget information til brugerne upfront, er der færre, der klikker på annoncerne. Ergo klikraterne er oftere lavere i Google Shopping end i søgeannoncer.
  • Det kræver lidt mere teknisk snilde at optimere annoncer i Google Shopping.
  • Det er 100% Google, der vælger om der vises produktannoncer.

Google AdWords = Google Ads = Google Annoncering

Nu kan der vist ikke længere herske tvivl om, hvad der skal ske herfra:

Du skal ind og lege med Googles annonceværktøjer, og jeg vil da heller ikke tage mere af din tid.

Jeg håber, du har fået en klar forståelse af, hvad Google Ads giver dig adgang til.

God arbejdslyst. 😊

Thomas Østerkjerhuus Adm. direktør og Partner
Thomas Østerkjerhuus
Adm. direktør og Partner
Er Morningtrains helt egen ’Jack of all trades, master of none’. Thomas (eller Øster) har viden på tværs af hele organisationen, og han elsker at dele sin viden. Derfor har han over hans 7 år i forretningsudviklingsfaget haft 3 podcast serier, skrevet et utal af blogindlæg samt 2 ebøger.
Hello there
We can see that you are from Denmark. Would you like to switch to Danish?