Vent venligst

Vi har modtaget din forespørgsel
Tak for din forespørgsel

. Vi sætter pris på muligheden for at drøfte dit projekt. Du hører fra os inden for 1-2 hverdage
På gensyn

Step 1 / 3

orange landscape
close icon

Fejl: Kontaktformular ikke fundet.

juni 16, 2024

Hvad er B2C?

Tilbage til vidensunivers

Thomas Østerkjerhuus

Thomas Østerkjerhuus

Adm. direktør og Partner

B2C er en forkortelse for Business to consumer, og begrebet bruges om en virksomhed, som sælger varer direkte til forbrugeren. Dette står i modsætning til virksomheder, som sælger deres varer til andre virksomheder – også kaldet B2B virksomheder.

B2C begrebet bruges typisk til at beskrive en virksomheds strategi, og er især relevant inden for salg og marketingssammenhænge, da der er forskel på hvilke markedsføringsstrategier man bør gøre brug af, alt efter hvorvidt man er en B2B eller B2C virksomhed.

(husk at din virksomhed sagtens kan gøre brug af begge strategier, men at det i så fald er vigtigt, at du tilpasser dine marketingsstrategier efter dette)

Inden for B2C marketing er især mass-maketing relevant. Her forsøger man at øge volumen af kunder, som bliver disponeret for ens marketingsindsatser, og som i sidste ende køber et produkt.

Morgan sidder på den højeste af 4 søjler

 Hvad kendetegner B2C salg?

Salg af B2C produkter og tjenester er som oftest kendetegnet ved at være direkte og præget af impulsivitet og følelser. Dette afhænger selvfølgelig af produktet og blandt andet dets prisniveau. Tænk eksempelvis på forskellen mellem at købe en ny bærbar computer og en ny shampoo i supermarkedet – det ene er, i de fleste tilfælde, mere påvirket af impulser og følelser end det andet.

Derudover er der typisk kun en enkelt eller få aktører forbundet med købet, i modsætning til B2B hvor der typisk er flere interessenter til et køb.

Traditionelt foregik mange B2C salg i fysiske butikker, hvor kunden kunne købe produkter og services direkte af sælgeren, men efterhånden er e-commerce blevet en almen måde for B2C virksomheder at målrette deres marketingindsatser til deres målgrupper.

 Hvad kendetegner B2C marketing?

B2C marketing er som regel karakteriseret som ”mass-marketing”, og fokuserer på at skabe et højt niveau af frekventering. Der er dermed ikke så stor fokus på den enkelte kunde, som B2B virksomheder typisk vil have, da deres marked i de fleste tilfælde vil være mere snævert, og da værdien af deres produkter og tjenester vil have en tendens til at være af højere økonomisk værdi.

Da markedet for en B2C virksomhed typisk er meget bredt, er det vigtigt som virksomhed at gøre en indsats i at skille sig ud fra mængden af udbydere af samme produkt. Derudover er køb af B2C produkter som oftest præget af følelser og impulser, og derfor bør virksomheden tilpasse marketingsindsatsen til det specifikke produkt – samt forsøge at appellere til kundens behov og gøre sig umage med at formidle, hvordan produktet kan skabe værdi for forbrugeren.

Morgan ligger og er godt tilfreds efter han har indrettet sin side efter sine kunders behov

For at kunne lave god og målrettet online marketing, er det vigtigt at sætte sig ind i sine forbrugere og målgrupper og forstå deres behov. Det er vigtigt, at du sætter dig ind i hvordan dit produkt eller din tjeneste skaber værdi for forbrugeren, og hvordan du på bedst mulige måde kan udtrykke dette overfor forbrugeren. En god måde at undersøge og lære at forstå sine forbrugere er eksempelvis gennem data leveret af Google Analytics.

Derudover er det vigtigt at undersøge hvilke sociale netværk, som din primære målgruppe er aktiv på for at være sikker på at vælge den rigtige online marketing strategi. Derudover skal du overveje hvilket indholdsformat, som er mest relevant for dit produkt og din målgruppe.

Typiske marketingkanaler og strategier for B2C virksomheder inkluderer:

Marketing målsætninger som er relevante at se på som B2C virksomhed er bl.a.:

Hårde konverteringer:

  • Antal transaktioner/leads
  • kurvstørrelse
  • Cost per acquisition (CPA)
  • Omsætning

Bløde konverteringer:

  • Engagement
  • Trafik
  • Følgere
  • Download af materiale
Thomas Østerkjerhuus Adm. direktør og Partner
Thomas Østerkjerhuus
Adm. direktør og Partner
Er Morningtrains helt egen ’Jack of all trades, master of none’. Thomas (eller Øster) har viden på tværs af hele organisationen, og han elsker at dele sin viden. Derfor har han over hans 7 år i forretningsudviklingsfaget haft 3 podcast serier, skrevet et utal af blogindlæg samt 2 ebøger.
Hello there
We can see that you are from Denmark. Would you like to switch to Danish?