Strategi

28. februar 2022

Hvad er B2C?

Indhold

Hvad betyder det B2C salg B2C marketing

Indhold

Hvad betyder detB2C salgB2C marketing

B2C er en forkortelse for Business to consumer, og begrebet bruges om en virksomhed, som sælger varer direkte til forbrugeren. Dette står i modsætning til virksomheder, som sælger deres varer til andre virksomheder – også kaldet B2B virksomheder.

B2C begrebet bruges typisk til at beskrive en virksomheds strategi, og er især relevant inden for salg og marketingssammenhænge, da der er forskel på hvilke markedsføringsstrategier man bør gøre brug af, alt efter hvorvidt man er en B2B eller B2C virksomhed.

(husk at din virksomhed sagtens kan gøre brug af begge strategier, men at det i så fald er vigtigt, at du tilpasser dine marketingsstrategier efter dette)

Inden for B2C marketing er især mass-maketing relevant. Her forsøger man at øge volumen af kunder, som bliver disponeret for ens marketingsindsatser, og som i sidste ende køber et produkt.

Morgan sidder på den højeste af 4 søjler

 Hvad kendetegner B2C salg?

Salg af B2C produkter og tjenester er som oftest kendetegnet ved at være direkte og præget af impulsivitet og følelser. Dette afhænger selvfølgelig af produktet og blandt andet dets prisniveau. Tænk eksempelvis på forskellen mellem at købe en ny bærbar computer og en ny shampoo i supermarkedet – det ene er, i de fleste tilfælde, mere påvirket af impulser og følelser end det andet.

Derudover er der typisk kun en enkelt eller få aktører forbundet med købet, i modsætning til B2B hvor der typisk er flere interessenter til et køb.

Traditionelt foregik mange B2C salg i fysiske butikker, hvor kunden kunne købe produkter og services direkte af sælgeren, men efterhånden er e-commerce blevet en almen måde for B2C virksomheder at målrette deres marketingindsatser til deres målgrupper.

 Hvad kendetegner B2C marketing?

B2C marketing er som regel karakteriseret som ”mass-marketing”, og fokuserer på at skabe et højt niveau af frekventering. Der er dermed ikke så stor fokus på den enkelte kunde, som B2B virksomheder typisk vil have, da deres marked i de fleste tilfælde vil være mere snævert, og da værdien af deres produkter og tjenester vil have en tendens til at være af højere økonomisk værdi.

Da markedet for en B2C virksomhed typisk er meget bredt, er det vigtigt som virksomhed at gøre en indsats i at skille sig ud fra mængden af udbydere af samme produkt. Derudover er køb af B2C produkter som oftest præget af følelser og impulser, og derfor bør virksomheden tilpasse marketingsindsatsen til det specifikke produkt – samt forsøge at appellere til kundens behov og gøre sig umage med at formidle, hvordan produktet kan skabe værdi for forbrugeren.

Morgan ligger og er godt tilfreds efter han har indrettet sin side efter sine kunders behov

For at kunne lave god og målrettet online marketing, er det vigtigt at sætte sig ind i sine forbrugere og målgrupper og forstå deres behov. Det er vigtigt, at du sætter dig ind i hvordan dit produkt eller din tjeneste skaber værdi for forbrugeren, og hvordan du på bedst mulige måde kan udtrykke dette overfor forbrugeren. En god måde at undersøge og lære at forstå sine forbrugere er eksempelvis gennem data leveret af Google Analytics.

Derudover er det vigtigt at undersøge hvilke sociale netværk, som din primære målgruppe er aktiv på for at være sikker på at vælge den rigtige online marketing strategi. Derudover skal du overveje hvilket indholdsformat, som er mest relevant for dit produkt og din målgruppe.

Typiske marketingkanaler og strategier for B2C virksomheder inkluderer:

Marketing målsætninger som er relevante at se på som B2C virksomhed er bl.a.:

Hårde konverteringer:

  • Antal transaktioner/leads
  • kurvstørrelse
  • Cost per acquisition (CPA)
  • Omsætning

Bløde konverteringer:

  • Engagement
  • Trafik
  • Følgere
  • Download af materiale

Relaterede indlæg

Marketing ordbogen

Hvornår bør du arbejde med leadscoring og leadtracking?

Relaterede indlæg

Marketing ordbogen

Hvornår bør du arbejde med leadscoring og leadtracking?

Relaterede nyheder

KONTAKT OS

Første skridt i din forretningsudvikling

Tøv ikke - vi er altid klar på en snak!

Vi sidder bare og venter på dit kald: +45 70 60 47 34

(Ønsker du at søge et job, så skal du henvende dig via vores karriereside for at komme i betragtning)

Dampfærgevej 27-29 st.
2100 København Ø
Rugårdsvej 55A 1. TV
5000 Odense C
Find kontaktperson
Skriv til os
Book et møde
Tilmeld nyhedsbrev
Job og Karriere
Skriv til os

Første skridt i din forretningsudvikling






    Du er en stjerne!

    Tak for din besked

    Vi vender tilbage hurtigst muligt.
    Rigtig god dag ☀️

    Book møde

    Snak med os når det passer dig bedst!

    Hvonår?

    Vælg dato

    Ledige tider

    Book møde

    Tak! - Vi skal bare lige vide lidt mere om dig






      Du er en stjerne!

      Tak for din besked

      Vi vender tilbage hurtigst muligt.
      Rigtig god dag ☀️

      Tilmeld nyhedsbrev

      Få de seneste nyheder og trends




        Du er en stjerne!

        Tak for din tilmelding

        Du er nu tilmeldt vores nyhedsbrev.
        Rigtig god dag ☀️