Strategi
7. marts 2022
Hvad er online markedsføring?
Online markedsføring (eller digitalt marketing) er et begreb som indeholder alle aktiviteter som man kan foretage sig online (på nettet), for at hjælpe med at afsætte sin vare eller service.
Markedsføring er desuden noget der er skrevet et utal af lærebøger om, men her er et kort crash course til online markedsføring 101. Deler man ordet op, ligger betydning i selve ordet: at føre noget ud på et marked.
Du har måske hørt om forskellige udtryk indenfor online markedsføring og let’s face it, mange veje fører til Rom. Blandt de mere omtalte discipliner og kanaler indenfor online markedsføring, kan nævnes:
- Google Ads (Paid Search)
- SoMe
- SEO
- Linkbuilding
- Konverteringsoptimering (CRO)
- Branding
- Nyhedsbreve
- Content marketing
Udover ovennævnte, skal man huske den lange række af ad hoc aktiviteter, som også udgør en del af en virksomheds markedsføring på nettet. Hertil kan nævnes:
- websitevedligeholdelse,
- prissætning,
- produktsammensætning,
- produktudvikling,
- messeaktiviteter,
- samt udarbejdelse af salgsmateriale og brochurer.
Mange bliver tit fanget i et net af smarte forkortelser eller engelsk-oversatte udtryk og det er nok her forvirringen omkring, hvilken vej man skal vælge, for alvor starter.
For skal man så sætte gang i en række af større indsatser af forskellige discipliner på én gang?
Det korte svar er NEJ… du skal ikke nødvendigvis lade dig friste og charmerer af de mange muligheder, som var det en tag-selv is buffet.
Nøglen til en succesfuld digital markedsføringsindsats ligger ikke i mængden af forskellige indsatser man sætter i gang, men i at finde den retning der passer til din virksomhed, produkt og/eller service og ikke mindst at få klarlagt de ønskede effektmål og KPI’er (Key Performance Indiciators) der skal til for at komme derhen.
Do’s and don’ts – mine tips til dig!
Vi har netop konstateret at en retning, er et godt sted og starte, men hvad er så the next step?
Først og fremmest, tror jeg på det berømte udtryk ”Less is more”… Ikke nødvendigvis når det kommer til den tidligere omtalte tag-selv is buffet, men i forhold til digital markedsføring er det en mantra jeg går op i at følge.
Der er ofte et stort fokus på det høje antal af discipliner og muligheder, og her opstår en hyppig tendens til at miste fokus på hvad brugeren egentlig har brug for at møde, hvilket for mange eksempelvis resulterer i en ikke-optimal hjemmeside eller mangelfulde markedsføringstiltag online.
Her er mine tre tips til overvejelser og små quick fixes:
- Gør man brug af SoMe, så vær aktiv, aktuel og til stede på dit valgte medie!
- Hav fokus på hele tiden at opdatere hjemmesiden med små fixes. Er brugeroplevelsen fortsat god? Mangler der CTA-knapper der hjælper brugeren på deres rejse? The sky is the limit.
- Hav fokus på dine USP’er, sæt dit produkt/service i fokus. Glem aldrig vigtigheden i at kommunikere dit produkt outside/in, altså fra brugerens synspunkt. Gå væk fra alt inside/out kommunikation og tænk i stedet what’s in it for me som forbruger?
- Spor dine leads, og brug den indsigt du får til at forbedre dit kanal valg, og optimere din hjemmeside.
Så for at opsummere: keep it simple, mange bække små gør en stor å.
Why should you care?
I bund og grund handler online markedsføring om én overordnet ting, at skabe forretning. Hvis det ikke er grund nok i sig selv, I don’t know what is!
Alligevel skal du ikke snydes for et par tanker omkring vigtigheden af online markedsføring. Det er et middel til at forblive relevant i et samfund og i en kultur der altid udvikler sig. For mange vil det være en fordel at være aktuel i flere af de forskellige discipliner over tid, den digitale verden er omskiftelig og hvis man ikke er omstillingsparat, vil man opleve at stå efterladt tilbage på perronen mens toget for længst er blæst afsted med potentielle kunder.
Online markedsføring er nøglen til at forblive relevant, inspirerende, i konstant udvikling og at skabe forretning, både kortsigtet og langsigtet – that’s why you should care.