Vent venligst
Step 1 / 3
Google Ads, Facebook annoncering, SEO, linkbuilding
Gul & Gratis
Gul & Gratis driver et af landets største online markedspladser for nye og brugte ting, og deres forretning er baseret på deres mange millioner af website besøg hver måned.
Væksten i antallet af website besøgende er derfor forretningskritisk, og det fik vi i Morningbound lov til at booste.
Problem
Et godt brand kan ikke stå for væksten alene
Gul & Gratis har igennem flere år manifesteret som et af landets største online markedspladser med en stærk branding positionering med afsæt i det fynske. Denne branding-indsats er over årene blevet styrket via traditionelle medieindsatser på fx tv og radio.
Men Gul & Gratis ambitiøse vækstplan kunne ikke længere realiseres kun ved at være afhængig af en "top-of-mind" branding effekt - især ikke med nye stærke konkurrenter som fx Facebook Marketplace.
Nu skulle der også fokuseres på at indfange de mulige website besøgende, som aktivt ledte efter produkter, der kunne købes på Gul & Gratis samt brugere som kunne inspireres til at shoppe på den online markedsplads.
Denne udfordring fik Morningbound lov til at byde ind på - og Facebook og Google blev identificeret som de kanaler, der skulle fokuseres på.
Planen
Aktivering af nye brugere via Push og Pull marketingindsatser
Der blev lagt en solid plan med tre klare indsatsområder, som både havde facetter af "Pull" og "Push" marketing.
Det første indsatsområde var en Pull-marketing indsats via Google & Bing Ads setup med fokus på at tiltrække store mængder af website besøgende til ganske få ører pr. klik. Her blev der specifikt målrettet mod besøgende fra Google, som ledte efter produkter, som kunne findes på Gul & Gratis.
Det sekundære indsats område var også en Pull-marketing indsats, men hvor væksten af den organiske SEO trafik til Gul & Gratis var i fokus. Her sparrede Morningbounds SEO specialister med webudviklerne hos Gul & Gratis for at optimere indekseringen af platformen på Google for at kunne tiltrække flere gratis, organisk website besøgende.
Det sidste indsatsområde var en Push-marketing indsats målrettet mod Facebook brugere, som ikke lige havde Gul & Gratis top-of-mind eller konkret søgte efter produkter på platformen. Her blev der udformet inspirations-annoncer til at tiltrække opmærksomheden mod Gul & Gratis platformen. Det kunne fx være en sæson-baseret annonce i foråret med temaet "Campingvogne", som kunne inspirere besøgende til at besøge Gul & Gratis udvalg af campingvogne op mod sommersæsonen.
Resultat
Eksplosiv vækst i nye månedlige besøgende
Resultatet af de tre indsatsområder var tydelig allerede få måneder inde i samarbejdet:
- Flere 100.000-vis af danske månedlige besøgende med høj interaktionsrate på websitet
- Et langt bedre indekseret website, som gav mange nye "gratis" webbesøgende fra organiske placeringer på Google
- 1.000-vis af nye brugere fra Facebook, som blev inspireret til at besøge og handle på Gul & Gratis
- Gul & Gratis oplevede markant vækst af deres pakke-post produkt via Google Ads og Bings
Stærke resultater
Gul & Gratis månedlige besøgende har fået et stærkt boost
md besøgende
nye brugere fra Facebook
Målsætning på mange nye besøgende
DSA kampagner i Google blev vejen frem
Dynamic Search Ads på Google blev en klar vinderstrategi for Gul & Gratis, da produktudvalget er enormt. Med disse forslag fra Google kunne specialisterne løbende udforme stærke annoncegrupper til kosteffektive priser, da slaget skulle vindes på volume og ikke margin.
Push-marketing mod nye brugere
Udnyt massiv tilstedeværelse hvor dine brugere er
Når jagten handler om høj volume i antal månedlig besøgende, så skal du være massivt tilstede på flere kanaler.
Derfor er Gul & Gratis også synligt tilstede på fx Facebook med forskellige kampagner, som blev målrettet på forskellig vis.
Det var fx sommerkampagner med fokus på camping-vogne og andre inspirationskampagner, som på effektiv vis ledte brugernes opmærksomhed over på produkter, som kunne findes på Gul & Gratis.
“It is rare that I have the pleasure of working with an agency that knows how to break down difficult technical terms to an easily understandable level and at the same time succeeds at explaining the commercial value for the company. It is and always has been very nice to work with Morningbound, both having them as a consultant, but also when specific tasks needed to be executed.”
Kristian Petersen
Adm. director for Gul & Gratis
Samarbejde
Samarbejde med Morningboundgiver internt team guidance
En vigtig del af rejsen mellem Gul & Gratis og Morningbound var det tætte sparrings-samarbejde på selve den tekniske optimering af Gul & Gratis platformen.
Gul & Gratis har nemlig en række dygtige udviklere internt og med guidance fra Morningbounds SEO-specialister, så kunne de begynde at optimere platformen ud fra et SEO perspektiv og kunne på den måde assistere på målsætningen med at få flere website besøgende fra Google.
Relaterede cases
Udforsk andre cases inden for det samme emne
Kontakt
Skal vi også hjælpe dig med at vækste via digital marketing?
Hvis du bare er en smule fristet af at lade vores Digital forretningsudvikler kigge på din udfordring, så kan vi sagtens forstå dig! Du er bestemt ikke den første.
Tag fat i Steffen til en uforpligtende snak eller møde.