AI
29. august 2024
Fra 0 til 10.000 besøgende via AI genereret indhold
Jeg ville teste om AI indhold blev registreret som SPAM og dermed straffet af Google. Derfor oprettede jeg en helt ny hjemmeside, og producerede en masse indhold udelukkende med hjælp fra et AI-setup.Resultatet taler for sig selv… AI indhold bliver ikke straffet, hvis bare indholdet er godt.
Indhold
Baggrund Hvorfor gjorde jeg det Hvad ville jeg opnå Min proces Linkbuilding Resultatet KonklusionBaggrund for projektet
I en tid hvor AI-værktøjer som ChatGPT og Claude.AI er ved at revolutionere den måde, vi skaber indhold på, besluttede jeg mig for at gennemføre en test, der gik stik imod den etablerede konsensus.
Google har i de seneste år udrullet adskillige opdateringer med fokus på kvalitet og bekæmpelse af spam. Det blev hurtigt en udbredt opfattelse, at disse opdateringer specifikt målrettede AI-genereret indhold, men Google selv ændrede faktisk deres retningslinjer til ikke at være imod AI-indhold som sådan, men imod generelt dårligt eller tyndt indhold. Det gav mig en idé.
Hvorfor gjorde jeg det?
Helt enkelt fordi jeg elsker at provokere og udfordre status quo. Jeg er ikke fan af folk, der bare stemmer i til en fælles konsensus uden at have testet teorien af i praksis.
Som Eminem engang sagde:
They tend to flock like shepherds, the black sheep. But i be the worst thing that these motherfuckers ever heard.
Jeg ønskede at udfordre den etablerede overbevisning om, at AI-indhold per definition er dårligt for SEO. Så jeg besluttede mig for at lave en hjemmeside, der udelukkende bestod af AI-genereret indhold, uden nogen form for manuel redigering.
Hvad ville jeg gerne opnå?
Mit mål var at teste, hvordan råt AI-indhold ville klare sig i Googles søgeresultater. Ikke renskrevet AI-indhold af en editor, men 100% raw output fra AI.
Fokus var på at besvare brugernes søgeintentioner bedre end det eksisterende materiale, selvom indholdet var 100% genereret af AI.
Jeg valgte søgeord, hvor søgeintentionen var beregnere, matematiske formler og tabeller, da jeg vidste, at de skrevne ord på siden ville ramme langt færre søgeintentioner.
Opsætning af hjemmesiden med AI-indhold
Jeg startede med at bruge ChatGPT til at skabe en simpel beregner, der kunne konvertere “tommer til centimeter”. Efter 3-4 forsøg og cirka 10 minutter havde jeg en funktionel beregner, som kunne indsættes direkte på siden.
Den så dog ikke særlig godt ud, så jeg bad ChatGPT om at tilføje CSS-styling for at gøre den mere visuelt tiltalende. Resultatet var stadig ikke tilfredsstillende, så jeg skiftede til Claude.AI for at se, om det kunne give et bedre output. Det kunne det, og jeg brugte derfor Claude.AI’s version af beregneren, som blev placeret øverst på siden, da jeg vurderede, at dette var den vigtigste søgeintention.
Derefter bad jeg Claude.AI om at lave en simpel HTML-tabel, der viste forskellige konverteringer, fx hvad 1, 10, 100 og 200 tommer svarede til i centimeter. Jeg fulgte op med at spørge ChatGPT, hvorfor folk generelt søgte efter denne type beregner, og hvad de typisk ville undersøge (f.eks. TV-størrelser, rørdimensioner osv.).
På baggrund af dette bad jeg ChatGPT om at skrive et tekstafsnit, der begyndte med en manuel beregning, men også dækkede de almindelige behov bag søgningen.
Alt i alt resulterede det i over 60 forskellige beregnere på hjemmesiden, som alle var 100% AI-genereret uden nogen form for manuel indgriben eller redigering.
Boosting af trafikken med PBN links
Fordi dette var et LinkedIn-projekt, ønskede jeg at fremskynde resultaterne. Jeg besluttede mig for at kombinere de 60 sider med links fra PBN’er (Private Blog Networks).
PBN’er anses generelt som “skod-links” i SEO-verdenen, så det var en perfekt måde at teste to ting på én gang: kunne AI-indhold klare sig godt, selv med dårlig linkprofil?
Resultatet: AI-indholdets succes
Resultaterne taler for sig selv. Efter blot fire måneder havde siden opnået mere end 10.000 besøgende. I øjeblikket får den gennemsnitligt 350-400 besøgende om dagen, og jeg forventer, at den vil få 10.000 besøgende alene i september.
I august nåede den allerede op på 8.000 besøgende. Det står nu klart, at selv med 100% AI-genereret indhold og en linkprofil fra PBN’er, kan man stadig opnå solid trafik.
Konklusionen er at AI er det vigtigste for SEO i dag
Denne test viser, at det vigtigste for SEO i dag er at ramme brugernes søgeintention. Hvis du sælger cykelhandsker, skal du ikke gå efter det bredere søgeord “handsker”, selvom det har højere volumen.
Folk, der søger efter “cykelhandsker”, leder sandsynligvis efter et køb, og derfor viser Google kun webshops for dette søgeord. Derfor kan du ikke forvente at få meget trafik fra søgeordet “cykelhandsker”, hvis du laver et blogindlæg kaldet “De bedste cykelhandsker i 2024”.
At besvare brugernes søgeintention er alfa omega i 2024 og den eneste rigtige måde at lave SEO på.
Denne test har bevist, at det ikke nødvendigvis handler om, hvordan indholdet er skabt, men om hvor godt det besvarer brugernes spørgsmål og behov.
Ved at levere værdi i form af præcise beregnere og relevante tabeller kunne en hjemmeside udelukkende drevet af AI-indhold opnå bemærkelsesværdig trafik og succes i søgeresultaterne.
Det handler om at være smart, innovativ og ikke bange for at udfordre de vedtagne sandheder.