SEO
21. marts 2022
Hvad koster SEO?
Investeringen i SEO består hovedsageligt i tid, og SEO koster den tid, som det tager at implementere diverse relevante optimeringer på og omkring dit website. Alt efter hvor søgemaskineoptimeret dit website er, jo mere eller mindre tid kræver SEO.
Med andre ord så kan vi kugleskyde myten om, at ”SEO er gratis” med det samme.
SEO er en stor investering, det kommer du ikke uden om, og enten skal den ligges i tid/kapacitet, eller også så skal den købes ind ude i byen igennem konsulenter eller bureau.
For arbejdet tager den tid det tager, det kan vi ikke komme uden om.
Hvad bør du minimum investere i SEO?
Du bør som minimum investere 100.000 DKK om året i din SEO, hvis du altså ønsker et seriøst output fra dine indsatser. Alternativet er at omregne det i intern kapacitet, hvilket som minimum vil være små 300 timer (294 timer i alt).
Bemærk at det er som minimum. Har man ikke denne kapacitet eller budget, så vil jeg overveje at bruge tiden på andet end SEO.
Grundet den høje konkurrence i de fleste brancher, og den evige teknologiske udvikling, så er SEO en ”high risk, high reward”-marketingstrategi, som kræver en stor indsats, hvis man ønsker et seriøst output. Med for små indsatser risikerer man nemt, at få absolut intet ud af SEO – altså dine penge er spildte.
Hvordan prissættes SEO
Som beskrevet ovenfor så prissættes SEO ud fra den tid, der skal bruges på, at eksekvere SEO, om det er dig selv, intern kapacitet eller eksterne ressourcer, som skal i spil – så handler det om, hvor mange arbejdstimer der skal bruges, og om hvad dine omkostninger er pr. time.
Hvilket budget du får mest muligt ud af, afhænger af, om det er interne eller eksterne kræfter, som skal i spil.
Interne vs. Eksterne ressourcer
En god antagelse er, at omkostningen er ca. 340 DKK pr. time for en intern ressource (løn, pension, frokostordning, forsikring, husleje, it-udstyr og kage til kaffen – you name it 😉).
340 DKK i timen er selvsagt meeeeget mindre end 1.050 i timen, som den gennemsnitlige konsulent tager – men lad os nu lige passe på med at sammenligne pære og bananer.
Du kan godt antage at en SEO-konsulent, ville være 2,5-3 gange så effektiv som en intern marketingblæksprutte, ergo der er brug for færre timer i projektet.
Det betyder, at den økonomiske byrde vil være tæt på det samme. Den ene er bare ”gemt” i interne lønkroner, den anden skal findes i et konsulentbudget.
Derudover skal man huske, at SEO er en mange facetteret marketingaktivitet, som kræver at man mestre:
Det er yderst sjældent, at interne marketingressourcer indeholder alle disse. Når du investerer i eksterne kræfter, så får du adgang til et helt team, hvilket er en del af prissætningen.
Hvordan bør du investere i SEO?
Mit klare anke er: Stop med at se SEO, som noget man bare løbende griber i. Tænk i stedet for i leverancer.
Alle har fået tudet ørene fulde med, at SEO er en langsigtet strategi, hvad mere er, at ITP, device shift og GDPR dræber sporingsmulighederne, så du får svært ved 100% at kunne understrege den eksakte værdi, som dine SEO-aktiviteter kaster af sig.
Så i stedet for at investere i SEO, som en løbende indsats, som skal give dig rangeringer, så vil jeg investere i leverancer.
En leverance er f.eks.:
- Hastighedsoptimering af websitet
- Udarbejdelse af analyser
- Søgeordsanalyse
- Content gap
- Keyword gap
- Landingsside mapping
- Udarbejdelse af sitemap
- Nyt indhold til landingssider
- UX-gennemgang af website
- Linkbuilding sprints
- m.m.
Hvad end om det er interne eller eksterne ressourcer, så ville jeg anbefale, at man planlagde og prioriterede sprints, og så afsatte ressourcer til 1-2 indsatser af gangen.
På den måde så får man vinget af på nogle SEO-leverancer, så det er meget tydeligt, hvad du får for dine penge, i stedet for at det bliver en stor ”løbende” postering, som du ikke rigtig ved hvad dækker.
Det kan være, at det kræver flere SEO-sprints til en start for at bygge et stærkt fundament, og at man så senere kan ligge mindre sprints ind til vedligehold for forsat, at erobre nye placeringer.