Vent venligst

Vi har modtaget din forespørgsel
Tak for din forespørgsel

. Vi sætter pris på muligheden for at drøfte dit projekt. Du hører fra os inden for 1-2 hverdage
På gensyn

Step 1 / 3

orange landscape
close icon

Fejl: Kontaktformular ikke fundet.

maj 9, 2024

Hvad er content marketing?

Tilbage til vidensunivers

Thomas Østerkjerhuus

Thomas Østerkjerhuus

Adm. direktør og Partner

Content marketing er online markedsføring, der er baseret på indhold. Indhold kan være tekster, videoer, illustrationer eller andet, som gør, at du kan skabe tiltrækning til dit brand.

Hvorfor er det vigtigt at have indhold? Det er det fordi, at dit indhold er der, hvor du jo fanger dine potentielle kunder.

Lægger du tid og ressourcer i dit indhold, så kan du skabe værdi, der kan føre til kunder i din forretning. Who doesn’t want that? *fingerguns* Derfor skal content marketing være en del af din markedsføringsplan, når du skal vælge hvilke parametre du skal bruge til at formulere dit budskab.

Og netop dit budskab er selvfølgelig supervigtigt. Dit budskab er dit brand. Vil I brande jer på at dele viden, have slikhår, være ”først på trends” eller have de dybdegående strategier? Et råd herfra os til dig; berig dine læsere med viden – uanset hvilket felt du opererer inden for.

Hey, forresten! I det her indlæg lægger jeg vægt på indhold, som bliver brugt på sociale medier.

Har du en hjemmeside skal du være opmærksom på, at al tekst din copywriter laver også er content. Her mener jeg content på blandt andet landingssider, blogs, videoer og cases. Copy og content på disse sider skal selvfølgelig være optimeret. Så gør dig lige umage – du bruger en masse krudt på at anskaffe dig trafik, så brug også lige lidt energi på det indhold, som de skal interagere med.
Du kan læse mere om denne type content her.

Morgan står med en SEO raket i baggrunden og kigger på content marketing

Hvad er content?

Det er jo det helt store spørgsmål 😱 Content kan være en hel del forskellige ting, men from the-top-of-my-head, så er content blandt andet:

    • Video
    • Podcast
    • Blog
    • E-bog
    • Webinar

Og sikkert mange flere, som jeg kommer I tanke om I aften inden jeg skal sove.

Content skal uddanne, berige og informere den målgruppe du vil ramme. Derfor skal du vælge hvilket ”medie” du rammer din målgruppe bedst muligt. Der er bestemt ting du skal have i mente når du bruger forskellige medier. Jeg vil prøve at udpensle tre af de ovenstående, så kan du altid lave ekstra research, hvis jeg ikke valgte den du havde brug for.

Video. Visuelt content vil i min verden altid vinde over det meste andet content. Det vil det fordi, at du har en mulighed for fange dine læsere/lyttere/seere hurtigere når de har noget at se på. De skal ikke halvt igennem en tekst for at finde ud af om det er interessant eller relevant for dem.

Med video content har du også en chance for at fange langt udover din målgruppe, hvis du vælger at sprede dit budskab på en ”sjov” måde. Et eksempel kan være Bomae 👉 Se lige deres fede reklame her 👈 De formår at fange selv mig, der altså ikke skal ud at købe ny bolig lige pt, men jeg ville til hver en tid foreslå nogen jeg kender, der skal købe bolig at tjekke Bomae ud. Fordi videoen har fanget mig, og sidder fast i min hjerne.

Screenshot fra Morningtrains vidensunivers

Blog. Nu går vi helt over i den anden boldgade – nemlig med tekst. En blog har det formål at berige dine læsere med viden. En blog er i vores verden en platform som studerende og andre branchekendte mennesker kan lære af.

Vi har opbygget vores blog ud fra en søgeordsanalyse, så vi kan basere vores blog ud fra hvad folk søger efter, i stedet for bare at gætte på hvilke spørgsmål vores læsere har. En sådan analyse giver dig en forståelse af din, og branchens målgruppe set i forhold til hvordan DE bruger forskellige søgeordGoogle. Så her kan din blogpost altså ende, hvis du skriver det rigtigt. Derfor er vores blog skrevet i et sprog som vores målgruppe er med på.

Vi skriver også i hver vores sprog fordi, at hvis vi skal fange vores læser, så skal vi først og fremmest være os selv. Derfor kan du se sætninger som ”am I riiiiight?”  og ”… som jeg kommer i tanke om i aften inden jeg skal sove”. Det er vores tro at det personlige i teksten ikke nødvendigvis skal være en historie om din mormor men i måden du fortæller på.

Morgan ligger stolt efter han har opsat visuelt hierarki

Webinar. Det blev jo coronaens helt store vinder, hvor du kunne blive negletekniker, bådbygger og alt andet over nettet. Og med den sætning kan du næsten fornemme hvad min mening om webinarer er. Hvis ikke, så fortæller jeg den lige her. Laver du webinarer, så brug dem konstruktivt.

Vær superkritisk med, at du faktisk beriger dine deltagere. Er dit content for bredt som I ”sådan forstærker du din SEO med…” kan du risikere, at du rammer 1 ud af 10 deltagere. Vores råd er derfor; hold dit webinar så niche som muligt, så du beriger din målgruppe med specifik viden. Derudover så er det vigtigt, at du ikke laver et webinar for at skulle sende content efterfølgende – altså giv dine deltagere hvad de skal have på selve webinaret.

Hvad skal du bruge content marketing til?

Content marketing skal bruges til at fremme dit brand. At fremme dit brand gør, at du er med til at direkte fremme væksten i din virksomhed. Content skal bruges i din ”inbound” marketingsstrategi. Altså den strategi, hvor målet er, at kunderne i sidste ende selv kontakter dig. Det lyder som en drøm, ik’? Det er det ikke – det er benhårdt arbejde, der aldrig stopper og altid kan optimeres.

Du skal have kæmpe fokus på især SEO og hvordan du annoncerer på Google. Som vi nævnte i sektionen om blogs, kan du altså bruge dit content til at ramme din målgruppe på tværs af platforme. Kig ind i hvad, der får godt engagement og udvælg dit fokus derfra. Et højt engagement fortæller dig, at dine læsere interagerer med dit content, og derfor er det vigtigt at notere i din strategi.

En af de helt store fordele ved at lægge vægt på organisk content er, at du med organisk content rammer den målgruppe, som rent faktisk gerne vil rammes og derfor i højere grad interagerer med dit content. Dette gør at du kan danne et stærkt bånd med din målgruppe. Og huske at din målgruppe jo altså er dine potentielle kunder 😉

Morgan står og vander et træ

Hvor bruger Morningtrain vores content?

Hos Morningtrain bruger vi primært disse sociale kanaler:

  1. Linkedin til vidensdeling
  2. Instagram til employer branding
  3. Twitter til deling af software
  4. Nyhedsbrev til vidensdeling

Derudover er vores Google ads og hjemmeside en kæmpestor del af vores content maskine. Men som du nok husker, så havde jeg nævnt, at jeg i denne post ville prøve at holde mig indenfor de sociale medier.

Kom godt i gang med den her checkliste

Sidder du og tænker: ”hold da op, jeg ved ikke hvor jeg skal starte”, så start med den her checkliste:

  1. Hvad er formålet med din contentmarketing?
  2. Kender du din målgruppe? – hvis nej, så kig få inspiration fra jeres virksomhedsstrategi. Ud fra den information skal du beslutte din
    – Tone of voice
    – Hvordan du visuelt får dit budskab ud
    – Hvilke events du skal være opmærksom på i løbet af året, som er relevante for din branche
  3. Hvordan får du mest engagement ud af dit content? Afprøv med forskelligt content
  4. Hvor får du mest engagement fra dit content? Afprøv forskellige kanaler
  5. Hvornår får du mest engagement ud af dit content? Afprøv flere forskellige tidspunkter.

Noter dine egne observationer + hvad dine analytics siger og opdater din contentstrategi løbende. Når du har fået disse data anbefaler vi, at du udarbejder en kommunikationsplan, som giver dit team et klart overblik over hvilket content der skal laves, hvornår det skal postes og på hvilke(n) kanal(er).

Et afsluttende godt råd; Lav kun content du selv gider klikke på 🔥

 

Ps. vi har også det her indlæg omkring duplicate content, som jeg synes du skal læse, når vi nu snakker om netop content.

Thomas Østerkjerhuus Adm. direktør og Partner
Thomas Østerkjerhuus
Adm. direktør og Partner
Er Morningtrains helt egen ’Jack of all trades, master of none’. Thomas (eller Øster) har viden på tværs af hele organisationen, og han elsker at dele sin viden. Derfor har han over hans 7 år i forretningsudviklingsfaget haft 3 podcast serier, skrevet et utal af blogindlæg samt 2 ebøger.
Hello there
We can see that you are from Denmark. Would you like to switch to Danish?