SEO
19. december 2016
Kan det betale sig med et SEO-bureau?
Indhold
Introduktion Effektiv arbejdstid Mange ekspertiser Hvem følger op Målsætninger Systemer til måling De rette kompetencer Langtidssygemelding Rentabilitet Står på mål KonklusionEt spørgsmål angående SEO jeg ofte møder til kundemøder, er om det kan svare sig økonomisk at hyre et bureau på deltid frem for en intern medarbejder.
Oftest sammenlignes der med timeprisen for en intern medarbejder kontra timeprisen for et bureau.
Herefter udledes det fejlagtigt, at man får mere for pengene af en enkelt medarbejder, og da i hvert fald flere arbejdstimer!
Imidlertid forholder virkeligheden sig anderledes.
Forestil dig følgende scenarie: Du hyrer en erfaren intern fuldtidsmedarbejder og forhandler lønnen ned til 250 kr i timen. Hertil kommer ekstraudgifter i form af pension, forsikring, frokostordning, arbejdsredskaber og listen fortsætter.
Et godt bud er, at denne medarbejder koster dig mindst 700.000 om året. Så har du dog til gengæld også en fuldtidsressource til rådighed hver dag. Så langt, så godt.
Nu stiller jeg dig 10 spørgsmål, som dækker de mest almindelige issues, der kan opstå ved brug af interne medarbejdere. Samtidig forklarer jeg, hvordan Morningbound som bureau håndterer disse problematikker:
1. Effektiv arbejdstid
Ud af de 7,5 timer om dagen, hvor mange timer forventer du bliver effektive arbejdstimer, hvor medarbejderen sidder foran computeren?
Vi logger kun effektive arbejdstimer, hvor vi har siddet og arbejdet på en konkret opgave i projektet. Det er vi nødt til – for du kan nemlig altid se, hvad vi har lavet i de timer, vi fakturerer.
I realiteten kan du regne med at få 10-20% oveni de timer, du reelt betaler for
I modsætning til interne medarbejdere betaler du ikke for, at vi bliver klogere på vores felt.
2. Ekspert med mange hatte?
Er det realistisk, at vedkommende er ekspert på både tekstforfatning, teknisk SEO, linkbuilding, Facebook, Google Ads og programmering?
Vi har dedikerede eksperter inden for alle områder, her i vores SEO bureau i Odense. Det sikrer kvaliteten.
3. Hvem følger op
Hvem skal styre medarbejderen og uddele konkrete arbejdsopgaver? Hvem skal følge op på disse?
Alle vores projekter har en central projektleder og kontaktperson.
4. KPI’er og målsætninger
Kan du sætte KPI’erne og målsætningerne selv – og vide, om disse er realistiske?
Vi sætter KPI’erne op så ambitiøst, som aftalen tillader. Vi er afhængige af realistiske KPI’er, for vi er økonomisk afhængige af din tilfredshed som kunde.
5. Systemer
Er der sat et system for måling af resultater?
Vi har brugt mange timer og ressourcer på at skabe et månedligt rapportsystem, der kombinerer automatiseret udtrækning af tal samt manuel planlægning og evaluering.
6. De retter kompetencer
Kan du sikre dig, at medarbejderen har de fornødne kompetencer – har vedkommende gode referencer på alle arbejdsområderne?
Vi har udvist succesfulde resultater på alle ydelser, vi sælger.
7. Langtidssygemelding
Hvad hvis medarbejderen langtidssygemelder sig – hvem skal vikariere? Hvad koster vikaren? Lever vikaren op til ovenstående?
Vi er +50 medarbejdere fordelt på forskellige afdelinger og forskellige specialister indenfor SEO (såsom SEO-tekstforfattere, teknisk SEO specialister, eksperter i lokal SEO, linkbuilding specialister osv.). Vi har altid flere ressourcer at trække på i tilfælde af mandefald – både kort- og langvarigt.
8. Rentabilitet
Kan du få et nøjagtigt overblik over i hvilken grad medarbejderen tjener sig selv hjem igen?
Vi leverer KPI-beregninger både inden, under og efter en SEO-indsats.
9. Hvem står for mål for resultaterne
Hvem står for mål for de resultater, der leveres? Dig? Medarbejderen? Velstandsgudinden Fortuna?
De resultater, vi estimerer inden igangsættelsen af arbejdet, står vi 100% på mål for. De er essensen af vores forretning, for uden resultater forsvinder kunderne.
Konklusion
Jeg kan selvfølgelig kun tale for, hvordan vi gør som bureau. Med ovenstående forsøger jeg blot at illustrere, at ideen om mere value-for-money ved en intern medarbejder oftest er en fejlslutning, fordi man ikke ser på hele billedet.
Tit sker det hos virksomheder, hvor den ansvarlige rekruttør helt forståeligt ikke selv har den store indsigt i de ofte teknisk komplicerede opgaver, der skal løftes, og de kompetencer, det kræver.
Timeprisen er måske højere – til gengæld får du en arbejdseffektivitet, som ingen enlig intern medarbejder kan give dig. Brug dine interne ressourcer på kerneforretningen og outsource din marketingindsatser til dedikerede SEO eksperter.
Hvis du gerne vil være klogere på hvor meget SEO egentligt koster, læs her hvor meget man som minimum bør investere i SEO.