SEO
21. marts 2022
Hvad er SEM?
SEM er en forkortelse for Search Engine Marketing, og det er et paraplybegreb, som dækker over alle marketingindsatser på søgemaskinerne. På dansk ville SEM groft oversættes til ”søgemaskinemarketing”.
SEM-termet bruges ofte som et synonym for ”PPC”, men dette er ikke fyldestgørende for begrebet, da PPC udelukkende dækker over den betalte del af søgemaskinemarketing.
Hvis en person er SEM-ansvarlig, så er personen ansvarlig for den organiske del af søgemaskinemarketing (SEO), såvel som det betalte (SEA eller Search Engine Advertising – for eksempel Google Ads).
Med andre ord, så er SEM ikke en aktivitet i sig selv, men en overkategori til alle marketingindsatser, som involverer søgemaskinerne.
Det hedder SEA – ikke PPC
NU skal vi lige have noget på det rene. Underkategorierne til SEM er SEO og SEA, hvilket henholdsvis er den organiske og betalte del af søgemaskinemarketing.
SEA er en forkortelse for Search Engine Advertising, så det ligger ganske vist i ordet hvad det dækker over – annoncering på søgemaskinerne.
SEA er overkategorien til flere annonceringsmuligheder, herunder PPC (Google Ads og Bing Ads) og YouTube Ads.
Tænker du SEM, som SEO og PPC, så bliver strategien i min bog endimensionel, da du kun går op i at blive vist i søgeresultaterne. Her glemmer du de visuelle kanaler, som er en del af SEA, såsom YouTube og Pinterest. På disse kanaler har du også mulighed for at markedsføre dig i søgemaskinerne, og basere det på, hvad folk søger efter, men hvor du kan præsentere dig selv og dit produkt visuelt.
Flere kanaler vil styrke din synlighed og dit brand, og PPC og SEO bliver hurtigt til ”ja, vi er synlige på Google”… superfint – men hvad med alle de andre kanaler dine kunder benytter til at fremsøge inspiration, viden og produkter på?
Hvorfor tænke i SEM?
SEM er en strategisk måde at arbejde med søgemaskinemarketing på. I stedet for at have en selvstændig SEO- og SEA-indsats, så sørger man for, at de understøtter hinanden.
Eksempelvis
- Så bør ens PPC-indsatser bruges til at teste nye søgeord af, hvor man så kan implementere de søgeord, der performer i sin langsigtede SEO-strategi.
- Betaler man for mange hv-spørgsmål i PPC, så kan man overveje at lave top-funnel blogsider, som besvarer disse, og som kan trække trafikken organisk (SEO).
- Får man meget trafik fra søgemaskinerne, men de konverterer ikke nok, så kan man arbejde med retargeting indsatser på YouTube, hvor man fremviser features eller beskriver produktet/servicen/fordelene yderligere.
- Har man et komplekst produkt og lange købsrejser, så bør man have et blogunivers, som besvarer en hel masse af de spørgsmål kunderne, har undervejs i deres beslutningsproces. Denne trafik vil du have organisk, da det er informationssøgende, og derfor bliver der måske slet ikke vist annoncer på søgeordene. Men når kunden så søger på de købsladet søgeord, så ligger du klar med annoncer.
Og meget mere…
Pointen er, at hvis man tænker SEM som overliggeren, så handler det ikke fladt om ”performer SEO?” eller ”får vi nok ud af Google Ads?”, men i stedet om den samlede indsats performer og understøtter virksomhedens målsætninger.