Vent venligst
Step 1 / 3
Google Ads, digital marketingstrategi
Seminarer.dk
Seminarer.dk stod overfor den seriøse udfordring, at deres hidtil primære online salgskanal - email marketing - ikke længere gav de nødvendige resultater.
Målsætningen var derfor at finde det fremtidige rigtig digitale kanalmix for at sikre de fremtidige salgs- og omsætningsmål.
Handlingsplan
Google Ads som primær kanal
Indsatsområder
Test af nye produktudvidelser
Fokus på output
Evaluering af lead-kvalitet
Problem
Effekten af gamle email-lister var stagnerende
Seminarer.dk har tidligere fokuseret meget på at tiltrække kursister til deres seminarer og uddannelser via lange og gode email-lister. Men over de sidste år har effekten af disse email-udsendelser været stagnerende og var blevet til en reel udfordring.
Det var derfor presserende for Seminarer.dk at tackle denne udfordring rettidigt og sammensætte det rigtige fremtidige digitale kanal-mix, så de fortsat kunne indfri deres ambitiøse målsætninger.
Det var derudover vigtigt, at effekten af den kommende løsning kunne spores effektivt og hurtigt, så ledelsen og marketing-teamet fik bekræftelse på, at den nye satsning bar frugt. Denne udfordring blev Morningbound inviteret med til at løse - og Google Ads blev identificeret som den primære løsning.
Planen
Google Ads til at sikre nye kunder i forretningen
Google Ads var det oplagte valg til at opnå flere vigtige målsætninger:
- Først og fremmest blev vi klogere på, hvad Seminarer.dks kunder rent faktisk søgte efter, når de skulle finde Seminarer.dks produkter (som er en lang række uddannelser og seminarer).
- Dernæst kunne vi spore os frem til, at Google Ads var uhyre effektivt til at skabe tilmeldinger til Seminarers uddannelser fra nye kursister - og at det faktisk især var nye kurser og uddannelser, som var de helt store trækplastre. Dette var en vigtig erkendelse, da det for mange virksomheder er de kendte, gamle produkter, som er de primære drivere til at skabe omsætning. Denne erkendelse bekræftede os i, at der skulle satses på at udvide Google Ads kontoen med de mange kortvarige nye kurser frem for at opskalere med en SEO-indsats på få produktkategorier - da det netop var de mange, nye uddannelser, som skabte omsætningen.
- Vi fik identificeret de unique selling points, som var vigtige for de nye kursisters valg. Det var bl.a. italesættelse af de pains, som kurserne løste, og fremhævning de anerkendte indlægsholdere.
Med den rigtige formular til at konvertere nysgerrige mulige-kursister til betalende kursister kunne vi prioritere de forskellige Google Ads kampagner efter effektivitet og rentabilitet, så vi gradvis fik bygget en maskine, som leverede en eksponentiel opadgående kurve på omsætning, og som succesfuldt erstattede det tidligere email-kampagne fokus.
Resultat
Eksponentielt stigende salgskurve
Resultaterne med dette fokusskifte fra email-kampagner til Google Ads for at øge omsætningen fra digitale kanaler har været tydelige.
Fra 4. kvartal 2019 - 1. kvartal 2020 blev omsætningen øget med 61%. Og fra 1. kvartal 2020 til 1. kvartal 2021 blev omsætningen øget med yderligere 62%. Således er paid-search omsætningen alene det sidste år steget med hele 222% i en virksomhed, som omsætter for et pænt 2-cifret millionbeløb om året fra digitale indsatser.
Seminarer.dk lavede et succesfuldt skifte
Øget konverteringsrate fra PPC
Øget omsætning fra PPC
Øget trafik fra PPC
En genopfundet digital marketingmaskine
Nyt fokus leverer eksponentiel vækst i kursustilmeldinger
Seminarer.dk har med det nye fokus på Google Ads som primær ny digital kanal til at promovere og sikre kursus tilmeldinger fundet nye vækstmuligheder.
Evaluering på digitale indsatser
Nye kursus tilmeldinger er godtmen kun til den rigtige kostpris
Nye kunder i form af kursusdeltagere er altid en sejr, men nogle gange kan sejren være købt for dyrt.
Derfor er det en fast del af samarbejdet mellem Morningbound og Seminarer.dk at evaluere effekten af kampagner og sikre, at de bedst performende kursuskampagner får mest andel af marketingbudgettet.
Samarbejde
Samarbejde med Morningboundgiver ny viden til det interne team
En fast del af samarbejdet er løbende sparring mellem det interne team hos Seminarer.dk og Morningbound specialister. Det giver det interne team hos Seminarer.dk mulighed for at afprøve deres ideer og få inspiration fra Morningbounds specialister.
Relaterede cases
Udforsk andre cases inden for det samme emne
Kontakt
Skal vi give et bud på dit online marketingsprojekt?
Hvis du bare er en smule fristet af at lade vores Digital forretningsudvikler kigge på din udfordring, så kan vi sagtens forstå dig! Du er bestemt ikke den første.
Tag fat i Steffen til en uforpligtende snak eller møde.