SEO
4. april 2022
On-page SEO-definition
Indhold
Hvad er det Tjekliste Resultater Sådan starter du Brugeradfærd Søgeintention Optimering af URL Meta data IndholdsoptimeringHvad er On-page SEO?
On-page SEO, også kendt som on site seo, betyder helt basic at optimere dit website efter forbrugernes adfærd og søgeintentioner, så søgemaskiner har nemmere ved at finde et relevant svar på forbrugernes søgninger.
Med On-page SEO refereres der oftest til optimering af alt det indhold, som du har kontrol over på dit website.
Sørg for at lave en On-page SEO-strategi, inden du går i gang. Dette fordi man nemt kan optimere sit website efter forkerte søgeintentioner.
Tjekliste til on site SEO
Start med at opdatere de punkter i en On-page som hurtigt kan rettes. Derefter så fortsætter du med eksekveringen af dit indhold, som du har lavet analyser og strategier på.
- Opdater dine URL’er, så du får korrekt struktur på dit website
- Optimer dine titel-Tag
- Optimer dine Metabeskrivelser
- Opdater de vigtigste H-tags
- Opdater dine billeder så de indeholder alt tag
- Kig på den interne linkstruktur, med fokus på ankertekster
- Optimer dit indhold
Få resultater med on-page SEO
En god gennemarbejdet on-page optimering, vil gøre det nemmere for Google at forstå dit website, og Google vil derfor nemmere kunne finde dit indhold i forhold til søgeintentioner. Det er vigtigt at have i mente at en kontinuerlig on-page optimering, samt skabelse af nyt indhold, vil gøre websitet mere synligt i Google øjne, og Google vil derfor oftere smide crawlere afsted din vej. Jo mere interessant Google mener websitet er, jo mere belønning får websitet via rangeringer.
Sådan starter du med en On-page optimering
Der er efterhånden kommet en del opdateringer på Google, hvor Google hver gang gør det tydeligere, hvad der vægtes højt på resultatsiderne. Og man kan sige, at selvom Google er blevet klogere med tiden, så crawler de i bund og grund stadig et website efter relevante og specifikke søgeord på dit website.
Men som skrevet så er placering af søgeordene kun én af Googles algoritmer, som de vægter et website efter.
I dag er en vigtig del af en on-page, at du hele tiden laver analyser og optimerer efter brugeradfærden og søgeintentionen, da dette hele tiden kan ændre sig.
Hvordan tjekker du brugeradfærden?
Du kan hele tiden holde øje med brugeradfærden via din Analytics.
Her kan du se:
- hvordan brugerne bevæger sig rundt på dit website,
- se hvilke sider som trækker meget trafik
- holde øje med afvisningsraten, Exit page rate, samt Avg. Session Duration
En god indikator er, at hvis en side har meget trafik, men en høj bounce rate og har en lav Avg. Session Duration (under 1min), så er siden muligvis ikke optimeret optimalt, i forhold til det brugerne leder efter.
Dette kan skyldes flere ting. Eksempelvis så kan der være noget med UX, som betyder, den oplevelse brugerne har på siden. Det kan eksempelvis være, at CTA knapper ikke er tydelige nok, det vil sige, at du fortæller ikke brugerne, hvad de skal, eller giver dem muligheder for at navigere videre til andre relevante sider. Det kan også være, at indholdet ikke er relevant for brugerne, det vil sige, at de ikke får svar på det de reelt efterspurgte ude på Google.
Hvordan tjekker du søgeintentionen?
For at tjekke hvad søgeintentionen er hos dine brugere, så er den bedste løsning at tage dine søgeord, du har udvalgt og taste dem i din søgebrowser. Google vil nu vise dig de websites i søgeresultaterne, som Google mener, er de websites som svarer bedst/eller har informationer om det, som brugerne søger om.
Du skal herefter ”stjæle” denne søgeintention, som dine konkurrenter benytter og få det ind i din On-page SEO-strategi. Dette fordi du selvfølgelig ønsker at blive placeret godt i Googles søgeresultater.
Optimering af din URL-struktur
Sørg for dine URL’er indeholder det som siden handler om, undgå derfor intetsigende URL’er som eksempel:
/underside/produkt4/
I denne URL, fortæller du ikke noget om indholdet på dine sider, og derfor har Google svært ved at finde frem til relevansen.
Sørg i stedet for at have URL’er som:
kontorstole/ergonomisk-stol/
Derudover skal du huske at lave redirects, hvis du ændre en URL, der har været i brug tidligere.
Optimer din Meta Data
Et titeltag giver søgemaskiner et overblik over, hvad din side handler om. En erfaring vil være, at hvis du kan få søgeordet i starten af dit titel tag, jo større chance er der for, at din side vægtes højere. Det skal dog give mening at lægge søgeordet først.
Google bruger mere eller mindre titel tagget for at forstå din side. Men når det så er sagt, så er Meta beskrivelsen også vigtig, da de søgende bruger den til at finde ud af, hvilket resultat de skal klikke på.
Tjek din meta data med vores meta checker værktøj
Dit indhold er en vigtig del af din On-page optimering
Hvordan skal du egentlig benytte dig af dine søgeord i din optimering af dit indhold. Da Google læser, ligesom man læser en bog, som er fra venstre til højre og ned efter, så er det en rigtig god ide at have dit søgeord med i din første overskrift (H1-Tag) , og derefter skal du så også benytte dit søgeord i de første 100-150 ord i din brødtekst.
Ved at skrive et relevant H1- tag, hjælper du faktisk Google med bedre at forstå , hvad siden omhandler, og derved har Google nemmere ved at finde din side og placere den i søgeresultaterne.
Huskeregel til Content optimering
For at dit indhold rangerer godt, skal dit indhold være:
- Relevant
- Værdifuldt
- Optimeret til søgehensigt
Optimer dine billeder
Ved at optimere dine billeder vil din side have en større chance for at blive fundet eksempel i billedsøgningerne. Så sørg for at få udfyldt titel, alt tekst og beskrivelse på billederne på siden, med relevante søgeord.
Kunne du tænke dig at læse mere om de tekniske aspekter, som kan påvirke dine placeringer, så kan du med fordel læse vores blogindlæg om teknisk SEO.