SEO
27. november 2020
8 værktøjer til søgeordsanalyse du bør kende
Indhold
De 8 værktøj Search Console GA4 Keyword Planner Google Trends Morningscore Accuranker SEMrush Ahrefs Andre værktøjer8 søgeordsanalyse værktøjer som du bør kende:
- Google Search Console
- Google Analytics
- Google Keyword Planner
- Google Trends
- Morningscore
- Accuranker
- SEMrush
- Ahrefs
Dette indlæg indeholder et godt overblik over de søgeordsanalyse værktøjer du – efter min mening – bør kende til som marketeer.
De fleste af dem er ganske gratis, hvilket kun gør det til en selvfølge at du bør kende til dem 😉 Der er dog også nogen, der koster lidt. De værktøjer kan selvsagt mere, og du bør overveje at investere i et søgeordsanalyse værktøj, hvis du arbejder aktivt med SEO og/eller Google Ads.
Lad os springe ud i det.
Søgeordsanalyse værktøjer du bør kende
1. Google Search Console
Link: https://search.google.com/search-console/about
Google Search Console (tidliger kaldt Google Webmaster Tools) er et vigtigt værktøj, som du bør få sat op. Værktøjet har nogle funktioner, som Google Analytics ikke har. Én af de vigtigste funktioner i Google Search Console er, at du kan få data om, hvilke søgeord dine besøgende har fundet dit website på.
Desuden er det muligt at koble din Google Search Console-konto til din Google Analytics-konto hvilket giver et langt bedre overblik – så sørg for at få det gjort.
En anden god feature er, at du kan få et historikoverblik over din placering på udvalgte søgeord.
2. Google Analytics
Link: http://www.google.com/analytics/
Google Analytics er et uundværligt værktøj for ethvert seriøst website. Med dette værktøj kan du analysere dit website og dets besøgende.
Du kan blandt andet få data om:
- Hvor mange der besøger dit website
- Hvordan dine besøgende finder dit website
- Hvilken enhed de bruger (computer, tablet eller mobil)
- Hvor dine besøgende befinder sig geografisk samt deres sprog
- … og meget mere
Det er derfor et stærkt værktøj til søgeordsanalyser og til analyser og optimeringer af dit website i andre henseender.
Hvis du ikke allerede har sat Google Analytics op på dit website, så har du slet ikke tid til at læse resten af dette indlæg. Afsted med dig! 😉
3. Google Keyword Planner
Link: https://ads.google.com/home/tools/keyword-planner/
Google Keyword Planner er endnu et stærkt værktøj fra Google. Det er lavet for at hjælpe Google Ads-annoncører med at finde de søgeord, som deres reklamer skal vises på. Det fungerer dog også godt til at analysere søgeord, når du skal lave almindelig søgemaskineoptimering.
Dette værktøj kan give dig informationer om, hvor mange månedlige søgninger bestemte søgeord har. Det kan ligeledes hjælpe dig med at finde relaterede søgeord, som også kan være relevante for dit website.
Der er dog en hage ved værktøjet: For at bruge Google Keyword Planner er du nødt til at oprette en Google Ads-konto som er aktiv (dvs. har aktive kampagner).
4. Google Trends
Link: http://www.google.dk/trends/
Google Trends er også et værktøj fra Google. Værktøjet kan vise dig information om forskellige søgetendenser.
Du kan:
- Tjekke specifikke søgeords tendenser over tid
- Få inspiration til hvad folk søger meget på
- Tjek søgeord op mod hinanden
- … og meget mere
5. Morningscore
Der findes mange forskellige søgeordsrangeringsværkstøjer på markedet. Et af dem er Morningscore.
Morningscore er vores søsterselskab og et tool, der specifikt er udviklet til den digitale marketeer, som ikke er SEO-specialist.
Morningscore er et brugervenligt, nemt og simpelt SEO-værktøj. Det vil sige, at selvom du ikke er SEO-ekspert, har du mulighed for nemt at fokusere på de forbedringer, som reelt betyder noget for at du kan få bedre trafik. Morningscore viser nemlig nøjagtigt de forbedringer eller fejl, du bør rette på dit site. Derudover får du også vejledninger til at rette tingene selv.
Hvad kan du med Morningscores SEO-værktøj?
- Forstå grundlæggende SEO
- Overvåge dine data hele tiden
- Analysere konkurrenter og sammenligne søgeord
- Tracke dine søgeord og sortere dem i mapper
- Rette tekniske fejl på dit website
- Få overblik over alle dine links
Morningscore er et brugbart værktøj – både når du laver søgeordsanalyser og skal følge dit websites udvikling i Google efter du er begyndt på selve optimeringen.
6. Accuranker (SERP tracker)
Link: https://accuranker.com/
Accuranker er en søgeordsrangeringstracker, som er designet til at hjælpe dig og din virksomhed med søgemaskineoptimering og organisk reach. En af de stærkeste facetter ved Accuranker er softwarets øjeblikkelige opdateringer i realtime på søgeord baseret på Googles og Bings søgemaskiner, som giver dig mulighed for at holde øje med lokale søgeord og din egen position på nuværende tidspunkt.
Der findes mange forskellige SERP-trackere på markedet – nogle dyrere end andre.
7. SEMrush – All in one
Semrush er et SEO-værktøj for dem, som har lidt mere SEO-erfaring. Det er et værktøj, som indeholder flere discipliner, herunder SEO og Google Ads (SEM). SEMrush kan giver dig et indblik i din synlighed på Google, relevante søgeord, indgående links, annoncekampagner, sociale medier og konkurrenter – og så har du også mulighed for at tjekke dit content.
Mest benyttede værktøj i SEMrush:
- Konkurrentanalyse
- Søgeordsanalyse
- Linkbuilding
- Analyse af trafik
- Sammenligning af domæner
- Rank tracking
- PPC søgeordsværktøj
8. Ahrefs
Ahrefs er et SEO-værktøj af de helt tunge. Værktøjet udsprang egentligt, som et værktøj til linkbuilding. I dag kan toolet alt fra link- og onpage analyser, til konkurrent- og indholdsanalyser.
I forhold til søgeordsanalyser, så kan Ahrefs give dig:
- Søgevolumen
- Ideer til lignende søgeord
- Hyppige spørgsmål omkring et søgeord
- Hvad andre også taler om i denne kategori
Ahrefs kan derudover også give dig en liste af søgeord, som dine konkurrenter dækker, som du ikke gør (content gap analyse).
9. Andre værktøjer
Der findes et sidste hemmeligt værktøj, som du bør kende. Er du klar? Det sidste tool er en god gammeldags Google-søgning.
Det er nemlig rigtigt! En Google-søgning.
Pointen er, at hvis du tilgår Google fra en browser i inkognito-tilstand og søger på et givent søgeord, så kan du bruge resultatet til at forstå, om søgeordet er relevant for dig.
Processen er følgende:
- Gå i inkognito-tilstand og søg efter dit søgeord
- Se på top 3-resultaterne i Google
- Disse tre resultater dækker historisk set indhold, der er populært hos folk, der søger efter den givne term
- Ergo: Hvis resultaterne i top 3 henviser til konkurrenter eller andre relevante ting – DING DING DIIING! Så har du et godt søgeord. Men hvis søgeresultaterne er domineret af studenterguiden, Wikipedia og PDF-filer, så gå en stor bue udenom.
- Du kan også se på om Google-søgningen giver et resultat med annoncer i toppen. Hvis det er tilfældet, er det nemlig tegn på, at andre er villige til at betale for trafikken – ergo den må være penge værd.
Hvis du vil læse mere om søgeordsanalyseprocessen, så har vi også skrevet et indlæg specifikt om at finde søgeord – Sådan finder du de perfekte søgeord – som du bør give dig i kast med at læse. 😊