Vent venligst

Vi har modtaget din forespørgsel
Tak for din forespørgsel

. Vi sætter pris på muligheden for at drøfte dit projekt. Du hører fra os inden for 1-2 hverdage
På gensyn

Step 1 / 3

orange landscape
close icon

Fejl: Kontaktformular ikke fundet.

november 20, 2023

Hvad er e-commerce?

Tilbage til vidensunivers

Thomas Østerkjerhuus

Thomas Østerkjerhuus

Adm. direktør og Partner

E-commerce er en forkortelse for electronic commerce, som kan sidestilles med den danske betegnelse ”nethandel”. Kort sagt kan e-commerce beskrives som salg af produkter og services online.

I dag er e-commerce meget udbredt og mange forskellige virksomheder gør brug af denne strategi, da e-commerce er relevant for stort set alle typer af virksomheder.

Uanset hvilken type virksomhed du er, er det altså relevant at overveje at gøre e-commerce til en del af din forretningsplan. Overvej derfor om en e-commerce løsning kunne skabe værdi for dine kunder og gøre det lettere for kunden at handle hos dig.

Herunder findes yderligere forklaring på, hvordan e-commerce er relevant for forskellige typer af virksomheder.

B2C e-commerce

B2C er en forkortelse for Business To Consumer og B2C e-commerce henvender sig dermed direkte til slutbrugeren. I dette tilfælde fokuseres der på at få kunden hurtigt i mål – til kassen. Derfor skal man prioritere hurtig og nem navigation til det, som kunden søger. Af samme grund er det vigtigt at begrænse mængden af information og sikre at den information, som kunden får, er relevant for deres købsrejse.

Morgan står med en fyldt indkøbsvogn

B2B e-commerce

B2B er en forkortelse for Business To Business og B2B e-commerce henvender sig altså til andre virksomheder. Derfor skal B2B e-commerce gerne indeholde mere og mere deltaljeret information end det ville være tilfældet for en B2C virksomhed. Websitet skal være overskueligt, og det er vigtigt at fokusere på at få kunden til at skabe kontakt – i modsætning til at få kunden hurtigst muligt ”til kassen”, som ved B2C virksomheder.

Måder at drive e-commerce på

Der er forskellige måder at drive e-commerce på, og disse afhænger af virksomheden og dennes vision med at drive e-commerce.

  • Retail
    Tilbyder kunden varer, som de kan købe gennem virksomhedens webshop
  • Digitale produkter/ services
    Eksempler på dette er online kurser og streaming-tjenester
  • Wholesale
    Tilbyder produkter med mængderabat, og bruges primært af B2B virksomheder
  • Abonnement
    Fast digital service eller et produkt som tilsendes kunden hver måned
  • Dropshipping
    Virksomheden køber varen fra en tredjepartsleverandør, og får den tilsendt kunden

Morgan står ved en tavle hvor han har tegnet en kunderejse

Fordele ved e-commerce

Der er mange fordele ved at implementere e-commerce i din forretningsplan. For kunderne er de primære fordele, at købsprocessen effektiviseres, og at det er langt mere fleksibelt for dem at kunne tilgå dit online site frem for at tilgå din fysiske butik.

Herunder kan du se et overblik over nogle af de største fordele, ved at drive e-commerce.

  • Du har døgnåbent
    Ved at gøre det muligt for kunden at købe dine varer online, bliver det altså også muligt for kunden at gøre dette lige præcis, når det passer dem, i stedet for at de er begrænsede af din åbningstid. Det gør det nemmere og mere effektivt for kunden at købe dine varer.
  • Større målgruppe
    Ved at du ikke er begrænset af en fysisk lokalitet, kan du udvide din målgruppe, da du er tilgængelig for langt flere kunder online.
  • Større viden om dine kunder
    Du kan via kundedata få en unik viden om dine kunder og deres købsadfærd, herunder hvor lang tid de bruger på hjemmesiden, og hvordan deres kunderejse forløber sig. Med denne information kan du tilpasse dine indkøb, dit website og dine marketingaktiviteter efter kunden og dennes behov.
  • Billige driftsomkostninger
    Det kan være billigere at drive virksomhed online, da en lang række processer kan automatiseres og behovet for mandskab derfor bliver mindre. Da du kan spare udgifter, kan du også tilbyde dine produkter billigere end i fysiske butikker.

Morgan står ved en tavle med en graf der viser sammenhængen mellem kunder og omsætning

Udfordringer ved e-commerce

Der er selvfølgelig også nogle udfordringer ved at drive e-commerce, og nedenfor kan du se en liste over nogle af de vigtigste udfordringer, som bør overvejes, inden man implementere e-commerce i sin forretningsplan.

  • Flere konkurrenter
    Med en fysisk butik vil dine primære konkurrenter være virksomheder, som sælger de samme produkter i samme geografiske område. Med et online website vil du have mange flere konkurrenter, som dine kunder har adgang til.
  • Det går stærkt
    Inden for e-commerce sker der mange nye ting, og udviklingen går stærkt. Det er derfor vigtigt, at du holder dig opdateret på trends og tendenser inden for e-commerce – samt online marketing for at bevare din konkurrenceevne. Eksempelvis skal du sætte dig ind i, hvordan du får trafik til dit website – og her kan det eksempelvis være relevant at læse op på begreber som ”SEO” og ”SEM”.
  • Den gode kundeoplevelse – online
    Hvad mange e-commerce virksomheder er udfordrede med i dag er at skabe en god og personlig kundeoplevelse. Det er vigtigt, at indholdet på dit website er relevant, og at det er muligt for kunden at komme i kontakt med dig i det tilfælde, at de har brug for din assistance i købsprocessen – eller at du besvarer et spørgsmål vedrørende et givent produkt.

Overvejelser i forbindelse med at starte en e-commerce forretning

Morgan står med en illustration af processerne ved e-commerce

Nogle af de største fordele for forbrugeren ved at kunne tilgå dit website er nemhed og fleksibilitet. Det er derfor rigtig vigtigt at have fokus på netop fleksibilitet og enkelthed i udviklingen af dit website. Derudover er der nogle andre ting, som det er vigtigt at overveje, når du skal starte din e-commerce-rejse.

Navnet på dit website

Det er vigtigt, at du overvejer, at navnet på dit website er nemt for kunderne at finde blandt listen af konkurrenter. Derudover skal du undersøge ledige domænenavne for at sikre dig, at det ønskede navn er ledigt.

Udvikling af dit website/webshop

At udvikle et godt og brugervenligt website eller webshop kræver visse kompetencer. Har du ikke selv erfaring med opsætning af et website, kan du få et digitalt bureau til at hjælpe dig. Her er det vigtigt, at du bestemmer størrelsen af den investering, som du vil ligge i at udvikle dit website.

Betalingsløsning eller bookingsystem

Du skal overveje hvilken service du gerne vil tilbyde dine kunder på dit website. Ønsker du, at dine kunder skal kunne købe dit produkt direkte på din hjemmeside? Så skal du have udvalgt et betalingssystem blandt de forskellige udbydere og tilknyttet dette til din hjemmeside.

Online markedsføring

Online markedsføring er anderledes end almindelig markedsføring, og du skal derfor sætte dig ind i hvilke markedsføringsstrategier, der er relevante for din virksomhed. Eksempler på online markedsføring er via søgemaskineoptimering og Google Ads.

I sidste ende skal du vælge de kanaler og indsatser, som matcher din virksomhed, målgruppe, formålet, brugssituationen, og det ønsket output fra indsatsen.

 

Vi har også en guide til opbygning af webshop som kan give dig et overblik over vigtige elementer, du bør tage stilling til, før du begiver dig ud på dit webshopeventyr, så er du så velforberedt som muligt.

Thomas Østerkjerhuus Adm. direktør og Partner
Thomas Østerkjerhuus
Adm. direktør og Partner
Er Morningtrains helt egen ’Jack of all trades, master of none’. Thomas (eller Øster) har viden på tværs af hele organisationen, og han elsker at dele sin viden. Derfor har han over hans 7 år i forretningsudviklingsfaget haft 3 podcast serier, skrevet et utal af blogindlæg samt 2 ebøger.
Hello there
We can see that you are from Denmark. Would you like to switch to Danish?