Vent venligst

Vi har modtaget din forespørgsel
Tak for din forespørgsel

. Vi sætter pris på muligheden for at drøfte dit projekt. Du hører fra os inden for 1-2 hverdage
På gensyn

Step 1 / 3

orange landscape
close icon

Fejl: Kontaktformular ikke fundet.

november 10, 2020

Hvad er SEO tekster?

Tilbage til vidensunivers

Amalie Christensen

Amalie Christensen

Operation Director

SEO tekster er i bund og grund tekster, som er skrevet i overensstemmelse med Googles algoritmer med udgangspunkt i netop de søgeord, som brugeren benytter i sin søgen efter svar på et bestemt spørgsmål.

En SEO-tekst skal vække interesse, være informationsgivende, men den skal også skubbe brugeren i retning af en handling. Det kan f.eks. være et køb, en tilmelding eller noget helt tredje.

Overordnet står SEO for Search Engine Optimization (søgemaskineoptimering på dansk). Det betyder altså, at man skal skrive tekster, som optimerer i søgemaskine øjemed.

Når man arbejder med SEO tekster handler det helt lavpraktisk om at skabe værdi for potentielle nye kunder – og hvis brugeren finder indholdet relevant, vil Google belønne indholdet med større synlighed i søgemaskinen.

Når Google skal besvare en søgning, scanner den mange milliarder sider for at finde det eller de resultater, som matcher søgningen bedst.

Man skriver SEO-tekster for at ramme brugerens søgeintentioner. Kort og godt handler det om at engagere og interessere brugeren gennem SEO-tekster. SEO-teksterne skal have interesse for alle, uanset om brugeren blot søger information eller vil købe et produkt.

SEO-disciplinen kan være en svær størrelse at arbejde med. Det kræver forforståelse at skrive SEO-tekster, således at Google rent faktisk belønner dit arbejde – I dette tilfælde med gode rangeringer på organiske søgeresultater på Google.

Dine SEO-tekster er en del af din samlede content marketing indsats, som du kan læse om her.

Den evige kamp på Google

SEO er en løbende kamp mod ens konkurrenter, som forsøger at rangere på samme søgeord som dig. Derfor kræver det også en løbende indsats, hvor man optimerer forskellige SEO-dele, herunder ens SEO-tekster.

SEO-tekster skal skabe relevans for modtageren, som oftest er en potentiel kunde. Formår man at skabe relevans gennem ens indhold, er man kommet et langt stykke.

Overordnet handler det om:

  1. Hold dine brugere engageret eller interesserede
  2. Understøt deres søgeintensioner
  3. Få løbende trafik

Formår du at gøre de tre ting? Så er du kommet langt!

Du kan jo starte med at stille dig selv spørgsmålet: Hvad ville du selv læse?

Hvorfor er SEO-tekster vigtige?

De er vigtige, fordi de hjælper din hjemmeside til at rangere højere i Googles søgemaskine, og er en del af din On-page SEO.
Hvis du rangerer højere på Google, vil du højst sandsynligt øge trafikken på din hjemmeside, hvilket i sidste ende kan betyde større omsætning. SEO-tekster kan skrives til alle stadier i en købsproces.

God, relevant og brugbar søgemaskineoptimeret tekst medvirker til at give dig “gratis” trafik til dit website måned efter måned.

E-A-T (forkortelse af “Ekspertise, Autoritet og Troværdighed”) er noget, som Google har lagt mere og mere vægt på i løbet af de seneste par år. Hos Google vil man nemlig vide sig 100% sikker på, at indholdet i søgeresultaterne er relevant, brugbart og til at stole på.

EAT model illustration

Hvordan vurderer Google hvad der er det ”bedste” resultat?

Google vurderer kvaliteten af resultatet på baggrund af algoritmer baseret på arkiverede patenter og erklæringer . Ingen ved helt præcist hvordan den algoritmerne reelt fungerer, og derfor holder man løbende øje med om der kommer nye opdateringer til algoritmerne. Vi ved, at Google går efter sider, som blandt andet har relevant indholdet samt høj autoritet og brugervenlighed.

Autoritetsfaktoren er af stor betydning, når man arbejder med linkbuilding, som du kan læse mere om ved at klikke på linket.

Relevant indhold

Google ser først og fremmest efter sider, der er tæt knyttet til dit søgeord. Hvis du søger efter “Banankage-opskrift”, som har en søgevolumen på 2200, vil du for eksempel ikke se websider om motorcykler.

Google rangerer dog ikke blot “de mest relevante sider”. Det skyldes, at der er tusinder af relevante sider for hver søgeterm.

For eksempel giver søgeordet “banankage” 3700 søgeresultater hos Google.

Så for at placere resultaterne i en rækkefølge, der ligger bedst til toppen, er de afhængige af andre elementer i deres algoritme eks brugbarheden.

Indhold kan være relevant, men hvis det ikke er brugbart, ønsker Google ikke at placere dette indhold øverst i søgeresultaterne. Faktisk har Google tidligere meldt ud at der er en sammenhæng mellem “indhold af højere kvalitet” og “brugbart” indhold.

Lad os f.eks. sige, at du søger efter “træningstips”.

Det første resultat, du klikker på (“Resultat A”), er skrevet af verdens førende ekspert inden for træningsteknikker. Websitet har stor autoritet, men lad os sige at indholdet er uorganiseret, og at det desuden er skrevet i et sprog, som kun fagpersoner forstår.

Sæt det op mod et andet resultat (“Resultat B”). Det er skrevet af én, der er relativt ny i træningsverden – men til gengæld er indholdet organiseret i forskellige sektioner, og det er skrevet på en måde, som enhver kan forstå. Denne side kommer til at rangere højt på “brugbarhedsskalaen”, og der er faktisk en chance for, at resultatet kommer til at rangere HØJERE end Resultat A, da Google i vid udstrækning måler brugbarhed baseret på signaler om brugeroplevelsen.

Med andre ord: Hvis Google ser, at folk kan lide et bestemt søgeresultat, vil det få en markant effekt på synligheden.

Her et et link hvis du vil vide lidt mere om hvordan man skriver SEO tekster.

Amalie Christensen Operation Director
Amalie Christensen
Operation Director
Er Morningtrains helt egen kanonkugle af energi, som de sidste 4 år har kastet sig over SEO med en indædt passion. Når Amalie snakker om E-A-T, content eller schema mark-up, så kan du ikke andet, end at blive revet med af hendes energi og karisma.
Hello there
We can see that you are from Denmark. Would you like to switch to Danish?