Paid Social
6. november 2019
Guide: Sådan giver du andre adgang til din Meta Business Suite på sikker vis
Om det er annoncering på Facebook eller Instagram, du vil i gang med, skal du vide, hvordan du begår dig i Meta Business Suite.
Det første, du skal have styr på, er totrinsgodkendelse, så du sikrer, at hackere ikke kan overtage din konto og misbruge dit betalingskort. Når der er styr på den del, kan du give andre (f.eks. bureauer) partneradgang til jeres Meta Business Suite.
Vi har set det gjort på mange forskellige måder, men der er én metode, som sikrer, at du selv har fuldt ejerskab, og at du kan smide folk ud af din konto igen ved endt samarbejde.
Guiden indeholder 2 ting:
- Sådan sætter du 2 factor authentication op (sikkerhed)
- En step-by-step guide til hvordan du giver adgang til Meta Business Suite
First things first: Two-factor authentication
Du skal skal, skal, SKAL have two-factor authentication på alle brugere, som har adgang til din konto. Two-factor betyder helt enkelt, at man ikke kan logge på jeres Facebook uden at have fysisk adgang til en af de telefoner, som er tilknyttet de enkelte Facebookkonti.
På denne måde risikerer du ikke, at hackere/identitetstyve cracker din alt for simple kode, du lavede tilbage, da Facebook blev til (gode gamle Kode123 😉), og bruger dine surt tjente penge på annoncer for deres egne produkter men fra din konto.
Og ja, det hænder, at folk mister penge på denne måde.
Har du opsat two-factor authentication, så skal man have adgang til et fysisk device, før man kan logge på jeres Facebook.
Sådan sætter du det op:
- Tryk på det lille profilbillede i øverste højre hjørne.
- Klik på ’Indstillinger og privatindstillinger’.
- Klik på ’Indstillinger’.
- Klik på ’Sikkerhed og login’.
- Der er en fane, som hedder ”Totrinsgodkendelse”. Her klikker du på ’Rediger’ ud fra ”Brug totrinsgodkendelse”.
- Her vælger du, hvilken totrins du vil bruge. Jeg kan anbefale at bruge en app som f.eks. Google Authenticator, fordi du dermed undgår at sidde og vente forgæves på en SMS, der nogle gange ikke kommer, når du skal bruge den.
Så nemt giver du andre adgang til din Meta Business Suite
Der findes to forskellige måder at få adgang til en Meta Business Suite (nogle gange også kaldet virksomhedsportefølje).
- Personlig adgang
- Partneradgang
OBS: Det kan være nødvendigt for dig at zoome ind på billederne herunder for at se dem ordentligt.
Giv personlig adgang
Giv personlig adgang til medarbejdere i din virksomhed.
- Gå til https://business.facebook.com/settings/
- Tryk på fanen “Brugere” og dernæst “Personer”. Her klikker du på den blå knap “Inviter personer” øverst til højre:
(Mange tror fejlagtigt, at de skal bruge den mailadresse, de bruger til deres private Facebookprofil, men her anbefaler vi at bruge en arbejdsmail) - Modtageren får herefter en invitation på den mail, du har indtastet
Giv partneradgang
Giv partneradgang til eksterne samarbejdspartnere som f.eks. bureauer.
- Gå til https://business.facebook.com/settings/
- Tryk på fanen “Brugere” og dernæst “Partnere”. Her klikker du på den blå knap “Tilføj” øverst til venstre:
Her skal du vælge “Giv en partner adgang til dine aktiver” - Du bliver nu bedt om at indtaste partnerens virksomhedspartner-id:
- Man finder sit virksomhedspartner-id under “Virksomhedsoplysninger” nederst i venstre side:
- Når du har trykket på “Tilføj” og skal give en partner adgang til dine aktiver, skal du vælge, hvilke aktiver der er tale om. Ofte vil det være: Facebookside, annoncekonto, katalog (hvis du har sådan et), Instagram konto, domæne og datasæt (det der før hed pixels):