SEO

20. november 2023

Hvordan skriver man SEO-tekster?

Indhold

7-skridt modellen Gode råd Brugersignaler

Du skriver gode SEO-tekster ved at gøre følgende:

  1. Giv dit indhold en meningsfuld og velovervejet overskrift
  2. Kom til pointen med det samme, og besvar eventuelle spørgsmål omgående
  3. Benyt en klar informationsstruktur (hvad, hvorfor og hvordan)
  4. Skriv teksten så den er forståelig for alle (begræns lixtal og fagsprog)
  5. Tilføj links til andet relevant indhold på eller udenfor din egen hjemmeside
  6. Gør dit indhold læseligt med afsnit og uden snørklet sprogbrug
  7. Benyt visuelle hjælpemidler så som billeder, video, illustrationer og infografikker

Når du skriver SEO tekster, skal du først og fremmest sikre dig, at dit indhold stemmer overens med brugerens intention med at benytte et givent søgeord.

Hvis dit indhold ikke passer godt til det, brugeren søgte efter, så vil Google bemærke det, og ikke tilskrive dit indhold værdi.

Sørg derfor for at få strukturen på plads i din SEO tekst. Del siden op i tre eller flere sektioner.

  • Første sektion skal beskrive ”hvad”.
  • Næste sektion skal beskrive ”hvorfor”.
  • sidste sektion skal beskrive ”hvordan”.
Morgan sidder med sin bærbar og prøver at skrive en SEO tekst

Der findes ingen fast skabelon, men vær opmærksom på …

Der findes i bund og grund ingen fast skabelon for at skrive en SEO-tekst. Dog er der bestemte ting, som Googles algoritme kan lide.

1: Giv dit indhold en sidetitel og en metabeskrivelse

Sidetitlen giver en indikation på, hvad den pågældende side handler om. Den bliver vist i browserfanen og i søgeresultaterne (blå/lilla tekst) på søgemaskiner.

A-kasse eksempel


Metabeskrivelsen minder på mange måder om en ’manchet’, som man kender fra aviser. I begge tilfælde er det en kort tekst, som introducerer til den resterende del af teksten. Den skal være indbydende og give læseren lyst til mere.

2: En god og velovervejet overskrift

En god overskrift matcher det indholdet i teksten, men den skal også forsøge at matche brugerens søgeintention.

3: Indhold – som brugerne forstår

Skriv indhold, som giver brugeren en form for udbytte. Søger de information, skal de helst få svaret hos dig.

Du skal med andre ord skrive en SEO-tekst, som hjælper brugeren på vej.
De skal have udbytte af at læse din tekst, og det er uanset, hvad deres intention er.

4: Benyt links

Links er også en indikator som Google rangerer efter. Du har måske hørt om linkbuilding før. Der findes to måder at linke på.
– Indgående: Her linker du mellem dine egne landingssider for at hjælpe brugeren på vej.
– Udgående: Her linker du til andre sites. Det kan være andre troværdige kilder, som understøtter dét, som du selv skriver om.

5: Opdater dit indhold løbende

Det kan være at du har skrevet verdens bedste landingside for 1 år siden. Derfor kan det hænde, at der er kommet ny viden omkring det pågældende indhold.

Så kan du med fordel opdatere dit indhold, så det er up to date. Det vil virke godt på brugerens oplevelse.

Morgan står ved 3 søjler og er ved at vælge en guldmønt

Optimer til bruger signaler

Når du først har ovenstående struktur på plads, kan du gøre en række andre ting for at sikre, at Googles brugere elsker dit indhold:

Skriv en intro

I stedet for at indlede med at skrive “Dette emne er vigtigt på grund af XYZ,” kan du indlede med noget i stil med ”I dag skal jeg vise dig, hvordan man XYZ”.

Brug billeder og grafik

Billeder er meget mere visuelt engagerende end en artikel, der udelukkende består af tekst. Og de er især vigtige for langt indhold.

Føj interne og eksterne links til din side

På den måde kan folk lære mere om emner, som du dækker på di website eller din blog – uden at skulle hoppe tilbage til søgeresultatsiden.

Gør dit indhold læseligt

Brug store skrifttyper. Brug H1, H2- og H3-underoverskrifter til at opdele dit indhold i pæne sektioner.

Hold dit indhold aktuelt og opdateret

Jeg har fundet ud af, at en betydelig opdatering af gammelt indhold resulterer i et “friskhedsboost”. Derudover foretrækker de fleste brugere som regel at læse nye ting, der er 100% relevante lige nu.

Undgå at kopiere fra andre tekster

Duplikeret indhold er indhold, der ligner eller er en nøjagtig kopi af indhold på andre websites – eller på andre undersider på dit eget website. At have store mængder duplikeret indhold på et websted kan have en negativ indvirkning på Google-placeringer.

Relaterede indlæg

SEO brancheanalyse – Kaffebranchen

Hvad er Google My Business?

Relaterede indlæg

SEO brancheanalyse – Kaffebranchen

Hvad er Google My Business?

Relaterede nyheder

KONTAKT OS

Første skridt i din forretningsudvikling

Tøv ikke - vi er altid klar på en snak!

Vi sidder bare og venter på dit kald: +45 70 60 47 34

(Ønsker du at søge et job, så skal du henvende dig via vores karriereside for at komme i betragtning)

Dampfærgevej 27-29 st.
2100 København Ø
Rugårdsvej 55A 1. TV
5000 Odense C
Find kontaktperson
Skriv til os
Book et møde
Tilmeld nyhedsbrev
Job og Karriere
Skriv til os

Første skridt i din forretningsudvikling






    Du er en stjerne!

    Tak for din besked

    Vi vender tilbage hurtigst muligt.
    Rigtig god dag ☀️

    Book møde

    Snak med os når det passer dig bedst!

    Hvonår?

    Vælg dato

    Ledige tider

    Book møde

    Tak! - Vi skal bare lige vide lidt mere om dig






      Du er en stjerne!

      Tak for din besked

      Vi vender tilbage hurtigst muligt.
      Rigtig god dag ☀️

      Tilmeld nyhedsbrev

      Få de seneste nyheder og trends




        Du er en stjerne!

        Tak for din tilmelding

        Du er nu tilmeldt vores nyhedsbrev.
        Rigtig god dag ☀️