Paid search
28. juni 2017
Hvad er bedst for dig: Google vs. Sociale medier?
Vi har for nyligt lavet en undersøgelse af, hvad trafik koster – og hvilken slags trafik, der så er mest relevant at bruge, når man planlægger at markedsføre.
Det er selvfølgelig ikke altid sort/hvidt, men her får du et bud.
To typer trafik
Inden for online marketing snakker vi om to typer trafik: ”push”- og ”pull”-trafik.
Hovedreglen er (meget forsimplet), at klassiske og sociale medier er ”push”-kanaler.
Søgemaskiner og databaser som Google, Bing, YouTube og Krak.dk hører under kategorien ”pull”.
Hvilken kanal skal du vælge?
Push anvendes når:
Ved lanceringen af et nyt produkt, eller når man opererer inden for en nichebranche.
Her kan det være svært at komme uden om push-markedsføring.
For udvikler du en ny stegepande, som gør mig til pro-chef i eget hjem, er du nødt til at skabe noget awareness omkring dit nye produkt – og her er push-kanalerne geniale.
Pull anvendesnår:
Dine kunder ved, hvad de leder efter, og ofte opsøger selv ydelsen.
Det kan f.eks. være autoforhandlere, advokater og produkter som hårde hvidevarer, senge og computerskærme.
Push vs. pull – performance?
- Push-trafik er typisk billigst pr. klik.
- 3 kr. pr. klik er ikke ualmindeligt.
- Pull-trafik er dyrere, især hvis branchen er konkurrencepræget (f.eks. advokatbranchen).
- De dyreste søgeord koster mere end 150 kr. pr. klik!
Pull performer 68% bedre
Vores undersøgelse på tværs af brancher viser, at pull-trafikkens konverteringsrate er 68% højere end push-trafikken. (Se kilde)
Hvordan ser trafikfordelingen ud i %?
Denne undersøgelse fra USA viser:
Websites fik mere af deres trafik fra Sociale medier (43%), end fra søgemaskiner som Google (35%), i 2015.
Det tror vi dog ikke på er gældende for Danmark / danske websites.
Desuden er der tale om 200.000 nyhedsmedier. Tendenserne er ikke nødvendigvis de samme, når websitet har et andet formål end at skabe buzz omkring en nyhed.
Så vi besluttede os for selv at teste på danske virksomheder.
Se med i det følgende afsnit.
Trafikandel hos danske virksomheder
Vi har undersøgt, hvordan fordelingen ser ud blandt danske virksomheder i 2017:
- Søgemaskiner (pull): 48,7%
- Sociale medier (push): 8,2%
Ud fra grafen kan det udledes, at danske virksomheder til stadighed er langt mere afhængige af søgemaskiner som Google (pull), end de er af sociale medier (push).
Kilde: 30 danske (anonyme) virksomheder med 1-100 mio. kr. i omsætning (15 B2B- og 15 B2C-virksomheder)
Købsklar Google-trafik stiger (pull)
Google er ikke på vej ned – tværtimod. Den købsklare Google-trafik er steget med
65 % på bare to år (data baseret på 12 brancher – se kilde).
De sociale medier overtager altså mere og mere ”generel” trafik, mens den gode konverterende trafik forstærkes på Google.
Hvad betyder alt dette?
Afsluttende pointer du skal tage med i dine overvejelser fremover:
- Øget trafik er ikke lig med mere salg – pull-trafikkens konverteringsrate er gennemsnitligt 68 % højere end push-trafikken.
- Danske virksomheder benytter sig stadig mest af pull-markedsføring.
- Det kan sagtens betale sig at investere i høje klikpriser på Google (pull), da disse søgeord ofte er mere købsladede.
- Facebook-annoncer og lignende (push) leverer typisk ikke direkte købsklar trafik.
- Push trafik er langt sværere at ”tømme”. Altså et fantastisk supplement til pull (som i nogle niche-brancher kan tømmes for under 1000 DKK pr. md).
Derfor: Kend dine markedsføringsplatforme inden du går i gang med arbejdet. Mange har en forudindtagelse om de forskellige platforme og vælger ud fra denne.
Faktum er derimod bare, at det afhænger 100% af din branche og dit mål med annonceringen, om den ene eller den anden platform er bedst for din virksomhed.