Strategi

4. juli 2021

Hvad er inbound marketing?

Indhold

Kort og godt Kanaler Inbound vs. content Marketingstrategi Attribuering Opsummering

Inbound marketing er markedsføring, der tiltrækker målgruppen ved at opfylde deres behov via godt content. Det er altså alt det, du foretager dig, som gør, at kunderne kommer til dig, fremfor at du selv skal opsøge kunderne. 

Som overskriften antyder, vil jeg tage dig med på en lille tur igennem inbound marketing og dets mange facetter.

Inbound marketing er altså kort sagt alle dine markedsføringsaktiviteter, der har til formål at tiltrække kunder/målgruppen (pull-marketing) frem for outbound marketing (push-marketing), som derimod er markedsføring, vi ”skubber” ud i forbrugerens bevidsthed, og som ofte forbindes med reklamer.

Hvilke kanaler skal kan bruge til at tiltrække kunder med inbound marketing?

Populære inbound marketingkanaler:

Før i tiden var det ikke lige så nemt for forbrugerne (B2B såvel som B2C) at lave deres egen research. I dag kan du finde al den information, du har brug for med en enkelt Google-søgning, men førhen beroede vores viden på det, vi fik fortalt gennem TV, trykte medier, postomdelte reklamer, sælgere og word-of-mouth.

Derfor var vi altså meget mere letpåvirkelige overfor push-marketing, end vi er i dag, hvor vi nemt kan sørge for at blive oplyste via internettet. Det betyder også, at dit lead oftest har foretaget sin egen research, og dermed er langt i købsbeslutningen, allerede inden de tager kontakt til dig.

Men hvorfor er det så lige, at så mange fortsat giver den gas med push-marketing, når kunderne foretager deres køb på en helt anden måde i dag? Sandsynligvis fordi det er det lette valg, hvor man kan se outputtet på kort sigt. Men pointen er netop, at man på den lange bane kommer meget længere med en god inbound marketingstrategi.

Branding handler bl.a. om at skabe bred awareness overfor ens målgruppe gennem hele købsrejsen – ikke kun lige inden købsøjeblikket. For sandheden er, at forbrugeren vil være meget mere tilbøjelig til at vælge dig og din virksomhed, hvis de kender dig i forvejen, og har opbygget troværdighed og tillid til dig og dit produkt. Det er her, at inbound marketing kommer ind i billedet, så du sørger for at være tilstede allerede i kundens research-fase.

Hvad er forskellen på inbound marketing vs. content marketing

Inbound marketing fokuserer på at tiltrække nye kunder ved for eksempel at målrette markedsføring til målgruppen. Content marketing fokuserer derimod bare på indholdet til de forskellige distributionskanaler, som bliver brugt til at henvende sig til den ønskede målgruppe.

Inbound marketing samt content marketing hænger derfor unægteligt sammen. Content marketing er nemlig det vigtigste redskab i din overordnede inbound marketingstrategi. Det handler altså om at give din målgruppe og eksisterende kunder værdi ved at producere godt indhold, der informerer og uddanner din målgruppe.

Content marketing er et fantastisk redskab til at skabe pull-effekt tidligt i research-fasen, samt når du allerede har landet kunden for at få kunden til at købe mere. Derudover er der naturligvis altid et ønske om at transformere din kunde til en loyal ambassadør.

Inbound marketing er således den overordnede strategi med alle aktiviteter, der skaber tiltrækning, samt planen for hvordan du omsætter dit værdifulde indhold til kvalificerede leads.

Hvordan fungerer en inbound marketingstrategi?

Inbound marketing er en strategi, der udnytter mange former for pull-marketing for at få en plads i forbrugerens bevidsthed. Dette kan blandt andet være via content marketing, sociale medier, søgemaskineoptimering, sociale medier og mange flere.

En inbound marketingstrategi vil være bygget op omkring 4 faser, som overordnet minder meget om AIDA(S)-modellen og den klassiske kunderejse.

Grundlæggende handler disse modeller om at tage en forbruger på en rejse fra første berøringspunkt, til ny kunde og efterfølgende fastholde og udvikle kunden, så der skabes brandloyalitet og en ny ambassadør for din virksomhed. Nedenfor har vi forsøgt at illustrere dette, så det giver bedre mening:

Model der visualiserer inbound marketing

Tiltrækningsfasen

Før du kan begynde at generere leads og sælge, skal du først have trukket besøgende til din hjemmeside. Markedsføringsaktiviteterne i denne fase sørger for at tiltrække besøgende til din hjemmeside og sørger for, at brugerne får lyst til at komme igen og igen.

Dette kan blandt andet være ved at skabe relevant og værdifuldt content, herunder video, reklamer og anden form for interaktion med målgruppen på sociale medier. Derudover kan du arbejde med optimering af din hjemmeside, da den spiller en helt central rolle i brugernes opfattelse af dit brand. Her kan det både være optimering af brugervenligheden samt konverteringsoptimering og søgemaskineoptimering for at tiltrække og fastholde interessen.

Engagementfasen

I engagementfasen arbejder du på at opbygge et forhold til dine potentielle kunder gennem f.eks. opfordring til dialog og via lead flows. Det er også i denne fase, at du skal konvertere dine besøgende til leads med tydelige call-to-actions for at få fingrene i potentielle kunders informationer.

Jo bedre du kender dine leads, jo bedre kan du tilpasse dit lead- og e-mail-flow for at bringe dine potentielle kunder længere ned i salgstragten og til sidst konvertere dem til et salg.

Udviklingsfasen

I udviklingsfasen arbejder du på at fastholde og pleje dine kunder for på den måde at opbygge kundeloyalitet, således dine kunder til sidst ender som dine ambassadører, der henviser til dit indhold og anbefaler dig som udbyder.

Denne proces tiltrækker nye potentielle kunder, hvorefter sneboldeffekten begynder med nye leads, kunder og ambassadører.

Attribuering og leadgenerering med inbound marketing

Tilskrivning af værdi mellem dine marketingaktiviteter er ikke så nemt, som mange gerne vil gøre det til. Du ved allerede nu, at dine potentielle kunder har foretaget en stor del af sin research, og dermed en stor del af købsbeslutningen allerede inden de tager fat i dig.

Forhåbentligt har du bidraget en stor del til at give kunden alle de nødvendige informationer i deres research-fase, så du løfter konverteringsraten, når det kommer til markedsføringen, der bringer brugeren det sidste stykke fra lead til kunde.

Men hvordan måler du så på alle disse touch points, og tilskriver hver af dem værdi for det nye salg?

Jo, ser du.. Alt for mange marketers tilskriver for megen værdi til enkeltstående kanaler og kampagner, som eksempelvis e-mail-marketing. E-mail-marketing er et fantastisk værktøj, både til at skabe engagement, fastholde interessen og konvertere leads til kunder. Men inden de overhovedet kom på din mailliste, har de garanteret besøgt din hjemmeside mere end én gang og læst en masse af dit gode content. Med andre ord kan vi altså ikke tilskrive al værdien af en ordre til e-mail-marketing i dette eksempel.

I Google Analytics kan du gå ind og finde en rapport over konverteringsstier for bedre at forstå kunderejsen og tilskrive værdi til dine forskellige markedsføringsaktiviteter. Du vil typisk også finde ud af, at dine aktiviteter ikke bør stå alene, hvis du vil have det maksimale udbytte.

For at runde af…

Der er således mange steps, før inbound marketing opnår den ønskede effekt, men ikke desto mindre er det en meget anvendt og effektiv metode til at udføre marketingaktiviteter. For at gøre det mere overskueligt, laver vi lige en lille sum-up her til slut over de vigtigste pointer:

  • Inbound marketing er alle dine markedsføringsaktiviteter, der har til formål at tiltrække målgruppen.
  • Inbound marketing samt content marketing hænger unægteligt sammen.
  • Content marketing er faktisk det vigtigste redskab i din overordnede inbound marketingstrategi.
  • En inbound marketingstrategi vil være bygget op omkring 3 faser, som minder om AIDA(S)-modellen og den klassiske kunderejse.

Relaterede indlæg

Lead -> Konvertering -> Kunde | Guide til B2B-salgstragten

Marketingordbogen

Relaterede indlæg

Lead -> Konvertering -> Kunde | Guide til B2B-salgstragten

Marketingordbogen

Relaterede nyheder

KONTAKT OS

Første skridt i din forretningsudvikling

Tøv ikke - vi er altid klar på en snak!

Vi sidder bare og venter på dit kald: +45 70 60 47 34

(Ønsker du at søge et job, så skal du henvende dig via vores karriereside for at komme i betragtning)

Dampfærgevej 27-29 st.
2100 København Ø
Rugårdsvej 55A 1. TV
5000 Odense C
Find kontaktperson
Skriv til os
Book et møde
Tilmeld nyhedsbrev
Job og Karriere
Skriv til os

Første skridt i din forretningsudvikling






    Du er en stjerne!

    Tak for din besked

    Vi vender tilbage hurtigst muligt.
    Rigtig god dag ☀️

    Book møde

    Snak med os når det passer dig bedst!

    Hvonår?

    Vælg dato

    Ledige tider

    Book møde

    Tak! - Vi skal bare lige vide lidt mere om dig






      Du er en stjerne!

      Tak for din besked

      Vi vender tilbage hurtigst muligt.
      Rigtig god dag ☀️

      Tilmeld nyhedsbrev

      Få de seneste nyheder og trends




        Du er en stjerne!

        Tak for din tilmelding

        Du er nu tilmeldt vores nyhedsbrev.
        Rigtig god dag ☀️