Vent venligst

Vi har modtaget din forespørgsel
Tak for din forespørgsel

. Vi sætter pris på muligheden for at drøfte dit projekt. Du hører fra os inden for 1-2 hverdage
På gensyn

Step 1 / 3

orange landscape
close icon

Fejl: Kontaktformular ikke fundet.

november 20, 2023

SEO målinger | Vigtige SEO indikatorer du bør måle på

Tilbage til vidensunivers

nov 20

Du bør måle på følgende 6 vigtige SEO indikatorer:

  1. Dine placeringer i søgemaskinerne
  2. Mængden af organiske trafik du modtager
  3. Dine klikrater
  4. Dine besøgendes ‘bounce rate
  5. Den gennemsnitlig tid, som brugerne bruger på din hjemmeside
  6. Antallet af konverteringshændelser, som foretages på din side

SEO er en vigtig (og kompleks) del af din markedsføring, og derfor er der forskellige parametre du bør måle på.

Der er dog nogle forskellige målinger som du bør tage afsæt i, i forhold til din kommende SEO-indsats. Dette blog vil omhandle hvilke vigtige elementer som on-page optimeringen bør tage afsæt i, samt hvilke værktøjer du kan gøre brug af.

Lad os uddybe vores 6 indikatorer, som du bør måle på.

Morgan har opsat "rich results" for at øge sin klikrate på Google

6 vigtige SEO-målinger

Der findes et hav af forskellige værktøjer, som kan give dig en masse data og information omkring, hvorfor lige ”den” side skal optimeres.

Nogle værktøjer kommer endda ind på hvordan du optimerer. Men hvilke værktøjer du kan bruge, kommer vi ind på senere.

Nedenfor vil du se en liste med 6 vigtige målinger du bør holde øje med, når du planlægger et SEO-forløb.

1. Placering

Det er væsentligt, at dine sider med mest trafik, har den højeste placering. Det er derfor vigtigt at holde sig opdateret, om dine ønskede sider stiger eller falder i placering.

Falder dine placeringer er det en indikator på, at dine konkurrenter laver bedre SEO end dig.

I forlængelse bør du også holde øje med dine søgeords placeringer, da du meget præcist kan sige hvilke søgeord du ønsker placering på og derfra optimere.

Morgan kigger på sine søgeords placering

2. Organisk trafik

Ved at holde øje med den organiske trafik, vil du have en mulighed for at se om dine forrige optimeringer fungere, eller om antallet af organiske brugere falder.

De tal du kan finde her, bør også sammenlignes med en tidligere periode. Tallene for den organiske trafik danner i sammenhæng med de andre målinger et grundlag for en SEO-indsats.

De tal du bør kigge efter er impressions, sessions og brugere, du skal dog være sikker på at du kigger på de organiske tal.

3. Klik

En anden vigtig del af grundlaget for at lave SEO, er kliks. Kliks er en indikator på, at dine ”annoncer” er relevante for brugernes søgninger.

Det er ligeledes vigtigt at lave en tidsmæssig sammenligning, så du kan se om antallet af kliks falder eller stiger. Du skal dog have i mente, at det kan være sæsonpræget.

Såfremt dine antal af kliks falder, er det en information du kan bruge i forbindelse med en evt. optimering.

Antallet af kliks er en del af Googles rangerings algoritme, og derfor er brugernes klik en væsentlig del af din SEO. Du skal dog huske, at dette ene og alene ikke kan danne grundlag for en side optimering.

Morgan er i gang med at undersøge klikraten på sit website

4. Bouncerate

Bounceraten har længe været en stor rangeringsfaktor for Google, og vil stadig være det 1 års tid endnu. Det ”gamle” Google Analytics, vil blive udfaset i 2023 til GA4, hvilket du også bør være klar på.

Bouncerate betyder, at brugerne ikke kommer videre fra landingssiden, samtidig med, at de ikke integrere med siden. Det kan derfor være en indikator på, at indholdet på siden ikke indeholder relevant information. Du kan læse meget mere om bouncerate her.

Morgan undersøger sin bounce rate

5. Gennemsnitlig tid på side

Denne del er og forbliver en del af Googles rangeringsalgoritme, og af den grund en vigtig metric, som du bør derfor holde øje med. Alt afhængigt af sidens formål, bør disse tal være så høje som muligt.

Er situationen den, at du har en side med masser af content, men brugerne er kun på siden i 20 sekunder, så er der måske noget galt. Det kan skyldes sidens opsætning (UX), eller at brugeren allerede har fundet deres svar inden for de 20 sekunder. Du skal derfor være opmærksom på, at der ikke direkte er et signal for fejl.

Morgan kigger på den gennemsnitlige tid på sit website

6. Goals

Sidst men ikke mindst, så har vi goals eller konverteringer om man vil. Ved at opsætte goals, har du mulighed for at finde frem til det der egentligt skaber værdi for din virksomhed.

Det er ikke en Google rangeringsalgoritme, men det er en indikator på om dine konverteringssider også giver konverteringer.

Opsætningen er mere teknisk, men du kan læse mere om Google Tag Manager som er et nødvendigt redskab for opsætningen af goals i Google Analytics.

Morgan står og kigger på alle sine SEO måleenheder og prøver at gennemskue dem

Så hvad kan du bruge alle de her måleenheder til? Ja nu skal du høre. Disse 6 målinger kan i en kombination af hinanden være et solidt argument for at lave SEO.

Du kan sagtens undvære enkelte målinger, men jo mere datagrundlag der ligger til grund for en SEO-indsats, jo større er sandsynligheden for, at siden mangler en kærlig SEO-hånd.

Hvilke SEO-værktøjer kan bruges?

Jeg håber ikke, at jeg har skræmt dig helt væk, med de overstående målinger der bør tages i betragtning. Meget data er samlet på et sted, og er forholdsvist lettilgængeligt.

Der findes dog rigtig mange værktøjer, som er behjælpelige i forhold til at finde data på de overstående punkter.

Men frygt ej, nedenfor har jeg opremset de mest almindelige værktøjer, som kan give dig den nødvendige information.

Google Analytics

Der hvor du har mulighed for at finde de fleste dataelementer er i Google Analytics.

Google Analytics er et et værktøj Google selv har udviklet, hvor du virkelig får mulighed for at nørde ned i de helt små detaljer. Du kan læse meget mere om Google Analytics her.

Morgan står med Google analytics logo

Google Search Console

Google Search Console er igen et værktøj der er udviklet af Google. I Google Search Console har du mulighed for at se dine søgeordsplaceringer, og hvilke sider der bliver vist på de givende søgninger.

Du har dog også mange andre muligheder i Google Search Console, som du har mulighed for at dykke mere ned i her.

Morgan sidder på Google Search Console ikonet

Semrush

Semrush er også et fantastisk værktøj, som er et af de værktøjer som kommer med forslag til optimeringer af de enkelte sider.

Det er dog ikke et gratis værktøj, men i stedet for at se det som en udgift, så bør du se det som en investering i din virksomhed og din SEO.

Du kan læse mere om Semrush og dens egenskaber her.

Morningscore

Et andet værktøj for at se dine søgeordsplaceringer er Morningscore. Her har du mulighed for specifikt at udvælge søgeord, som du gerne vil have en høj placering på.

Værktøjet giver dig løbende målinger i forhold til dine valgte søgeord, hvor du derved har mulighed for at pinpointe hvilke søgeord der har brug for en optimering.

Du kan læse mere om Morningscore her.

 

Jeg håber du har fået en lidt større forståelse af de vigtige målinger man bør undersøge inden et evt. SEO-forløb. Jeg vil dog kort pointere, at det største og vigtigste element i SEO, er en søgeordsanalyse. Du kan læse mere om hvordan man finder de perfekte søgeord her.

 

Hello there
We can see that you are from Denmark. Would you like to switch to Danish?