Paid search

28. juni 2017

Hvad er bedst for dig: Google vs. Sociale medier?

Indhold

To typer trafik Valg af kanal Push vs. pull Trafikfordeling Data for Danmark Konklusion

Indhold

To typer trafikValg af kanalPush vs. pullTrafikfordelingData for DanmarkKonklusion

Vi har for nyligt lavet en undersøgelse af, hvad trafik koster – og hvilken slags trafik, der så er mest relevant at bruge, når man planlægger at markedsføre.

Det er selvfølgelig ikke altid sort/hvidt, men her får du et bud.

To typer trafik

Inden for online marketing snakker vi om to typer trafik: ”push”- og pull”-trafik.

Hovedreglen er (meget forsimplet), at klassiske og sociale medier er ”push”-kanaler.

Søgemaskiner og databaser som Google, Bing, YouTube og Krak.dk hører under kategorien ”pull”.

infografik google vs fb

Hvilken kanal skal du vælge?

Push anvendes når:

Ved lanceringen af et nyt produkt, eller når man opererer inden for en nichebranche.

Her kan det være svært at komme uden om push-markedsføring.

For udvikler du en ny stegepande, som gør mig til pro-chef i eget hjem, er du nødt til at skabe noget awareness omkring dit nye produkt – og her er push-kanalerne geniale.

Pull anvendesnår:
Dine kunder ved, hvad de leder efter, og ofte opsøger selv ydelsen.

Det kan f.eks. være autoforhandlere, advokater og produkter som hårde hvidevarer, senge og computerskærme.

Push vs. pull – performance?

  • Push-trafik er typisk billigst pr. klik.
    • 3 kr. pr. klik er ikke ualmindeligt.
  • Pull-trafik er dyrere, især hvis branchen er konkurrencepræget (f.eks. advokatbranchen).
    • De dyreste søgeord koster mere end 150 kr. pr. klik!

Pull performer 68% bedre

Vores undersøgelse på tværs af brancher viser, at pull-trafikkens konverteringsrate er 68% højere end push-trafikken. (Se kilde)

Hvordan ser trafikfordelingen ud i %?

Denne undersøgelse fra USA viser:

Websites fik mere af deres trafik fra Sociale medier (43%), end fra søgemaskiner som Google (35%), i 2015.

Det tror vi dog ikke på er gældende for Danmark / danske websites.

Desuden er der tale om 200.000 nyhedsmedier. Tendenserne er ikke nødvendigvis de samme, når websitet har et andet formål end at skabe buzz omkring en nyhed.

Så vi besluttede os for selv at teste på danske virksomheder.

Se med i det følgende afsnit.

procentvis ændring trafik

 

Trafikandel hos danske virksomheder

Vi har undersøgt, hvordan fordelingen ser ud blandt danske virksomheder i 2017:

  • Søgemaskiner (pull): 48,7%
  • Sociale medier (push): 8,2%

Ud fra grafen kan det udledes, at danske virksomheder til stadighed er langt mere afhængige af søgemaskiner som Google (pull), end de er af sociale medier (push).

trafikfordeling danske virksomheder

Kilde: 30 danske (anonyme) virksomheder med 1-100 mio. kr. i omsætning (15 B2B- og 15 B2C-virksomheder)

Købsklar Google-trafik stiger (pull)

Google er ikke på vej ned – tværtimod. Den købsklare Google-trafik er steget med
65 % på bare to år (data baseret på 12 brancher – se kilde).

De sociale medier overtager altså mere og mere ”generel” trafik, mens den gode konverterende trafik forstærkes på Google.

købsklar trafik graf

 

Hvad betyder alt dette?

Afsluttende pointer du skal tage med i dine overvejelser fremover:

  • Øget trafik er ikke lig med mere salg – pull-trafikkens konverteringsrate er gennemsnitligt 68 % højere end push-trafikken.
  • Danske virksomheder benytter sig stadig mest af pull-markedsføring.
  • Det kan sagtens betale sig at investere i høje klikpriser på Google (pull), da disse søgeord ofte er mere købsladede.
  • Facebook-annoncer og lignende (push) leverer typisk ikke direkte købsklar trafik.
  • Push trafik er langt sværere at ”tømme”. Altså et fantastisk supplement til pull (som i nogle niche-brancher kan tømmes for under 1000 DKK pr. md).

Derfor: Kend dine markedsføringsplatforme inden du går i gang med arbejdet. Mange har en forudindtagelse om de forskellige platforme og vælger ud fra denne.

Faktum er derimod bare, at det afhænger 100% af din branche og dit mål med annonceringen, om den ene eller den anden platform er bedst for din virksomhed.

Relaterede indlæg

Hvad er PPC?

Guide til effektiv Google Ads optimering

Relaterede indlæg

Hvad er PPC?

Guide til effektiv Google Ads optimering

Relaterede nyheder

KONTAKT OS

Første skridt i din forretningsudvikling

Tøv ikke - vi er altid klar på en snak!

Vi sidder bare og venter på dit kald: +45 70 60 47 34

(Ønsker du at søge et job, så skal du henvende dig via vores karriereside for at komme i betragtning)

Dampfærgevej 27-29 st.
2100 København Ø
Rugårdsvej 55A 1. TV
5000 Odense C
Find kontaktperson
Skriv til os
Book et møde
Tilmeld nyhedsbrev
Job og Karriere
Skriv til os

Første skridt i din forretningsudvikling






    Du er en stjerne!

    Tak for din besked

    Vi vender tilbage hurtigst muligt.
    Rigtig god dag ☀️

    Book møde

    Snak med os når det passer dig bedst!

    Hvonår?

    Vælg dato

    Ledige tider

    Book møde

    Tak! - Vi skal bare lige vide lidt mere om dig






      Du er en stjerne!

      Tak for din besked

      Vi vender tilbage hurtigst muligt.
      Rigtig god dag ☀️

      Tilmeld nyhedsbrev

      Få de seneste nyheder og trends




        Du er en stjerne!

        Tak for din tilmelding

        Du er nu tilmeldt vores nyhedsbrev.
        Rigtig god dag ☀️