Vent venligst

Vi har modtaget din forespørgsel
Tak for din forespørgsel

. Vi sætter pris på muligheden for at drøfte dit projekt. Du hører fra os inden for 1-2 hverdage
På gensyn

Step 1 / 3

orange landscape
close icon

Fejl: Kontaktformular ikke fundet.

november 20, 2023

Hvad er SEO?

Tilbage til vidensunivers

Marina Dolčić

Marina Dolčić

Leadgenerering Specialist

SEO eller søgemaskineoptimering er en markedsføringsmetode, som hjælper dig med at gøre din hjemmeside mere synlig på de forskellige søgemaskiner bl.a. Google og Bing.

Søgemaskineoptimering handler om at øge din hjemmesides trafik igennem organiske søgeresultater, og forhåbentlig få en placering i toppen af Google. Det er anset som en stor del af din inbound marketing, og hovedmålet er at trække trafik ind på din hjemmeside.

Søgemaskineoptimering er en langvarig markedsføringsmetode, som har flere påvirkende elementer, end hvad selve begrebet antyder. Derfor er søgemaskineoptimering heller ikke noget man ”lige gør” henover natten.

Hvad betyder SEO? Det er bare forkortelsen for den engelske Search Engine Optimization (søgemaskineoptimering på dansk).

Så for ikke at skabe yderligere forvirring, vil søgemaskineoptimering igennem dette blogindlæg blive beskrevet som SEO.

Jeg håber, at du er klar til at dykke en lille smule ned i, hvad det vil sige at lave SEO, da det virkelig er en god ting for dig, som ønsker at konkurrere mod dine største konkurrenter. Så, hvis du er blevet lidt mere nysgerrig, følg med.

Før at man 100% kan forstå SEO, skal man forstå hvad en søgemaskine er.

Hvad er en søgemaskine?

En søgemaskine er en algoritme, som kan hjælpe brugere med at undersøge et givent materiale. Det vil sige at søgefeltet på Elgigantens hjemmeside, faktisk er en søgemaskine, dog en søgemaskine, som kun er programmeret til at finde ting på elgiganten.dk, men det gør den ikke mindre til en søgemaskine.

Søgefeltet på Elgigantens hjemmeside er et eksempel på en simpel søgemaskine

Når man taler om SEO, så taler vi om søgemaskiner, som finder indhold fra HELE internettet. Herhjemme er det Google, som er den mest fremtrædende. Andre populære søgemaskiner er fx Bing, Yahoo, Duck Duck Go, kinesiske Baidu og russiske Yandex.

Lad os tage udgangspunkt i Google, da Google er markedslederen med ca. 95% af markedet (eller mere her i vesten), hvilket betyder, at de andre mere eller mindre bare kopierer Googles algoritme.

Hvad er Googles rangerings faktorer

Når Google skal finde noget på internettet, har den hundrede, hvis ikke nærmere tusinde af parametre (rangeringsfaktorer) i sin algoritme, som den scanner igennem for at finde det indhold, som er mest relevant for den givne bruger, som har foretaget en specifik søgning.

Her er nogle af de vigtigste rangeringsfaktorer, som Google vurderer forskellige hjemmesider på, brudt ned i kategorier:

  • Domain faktorer: Domain alder og historik, søgeord i domain navn, hvilken ccTLD bruger den (er den .dk, .com eller noget andet) etc.
  • Sideindhold faktorer: Søgeord (i title tag, titler på siden, i teksten og i URLen), content længden, billeder, links (både til din sider og til andre hjemmesider),
  • Hjemmeside (og virksomhed) troværdighed: “Kontakt os” oplysninger som matcher din local business schema og andre steder på nettet (som i Google My Business eller på sociale medier), bruger anmeldelser (på siden, på Google og på andre sider, som fx Trustpilot), fysisk adresse
  • Tekniske faktorer: Strukturerede data (local business eller organization schema som vigtigste), core web vitals (hvor brugervenlig er din hjemmeside – mest at gøre med hastighed), mobile optimized (hvordan ser dit hjemmeside på mobil skærmen), sitemap, SSL certifikat (har du https i din hjemmesidens URL), hjemmesidens arkitektur (navigation og den måde alle sider er linket sammen)
  • Domain authority faktorer: Backlinks (links fra andre hjemmesider) og deres anchor text, PageRank af den hjemmeside den linker til dig, og hvor relevant den er til dit enme, link type (dofollow or nofollow), hvor links er placeret på hjemmesiden etc.
  • Bruger engagement: CTR i SERPs, mængde af direkte trafik (folk som skriver din hjemmesides adresse direkte i browseren), dwell time (hvor lang tid bliver en bruger på din side efter de fandt dig i SERPserne)
  • Brand awareness signaler: Hvor populær din virksomhed er på forskellige sociale medier (har du profiler, hvor mange likes har du, og er dit indhold engagerende), brand name søgninger, brand mentions

Men andre ord: Det er en kompleks algoritme. Men alt den i virkeligheden beder dig om er, at være relevant for dine søgere og hjælpe dem med en god brugeroplevelse og indhold, som er til at forstå.

Morningtrains maskot Morgan med Google logo

Så hvad gør du ved denne komplekse algoritme, og hvordan holder du overblikket over alt det nødvendige for at gøre dig mere synlig på Google?

Det enkle svar er – du skal lave en SEO-analyse af din hjemmeside for at afgøre, hvor dine svage punkter er og derefter implementere en målrettet SEO-strategi.
Vær tålmodig. Vi forklarer alt om det længere nede.

Hvorfor er SEO vigtigt?

Der er rigtige mange potentielle kunder og salg i, at man slår sine konkurrenter på placeringen på Google.

Søgemaskineoptimering er et af de stærkeste markedsføringskanaler, du, som virksomhed, kan komme i nærheden af.

Internettet er kommet for at blive, og derfor opstår der store markedsføringsmuligheder herigennem. Og når jeg siger store muligheder, mener jeg enorme, da der hvert sekund bliver lavet 40.000 søgninger på Google. Du har derfor mulighed for at få en bid af den enorme kage, ved hjælp fra bl.a. SEO.

Effekten af de forbedrede placeringer i søgemaskinerne er målbar, og over tid vil investeringen oftest tjene sig selv hjem flere gange.

Hvilke fordele er der ved SEO?

Den største fordel ved at rangere for et specifikt nøgleord er, at du kan få “gratis” trafik til din hjemmeside måned efter måned.

En af de helt store forskelle ved SEO, kontra andre markedsførings-muligheder er, at SEO er effektivt på længere sigt end andre kanaler.

Når man vælger at slukke sin e-mailkampagne, stopper med at lave oplæg på sociale medier eller slukker for sine annoncer, så mister man også tilknytning til sit publikum.

Hvis ens hjemmeside er optimeret, og har en god placering, kan man tage det roligt og lægge SEO-arbejdet på hylden for en stund. Kunderne vil stadig være der, da du er tilgængelig og synlig på Google.

Hvad er forskellen på Google Ads og SEO?

Der er groft sagt to måder at blive synlig på Google. Der er den betalte i form af Google Ads, og så er der den organiske SEO. Sammen hedder de SEM eller Search Engine Marketing, som er et paraplybegreb, der dækker over alle marketingindsatser på søgemaskinerne.

Herunder kommer forskellen på begreberne:

Paid search / Google Ads

Denne form for synlighed på Google er en ordning, hvor du betaler Google for at annoncere dine varer øverst i et reklamefelt på Google.

Betalte resultater i Googles SERPs

Her betaler du en klikpris for hver besøgende, som klikker sig ind på dit website.

Med Google Ads er din organisk placering på Google ligegyldig. Hvis du fx annoncerer med “gule gummistøvler”, dukker du nu op øverst i annoncefeltet uanset, hvor godt din webshop er placeret på Google.

Denne opgradering til side 1, som annonce, sker fra den ene dag til den anden, og det fortsætter så lang tid, du betaler for det. Når du holder op med at betale, forsvinder du fra søgeresultat og er nu kun at finde på din almindelige rangering som før.

Denne mulighed er en god strategi, specielt på den korte bane, hvor man kan se, om man har ramt rigtigt med nogle bestemte søgeord inden for sin forretning. Såfremt man oplever stigende salg, så er det herfra en rigtig god mulighed, at kombinere sine Google Ads med organisk SEO, da rene Google Ads kan blive meget dyre i længden – sammenlignet med en god SEO-indsats.

Tip: Laver du en god annonce og en god relevant side for brugeren at lande på, synes Google dine annoncer er mere relevante, og kræver derfor en lavere betaling. Dermed kan du spare mange penge.

Organisk SEO

Denne form for synlighed på Google er anderledes, og som navnet indikerer, så handler det om at få dine søgeord til ’at gro i relevans’ for Google.

Kort sagt, så går det ud på, at dine søgeord bliver optimeret, så du typisk efter en periode på 1-6 måneder dukker op på side 1 på de udvalgte søgeord – dette afhængigt af konkurrencen og indsatsens størrelse.

Forskellen fra Google Ads er, at du, med organisk SEO, ikke skal betale pr. klik eller pr. visning, når du først har opnået en høj placering på Google.

Hvordan laver jeg en SEO-analyse?

Du har 2 muligheder:

  1. Få en SEO-specialist til at gøre det for dig
  2. Hop ud i det og gør det selv (bare rolig, jeg hjælper dig i gang)

Når du laver din analyse så ha’ rangeringsmetrikkerne i baghovedet:

  • Tillid til domænet
  • Indholdet på dit website (sprog, kvalitet, længde, søgeord)
  • Din hjemmesides troværdighed
  • Tekniske faktorer (hastighed, sitemap, struktureret data, SSL og meget mere)
  • Websitets linkprofil
  • Bruger engagement (klikrater, direkte trafik, dwell time m.m.).
  • Brand awareness signaler

Mulighed nummer et er måske dyrere, men det vil være hurtigt, og du vil få en strategi, der fokuserer på netop de svage punkter på din hjemmeside, som vil give dig de bedste resultater. Hvis du gør det selv, skal du altid tage i betragtning, at din eventuelle uerfarenhed kan føre til, at du foretager ændringer på din hjemmeside, som måske ikke har den store effekt på dine rangeringer i søgemaskinerne.

Når det er sagt, er her, det du skal gøre, hvis du stadig ønsker at lave analysen på egen hånd.

Trin 1. Hvad prøver du at sælge?

Du starter med at lave en kort liste over søgeord, du gerne vil vises for (start med 5-10 søgeord) – det er normalt dit produkt eller din service – kort sagt, hvad du forsøger at sælge eller tjene penge på.

Hold denne liste kort og specifik. Tænk på de ord, som dine kunder måske søger efter lige før de bestiller et produkt eller en service – disse kaldes købsladede søgeord. Her et et givet eksempel: “billig vvs hillerød”, “blomster levering aarhus”, “dyson hårtørrer tilbud” osv. Bemærk, at “blomster” eller “hårtørrer” ikke er et søgeord, vi er interesseret i. De vil være for generelle og vil ikke matche vores målgruppe.

Trin 2. Tjek hvilken rangering din virksomhed har, når du søger på dine udvalgte søgeord

Åbn en browser (helst i inkognitotilstand). Skriv dine søgeord i søgningen en efter en og se, hvor din virksomhed dukker op.

De resultater, du får her, er ikke særlig præcise, da du stadig kan få personlige resultater baseret på din placering og søgehistorik. Hvis du vil have præcise data på dine placeringer, skal du bruge et SEO-værktøj.

Det billigste og mest præcise til dette er Googles søgekonsol, men den er også meget teknisk og tager tid at lære for at kunne fortolke dataene rigtigt. Alternativet kan du bruge et søgeordsanalyseværktøj.

Dette vil give dig en idé om, hvor meget arbejde der skal gøres med din hjemmeside.

Trin 3. Hvad vil du opnå?

Når du undersøger resultaterne for søgeordene fra din liste, skal du notere dig de konkurrenter, der er vist over dig. Dem, der vises i de første 3 positioner, gør som regel noget rigtigt i Googles øjne og kan give dig en idé om, hvordan du skal gribe din egen hjemmeside an.

Lav en kort liste over disse konkurrenter og tjek deres hjemmesider.

Hvordan er de forskellige fra dig? Hvordan præsenterer de deres virksomhed og produkt? Hvordan kan deres kunder komme i kontakt med dem? Hvilke resultater får du, når du googler deres varemærke? Hvor forskellige er resultaterne fra dit eget brand?

Denne konkurrentanalyse vil give dig ideer til at forbedre dit websites indhold.

Det næste trin er derefter at tjekke dit websites sundhed.

Trin 4. Er din hjemmeside sund?

At analysere onpage-sundheden på dit websted handler om at finde UX-forbedringsmuligheder på dit websted.

Her fokuserer vi mest på de tekniske SEO elementer, for eksempel:

  • brudte links (både interne og eksterne)
  • ødelagte billeder, manglende alternativ tekst eller billeder, der er for store i filstørrelse
  • tyndt indhold
  • flere H1-tags eller manglende H2- og H3-tags,
  • manglende title tag
  • for lange URL’er
  • manglende sitemap
  • mangler SSL
  • for langsom sideindlæsningshastighed
  • m.

Der er ingen nem vej uden om dette, denne enkleste måde at gøre det på, er ved at bruge et værktøj. Du skal have en ret omfattende teknisk viden om webudvikling og SEO for at gøre det uden et værktøj.

Du kan selv prøve at finde et SEO-revisionsværktøj eller bruge Morningscore. Det er et SEO-værktøj bygget af vores søsterselskab, og det er perfekt til folk, der lige er begyndt at lære om SEO, og selv ønsker at optimere deres hjemmeside.

Når du er færdig med disse 4 trin, bør du forhåbentlig have en god idé om, hvor din hjemmesides svage punkter er.

Videre til strategien.

SEO-strategi

Morgan står med et forstørrelsesglas og kigger på hvad SEO er

En SEO-strategi er opdelt i to kategorier – OnPage SEO og OffPage SEO.

OnPage SEO (eller onsite SEO) handler om din hjemmeside, hvordan den er lavet (koden), og hvad den indeholder (indholdet). Så vi kan sagtens sige, at du har 100 % kontrol over din OnPage SEO. Når du udfører OnPage SEO, ændrer du elementer på din hjemmeside med det formål at forbedre oplevelsen for dine brugere og i den lange ende, dine placeringer.

Disse elementer hører til OnPage SEO-kategorien:

  • Hjemmesidens hastighedog andre core web vitals
  • Indholdet på websitet (tekstens, billedernes og videoernes relevans og kvalitet)
  • Title tag and meta descriptions
  • Brugeroplevelsen på mobilen
  • Internal linking
  • Image alt text
  • Navigation – Strukturen på websitet (hvad ligger i menuen og hvad linker til hvad internt)
  • User signals – Bliver besøgende på websitet og engagererde med indholdet

OffPage SEO fokuserer på alt andet på internettet, der påvirker din hjemmesides autoritet og har indflydelse på dine placeringer. Denne del af SEO er ikke i din kontrol, men nogle dele af OffPage SEO kan administreres til din fordel.

  • Backlinks – Hvor mange eksterne referencer et domæne har
  • Social media
  • Mentions
  • Google My Business (som er en del af lokal seo)

Når du planlægger dine SEO-aktiviteter, bør du starte med din OnPage SEO, og når alt er på plads og fungerer som det skal, så giv dit websted et boost med OffPage SEO.

Hvordan finder du ud af, hvor meget din virksomhed kan profitere med SEO?

SEO vil for de fleste virksomheder være et af de vigtigste online markedsføringsværktøjer, men det er forskelligt fra virksomhed til virksomhed, hvor effektivt SEO er, eller hvor meget du skal investere i det for at få et gunstigt resultat. Der vil også være situationer, hvor SEO ikke er den rette løsning. Det kan fx være situationer, hvor konkurrencen simpelthen er for stor, eller hvor din målgruppe er for lille.

Der er dog en simpel måde at få en idé om, hvorvidt SEO er det rigtige valg for dig og din virksomhed.

Trin 1: Estimer størrelsen af dit marked

Gå tilbage til listen over dine søgeord fra SEO-analysen.

Brug et søgeordsanalyseværktøj til at finde ud af, hvor meget søgevolumen hvert af dine søgeord har om måneden. Det er alle de potentielle kunder, der leder efter de produkter eller tjenester, som din virksomhed tilbyder.

Trin 2: Estimer din andel af markedet

Vores estimat er, at følgende placeringer får den følgende andel af søgemarkedet. Altså, kan du udregne dine mulige besøg, alt efter hvilken placering du opnår.

CTR ud fra rangeringer på Google

Trin 3: Beregn mulig stigning af kunder

Nu har du nogenlunde en idé om hvor mange ekstra mulige søgninger, som du vil kunne trække ind på dit website pr. måned, hvis du kom op på side 1 på de valgte søgeord. Dette tal kan du sammenligne med dine nuværende månedlige besøgende, som du kan finde, hvis du har en Google Analytics konto.

På baggrund af denne korte undersøgelse kan du hurtigt finde ud af, om SEO vil kunne tilføre værdi, i form af flere besøgende til din forretning.

Når din SEO er på plads, hvad er så næste skridt?

Når din SEO er på plads, så er du rigtig langt, og de fleste andre SEO bureauer vil mene, at du er kommet i mål. Men vi vil gerne lige hjælpe dig, med at gå den ekstra mil, som virkelig får din bundlinje til at stige.

SEO i sig selv sørger nemlig ”blot” for at få en masse besøgende til din website. Men hvad hvis dit website ikke er specielt fristende, og ikke sælger dine ydelser godt nok?

Du kan sammenligne situationen med at have en butik placeret på Strøget i København, men butikken er ikke særlig indbydende, så alle de besøgende går igen uden at have købt noget.

I så fald kan det være lige meget, om du har 100, 1000 eller 10.000 besøgende dagligt eller månedligt. En del af de besøgende skal blive til kunder, før der kommer værdi ud af indsatsen.

Derfor skal du undersøge den fulde købsoplevelse, som dine mulige kunder oplever på dit website. Hvis du kan se, at du via din SEO-indsats trækker en del besøgende ind, men du ikke har mange salg, så skal du arbejde med konverteringsoptimering.

Det betyder, at du skal optimere dit website rent teknisk, visuelt og funktionelt, så du øger dine chancer for, at dine besøgende bliver konverteret til betalende kunder. Dette er nemlig hele formålet med din online markedsføringsindsats.

Vi er kommet til vejs ende med forklaringen af SEO, og hvordan det kan skabe god værdi for din forretning.

Jeg håber, at det har skabt lidt inspiration og stof til eftertanke.

Se videoen om hvorfor SEO kun skal stå for 40% af din omsætning her.

Venligst accepter statistics, marketing cookies for at se denne video.
Marina Dolčić Leadgenerering Specialist
Marina Dolčić
Leadgenerering Specialist
Har arbejdet med SEM i over 5 år. Marina er en SEM-fagets svar på en sand B.S. Christiansen. En rolig specialist, som favner alle dele af fagets fagligheder.

Inden Marina kaster sig over en noget, så danner hun sig et overblik (gerne med et EXCEL-ark ved hånden), prioriterer hendes opgaver – og så eksekverer hun!
Hello there
We can see that you are from Denmark. Would you like to switch to Danish?