oktober 21, 2022
september 7, 2024
Vent venligst
Step 1 / 3
Fejl: Kontaktformular ikke fundet.
SEM er en forkortelse for Search Engine Marketing, og det er et paraplybegreb, som dækker over alle marketingindsatser på søgemaskinerne. På dansk ville SEM groft oversættes til ”søgemaskinemarketing”.
SEM-termet bruges ofte som et synonym for ”PPC”, men dette er ikke fyldestgørende for begrebet, da PPC udelukkende dækker over den betalte del af søgemaskinemarketing.
Hvis en person er SEM-ansvarlig, så er personen ansvarlig for den organiske del af søgemaskinemarketing (SEO), såvel som det betalte (SEA eller Search Engine Advertising – for eksempel Google Ads).
Med andre ord, så er SEM ikke en aktivitet i sig selv, men en overkategori til alle marketingindsatser, som involverer søgemaskinerne.
NU skal vi lige have noget på det rene. Underkategorierne til SEM er SEO og SEA, hvilket henholdsvis er den organiske og betalte del af søgemaskinemarketing.
SEA er en forkortelse for Search Engine Advertising, så det ligger ganske vist i ordet hvad det dækker over – annoncering på søgemaskinerne.
SEA er overkategorien til flere annonceringsmuligheder, herunder PPC (Google Ads og Bing Ads) og YouTube Ads.
Tænker du SEM, som SEO og PPC, så bliver strategien i min bog endimensionel, da du kun går op i at blive vist i søgeresultaterne. Her glemmer du de visuelle kanaler, som er en del af SEA, såsom YouTube og Pinterest. På disse kanaler har du også mulighed for at markedsføre dig i søgemaskinerne, og basere det på, hvad folk søger efter, men hvor du kan præsentere dig selv og dit produkt visuelt.
Flere kanaler vil styrke din synlighed og dit brand, og PPC og SEO bliver hurtigt til ”ja, vi er synlige på Google”… superfint – men hvad med alle de andre kanaler dine kunder benytter til at fremsøge inspiration, viden og produkter på?
SEM er en strategisk måde at arbejde med søgemaskinemarketing på. I stedet for at have en selvstændig SEO- og SEA-indsats, så sørger man for, at de understøtter hinanden.
Eksempelvis
Og meget mere…
Pointen er, at hvis man tænker SEM som overliggeren, så handler det ikke fladt om ”performer SEO?” eller ”får vi nok ud af Google Ads?”, men i stedet om den samlede indsats performer og understøtter virksomhedens målsætninger.