Ordbog

15. maj 2021

Hvad er PPC?

Indhold

Ordforklaring PPC vs. CPC Afregning af PPC Fordele og ulemper

Indhold

OrdforklaringPPC vs. CPCAfregning af PPCFordele og ulemper

PPC er en forkortelse for Pay Per Click, hvilket er en afregningsmodel indenfor online marketing, hvor man afregnes for mængden af klik, som der har været foretaget på dine annoncer.

Betegnelsen PPC benyttes oftest, som reference til marketingværktøjer der tilbyder annoncering direkte i søgemaskinernes resultater. Det er hyppigst værktøjer som Google Ads og Bing Ads, eftersom disse værktøjer tilbyder denne afregningsmodel.

Hvad er forskellen mellem PPC og CPC?

PPC er nært beslægtet med forkortelsen CPC (Cost Per Click), som er en betegnelse for et målepunkt, der viser hvad der betales for det enkelte klik på din annonce. Med PPC afregningsmodellen faktureres du når der er brugt 4.000 DKK eller efter 30 dage – alt efter hvad der forekommer først.

Hvornår er noget PPC-afregnet?

Google Ads og Bing Ads er de mest gængse værktøjer, der tilbyder PPC, som afregningsmodel.

En hyppig misforståelse er at tro at værktøjer, der tilbyder en form for CPC-strategier også er PPC-afregnet, men det er bare ikke situationen.
Medier så som Facebook, Instagram, TikTok, Snapchat og LinkedIn, tilbyder alle en CPC-strategi, men i sidste ende afregnes du for antal visninger af dine annoncer.

De CPC-strategier ovenstående medier tilbyder, handler udelukkende om at medierne forsøger at prioritere visningerne af dine annoncer til folk, som er tilbøjelige til at klikke på annoncer. Men hvis du der skal 10.000 visninger til, før at du får et klik, så bliver din klikpris for det ene klik, hvad 10.000 visninger ville have kostet. Så i sidste ende så afregnes du alligevel for antallet af visninger (CPM).

Med Google Ads og Bing er der rent faktisk tale om Pay Per Click.

Vises du 10.000 gange før du får et klik, så betaler du kun det for klikket, som du forud har valgt at byde for et klik. Så har du budt 5,5 kroner, for at et givent klik og der skal 45.000 visninger til, før at du får et klik, så afregnes du kun 5,5 krone.

Kort opsummeret; påvirker antallet af visninger din klikpris, så er der ikke tale om PPC, men i stedet CPM-afregning.

Fordele og ulemper ved PPC-afregning

Fordelene og ulemperne ved PPC-afregning hænger direkte sammen med de kanaler, som tilbyder denne afregningsmodel. Da der er tale om markedsføring i søgemaskinernes resultater, så har man adgang til enormt kvalificeret trafik, da der er tale om folk, som aktivt søger efter dit produkt eller service. Dog er man afhængig af at der er nogen, som søger efter det.

Du betaler kun for de kliks, du rent faktisk får, men der er begrænsede afledte effekter at hente fra de personer, som ikke vælger at klikke på dig. De personer som ikke vælger at klikke på din annonce, har antageligvis klikket på konkurrentens, og er dermed taget af markedet.

Med CPM-værktøjer, så har du mulighed for at nå flere mennesker med det budskab, på et medie (sociale medier), som de oftest besøger flere gange i løbet af en dag. Så uanset om de klikker på dig eller ej, så har du mulighed for at bygge brand overfor en større målgruppe.

Fordele ved PPC-afregning:

  • Du afregnes udelukkende for den trafik, som er blevet anskaffet.
  • Får du ingen trafik, faktureres du ikke.
  • Trafikken er mere kvalificeret, da der er tale om personer, som selv aktivt har udsøgt sig en service, produkt eller en leverandør.

Ulempe ved PPC-afregning:

  • Klikpriserne er oftest højere for PPC kanaler, end andre kanaler.
  • Trafikmængden er oftest lavere end ved CPM-afregning.

Relaterede indlæg

Lav annoncetekster til Google Ads med hjælp fra AI

8+1 værktøjer til søgeordsanalyse du bør kende

Relaterede indlæg

Lav annoncetekster til Google Ads med hjælp fra AI

8+1 værktøjer til søgeordsanalyse du bør kende

Relaterede nyheder

KONTAKT OS

Første skridt i din forretningsudvikling

Tøv ikke - vi er altid klar på en snak!

Vi sidder bare og venter på dit kald: +45 70 60 47 34

(Ønsker du at søge et job, så skal du henvende dig via vores karriereside for at komme i betragtning)

Dampfærgevej 27-29 st.
2100 København Ø
Rugårdsvej 55A 1. TV
5000 Odense C
Find kontaktperson
Skriv til os
Book et møde
Tilmeld nyhedsbrev
Job og Karriere
Skriv til os

Første skridt i din forretningsudvikling






    Du er en stjerne!

    Tak for din besked

    Vi vender tilbage hurtigst muligt.
    Rigtig god dag ☀️

    Book møde

    Snak med os når det passer dig bedst!

    Hvonår?

    Vælg dato

    Ledige tider

    Book møde

    Tak! - Vi skal bare lige vide lidt mere om dig






      Du er en stjerne!

      Tak for din besked

      Vi vender tilbage hurtigst muligt.
      Rigtig god dag ☀️

      Tilmeld nyhedsbrev

      Få de seneste nyheder og trends




        Du er en stjerne!

        Tak for din tilmelding

        Du er nu tilmeldt vores nyhedsbrev.
        Rigtig god dag ☀️