SEO
22. marts 2022
Hvad er en søgeordsanalyse?
En søgeordsanalyse er en analyse af hvad dine ideelle besøgende søger efter ude på søgemaskinerne. Du skal bruge denne analyse, til at optimere efter de rigtige søgeord på dit website, for at sikre at du har relevant indhold på dit website.
Søgeordsanalysen er et redskab, du kan bruge for at finde og analyserer søgeord eller søgetermer, som du kan, og bør, være synlig på i søgemaskinerne. Analysen danner udgangspunktet for hele din søgemaskinemarkedsføring (SEM). De søgeord du udvælger er, og bliver, hjørnestenen i både SEO og PPC.
Søgeordsanalysen bør bruges af alle virksomheder, som ønsker en øget synlighed i søgemaskinerne. Analysen bør ikke kun tage afsæt i det interne i virksomheden men også i branchen. Fordi søgeordene du vælger, definerer hele din SEM-strategi, så skal du tage dem seriøst.
Du skal ikke kun brainstorme søgeord, du skal kvalificere dem baseret på;
Hvorfor laver man en søgeordsanalyse?
Man laver en søgeordsanalyse af den simple grund, at du skal kende brugernes søgevaner/intentioner på søgemaskiner, for at kunne optimere en dit website efter dette. Hvis du ikke laver grundarbejde først, så kan du risikere at optimere dit website efter en forkert søgeintention, hvilken kan gå udover relevansen, og troværdigheden for din side, som er to algoritmer Google eksempelvis vurdere et site ud fra.
Derfor er søgeintentionen vigtig for din SEO
Som en del af din søgeordsanalyse er det vigtigt, hvis ikke det vigtigste at du for styr på intentionen bag søgningen hos forbrugerne. Det behov forbrugerne har, er nemlig det behov du skal stille via det indhold du skal producere. Den stærke søgemaskineoptimering handler nemlig om at levere stærkt relevant indhold, som tager udgangspunkt i hvad du tilbyder af service, ydelse eller produkt, samt matcher det som der søges på ude på Google.
Hvilke forskellige søgeintentioner har de søgende?
Når vi taler om en søgeintention hos brugerne, så kan man dele den op i forskellige kategorier. Det er vigtigt du ved hvilken intention brugeren sidder med, for bedst muligt at kunne optimere efter det. Når du kender søgeintentionen, kan du begynde at lave din strategi for dit indhold.
Informationssøgninger
Denne bruger søger efter at få et specifikt svar, kan både være specifikt som ”banankage opskrift” eller ved brugen af Hv- ord, som Hvorfor, hvordan, hvad er, hvorfor. Det vigtigt du her optimere dit indhold efter de longtail søgninger kunderne har her, samt at du svarer på spørgsmålet, eller er dit indhold ikke relevant.
Navigationssøgninger
Denne form for søgning er mere specifik, brugeren leder ofte efter bestemt site. Man ser mest at navigationssøgninger er på virksomhedens navn, firma eller brand, men det kan også ske at en navigationssøgning danser rundt om virksomhedens navn eller brand, da den søgende måske ikke kan huske det, men ved at de kan finde virksomheden ved at søge på noget specifikt.
Researchsøgninger
Ønsker man at ramme en research bruger, så skal man vide at denne bruger ikke har intentioner om at købe eller konvertere lige nu, men først når de har eksempel har indsamlet informationer fra flere sider. Det kan være brugeren ønsker at købe et par bestemte sko, men ønsker at finde skoen til den billigste pris.
Transaktionssøgninger
Denne bruger er udelukkende på udgik efter at foretage en form for handling, det kan eksempelvis være at foretage et køb.
Man skal være klar over ved at optimere efter denne bruger at der er meget hård konkurrence på denne søgning. Da alle konkurrenter også gerne vil have et stykke af kagen på det specifikke søgeord.
Ønsker du at ramme en transaktionssøgende, så det vigtigt at når de lander på dit website at du har tydelige CTA, så kunden præcis ved hvad de skal fortage af handling, og det skal helst ligge så langt oppe på siden, og på mobilen above the fold, som betyder det første brugeren ser på mobilen inden de skal scrolle ned for at læse mere.
Hvad giver en søgeordsanalyse dig?
Analysen giver dig en stor forståelse af din og branchens målgruppe, set i forhold til hvordan de benytter sig af forskellige søgeord på bl.a. Google.
Analysen kan derfor give dig følgende:
- En liste med kvalificerede søgeord
- Grundlag for indhold og tekster på hjemmesiden (som er en stor del af On-page SEO)
- Stor indsigt i dine konkurrenters brug af konkurrerende søgeord
Men hvad skal du bruge alle de søgeord til? Jamen nu skal du høre.
Ud fra den viden du indsamler fra søgeordsanalysen, har du mulighed for at basere og optimere dine SEM-indsatser i forbindelse med f.eks. SEO og Google Ads. Såfremt søgeordsanalysens resultater bliver anvendt korrekt, på de rigtige steder, og med den rette kvalitet, kan du se frem til:
- Højere placering på søgemaskinerne
- Mere trafik
- Bedre forventningsafstemning med potentielle kunder
- Flere potentielle kunder der er klar til at købe
- Højere konverteringsrate
Hvordan laver man en søgeordsanalyse?
Søgeordsanalysen er tidskrævende, og en væsentlig del af optimeringen af din online markedsføring. Derfor er det også typisk SEO og Google Ads specialister, som udarbejder dem, da det er grundsten for deres markedsføringsoptimering og strategiplanlægning.
Derfor vil et samarbejde med et bureau inden for SEO eller Google Ads, ofte resulterer i en søgeordsanalyse af høj kvalitet. Med det i mente kan du sagtens selv udarbejde en god analyse, og opnå gode resultater. Du skal dog lige være opmærksom på, at en søgeordsanalyse for SEO er anderledes kontra Google Ads. Det skyldes at SEO er organiske søgninger (fokus på konkurrencen og søgevolumen), hvorimod Google Ads CPC har mere fokus på ”har vi råd”.
Du har et hav af muligheder, for at finde de søgeord som har relevans for præcis din virksomhed. Ikke nok med det, så kan du ved hjælp af programmer, få stillet din nysgerrighed over for hvad dine nærmeste konkurrenter gør, og hvordan de placerer sig i forhold til din virksomhed.
Søgeordsanalyse værktøj
Der findes flere forskellige søgeordsanalyse værktøjer som du kan benytte dig af. Nogle af disse tools koster penge, så tag en vurdering i forhold til hvilken omfang du ønsker selv at gå i gang.
Dit bedste tool er faktisk at google dit ønskede søgeord, og se hvad alle konkurrenterne ligger på af søgeord. Dernæst kan du så ”stjæle” disse søgeord og taste dem ind i en af nedenstående tools, og finde ud af hvad søgevolumen er, finde relaterede søgeord, samt informationssøgning omkring dette søgeord.
Hvordan bruger du så søgeordsanalysen?
Det afhænger meget af hvilken form for markedsføring du ønsker at optimere. Derfor har jeg opstillet nogle muligheder du kan benytte i forbindelse med SEO eller Google Ads, såfremt du selv ønsker at optimere. Du skal dog huske at SEO er en langsigtet plan, og derfor kan du ikke se resultaterne med det samme. Google Ads derimod viser resultaterne noget hurtigere, og her er ”blødningen” nemmere at stoppe i forhold til SEO.
SEO:
- Målret hjemmesidens indhold imod søgeordet/søgetermen.
- Sæt de vigtigste søgeord i meta-beskrivelsen.
- Lav nye landingssider – rette mod nye relevante søgeord/søgetermer.
Google Ads:
- Tilpas kampagner til søgeordene/søgetermerne.
- Udarbejd annoncer der matcher forbrugerens søgehensigten.
- Sørg for rød tråd mellem annonce relevans, landingsside og søgetermen.
Hvorfor holde øje med din indsats?
Når du går i gang med din søgeordsanalyse, er det vigtig, at du ved at en søgeordsanalyse ikke er en engangsopgave. Det er nemlig en kontinuerlig proces, og for at sikre at du gør det rigtigt, er det vigtigt at du hele tiden arbejder med de udvalgte, korrekte søgeord, samt hele tiden holder øje med om din indsats virker. For hvis det du laver, ikke virker skal du ændre strategi.
Der er flere grunde til at du hele tiden skal holde øje med om du optimerer efter korrekte søgeord/søgeintention.
- Det kan være behovet hos dine potentieller kunder ændre sig, og dermed også hvordan de søger på søgemaskinerne.
- Det kan være der kommer nye konkurrenter til, som gør at du skal gribe din indsats an på en anden, eller ny måde.
- Det kan være der dukker nye forespørgsler op på søgemaskinerne, som ikke tidligere har været noget brugerne har søgt på.
- Der kan være ændringer i Googles algoritmer, som gør at du er nødt til at ændre din indsats.