Vent venligst

Vi har modtaget din forespørgsel
Tak for din forespørgsel

. Vi sætter pris på muligheden for at drøfte dit projekt. Du hører fra os inden for 1-2 hverdage
På gensyn

Step 1 / 3

orange landscape
close icon

Fejl: Kontaktformular ikke fundet.

september 16, 2021

Guide til den gode leadtracking

Tilbage til vidensunivers

Thomas Østerkjerhuus

Thomas Østerkjerhuus

Adm. direktør og Partner

Hvad er et lead?

 

Hos Morningtrain definerer vi et lead som en virksomhed, der har en kommerciel hensigt. Det vil sige, at virksomheden har kontaktet os via en af vores kanaler. Hvis det foregår gennem en kontaktformular, har de givet informationer om deres virksomhed, som gør, at vi kan vurdere, om det er et lead for os.

Hvorfor er det vigtigt at tracke sine leads?

Det er vigtigt, fordi du i højere grad kan få en forståelse for, hvordan dine ressourcer bliver brugt. Hvis du ved, hvor dine relevante henvendelser kommer fra, så kan du også replikere succesen og skalere den. På den måde kan du samtidig optimere din marketing og dine budgetter på den klogeste måde.

Hvor kommer et lead fra?

Et lead kan komme fra de forskellige kanaler, som du har opsat. Det kan f.eks. være:

  • Kontaktformular på din hjemmeside
  • Opkald
  • Google ads
  • Sociale medier
  • Et lead kan samtidig også komme fra dit netværk, og dette er noget, du selvfølgelig manuelt skal notere dig.

Hvad er et koldt og varmt lead?

Det er vigtigt at forstå, at et lead kan være koldt eller varmt. Et lead kan sikkert også være lunkent, men for at holde det simpelt, så holder vi os til de to overordnede:

Et koldt lead er en kontakt mellem dig og den potentielle kunde, hvor virksomheden ikke har en kommerciel hensigt. Hos Morningtrain rådgiver vi altid vores kolde leads til, hvordan de kan blive matchet med et andet bureau, som kan hjælpe dem med at opnå det, de efterspørger.

Et varmt lead er derimod en potentiel kunde, der kommer med et behov, som matcher, hvad vi sælger. De kommer altså med en kommerciel hensigt, om man vil.

UTM-koder er guld værd

En ting er at sige, at du skal tracke dine leads – men hvordan? Tracking kan ske på mange forskellige måder. Den mest almindelige og effektive måde er ved at bruge tags, som sættes op i Google Tag Manager og goals sat op i Google Analytics.
Det er dog meget teknisk at sætte op, og ikke noget man ”bare lige gør”, hvis man ikke har erfaring med det. Et godt alternativ til det er UTM-koder. UTM står for ’Urchin Tracking Module’, og er en information, som du kobler på din URL. Når UTM-koden er koblet til, er det muligt for dig at se i din Google Analytics-konto, præcis hvor dine leads kommer fra.

Du kan tilføje UTM-koder til de links, du bruger i linkbuilding, på SoMe, Google My Business og i dine affiliate links. Du kan generere din egen UTM-kode her.

UTM-koder kan være et af de vigtigste led, når du skal opsætte leadtracking, da du netop har mulighed for at backtrace det præcise lead.
Morgan står klar til at tage imod sine kunder

Hvad er bløde og hårde konverteringer?

Vi kan ikke snakke om leads uden at komme forbi konverteringer.

Bløde konverteringer, altså user engagement, er vigtige, når du skal danne dig et overblik over, om dit lead er oprigtigt interesseret, eller om det har været en person, der måske bare ville se, hvad der sker, når kontaktformularen bliver udfyldt.

Når vi i Morningtrain får et lead ind ad døren, tjekker vi blandt andet op på:

  • Hvor mange gange har denne person været inde på hjemmesiden?
  • Hvor mange sider har personen været inde og læse?
  • Hvor lang tid har personen ”læst” på disse sider?
  • Hvor langt har personen scrollet på hver side?

Dette gør det nemt for os at beslutte, hvor vi skal lægge vores tid, når det kommer til at optimere hjemmeside. Super smart 😉

OBS! Her skal man selvfølgelig altid være opmærksom på, at nogle brugere også kan have besluttet sig, allerede inden de lander som et lead. Derfor skal ovenstående fremgangsmåde selvfølgelig ikke være den eneste faktor, man kigger på, når der skal optimeres.

De hårde konverteringer er dem, som vi får gennem vores kontaktformularer – ja, vi har nemlig flere slags (hvis du skal overbevises om, hvorfor kontaktformular stadig er vigtig, så hør mere her), mail og indgående telefonopkald. Disse former for konverteringer er i kategorien ”hårde”, fordi det er nogle, som vi kommer i direkte kommunikation med. Det vil sige, at vi hurtigt kan være i dialog og skabe en relation til disse.

Konverteringer + MQL & SQL

Sådan fletter du de bløde og hårde konverteringer sammen med Marketing Qualified Leads (MQL) og  Sales Qualified Leads (SQL):

  • MQL er et lead, der har angivet interesse for vores brand, og hvad vi kan tilbyde.
  • På den anden side ser vi et SQL som en potentiel kunde, der er nået igennem engagementstrinnet, og nu er kvalificeret til at blive kontaktet af vores rådgiver.

På den måde er MQL og SQL det samme som bløde og hårde konverteringer, fordi der sker samme proces. Ligesom ved de bløde konverteringer er MQL de leads, der viser interesse for dit brand, hvorimod de hårde konverteringer, ligesom SQL, er der, hvor der sker direkte kontakt, og kunden går videre til næste trin i salgsprocessen.

Customer Lifetime Value (CLV)

Til slut giver det mening at redegøre for, hvad CLV står for. Customer Lifetime Value er den proces, hvori du får et reelt indblik i, hvad kunden har lagt i biksen vs. hvad kunden har kostet.
Får du et varmt lead ind, som bliver til en kunde, lægger den kunde ikke nødvendigvis “kun” et engangsbeløb. Selvfølgelig afhængigt af jeres forretningsmodel vil I hurtigt se, at kunden er glad for det ene produkt, som din virksomhed har, og derfor vil fortsætte med at ”handle” hos dig. Vil du lære mere om, hvordan du beregner CLV, så hop ind og læs Thomas Østerkjerhuus’ mega gode blogindlæg her.

CLV er ligeledes vigtigt, når du skal lægge et marketingbudget. Det vil sige, at når du skal tjekke op på, om din kunde er ”værd” at tage i biksen, så skal du altså huske at tjekke CLV.

Illustration af toolet Morningtrack

Kunne du bruge hjælp til din leadtracking, så frygt ej. I november præsenterer vi et helt setup, som gør din leadtracking meget nemmere. Det hedder MorningTrack™, og hvis du tilmelder dig vores nyhedsbrevsliste, får du automatisk information omkring dette.

Thomas Østerkjerhuus Adm. direktør og Partner
Thomas Østerkjerhuus
Adm. direktør og Partner
Er Morningtrains helt egen ’Jack of all trades, master of none’. Thomas (eller Øster) har viden på tværs af hele organisationen, og han elsker at dele sin viden. Derfor har han over hans 7 år i forretningsudviklingsfaget haft 3 podcast serier, skrevet et utal af blogindlæg samt 2 ebøger.
Hello there
We can see that you are from Denmark. Would you like to switch to Danish?