januar 21, 2021
september 7, 2024
Vent venligst
Step 1 / 3
Fejl: Kontaktformular ikke fundet.
Du optimerer din hjemmeside effektivt, ved at gøre følgende 9 ting:
Du behøver selvfølgelig ikke, at gøre alle tingene fra listen, men jo flere du kommer omkring, jo bedre er siden er optimeret.
Inden du drøner derud af og kører en masse marketingkampagner, så bør du lige stoppe op, og sikre dig at dit website er optimeret, så det giver dine besøgende den bedst mulige oplevelse.
Alt for mange marketingansatte anser ikke deres hjemmeside som værende en del af deres marketingindsats.
Men hallo!!
Hjemmesiden er det sted, hvor du vil sende alt trafikken ind. Så inden du investerer kæmpe summer for at sende en helt masse trafik ind i ”butikken”, så sørger du for, at butikken (i overført forstand), tager sig godt ud. Den skal være intuitivt indrettet, kommunikere tydeligt og forståeligt og have’ de rette varer på hylderne.
Den marketingindsats du kan få klart mest ud af, er at optimere dit website, fordi det gør at du får mere ud af alle dine andre indsatser.
Med andre ord, så giver et website optimering afkast på så mange vertikaler, at det virker fjollet ikke at starte her inden, at du øger dit annoncebudget.
Gør du ikke dette, vil du misse størstedelen af dit marketingspotentiale.
Så vær ikke en af dem, som laver denne fejl.
Bare tænk på butikkerne i gågaden: De er alle sammen indrettet med omtanke for kunden.
Facaden er nydelig og indbydende. Man kan på et splitsekund regne ud, hvilke varer butikken fører. Der er ingen tvivl om, hvor indgangen er. Indenfor er alle varer omhyggeligt organiseret. Tydelige skilte peger kunderne hen til prøverummene. Og ved kassen er der tydeligt markeret, hvilke kort man kan betale med.
Dit website skal være lige så kundecentreret. Brugeroplevelsen skal gøre det nemt for brugerne at forstå, hvem og hvad I er, samt hvad I kan. Men det skal også være tydeligt, hvad I ikke kan. Om det er til- eller fravalget af dit produkt, er underordnet. Bare de kan træffe et informeret valg, så de kan komme videre i deres liv.
Ja det var et langt ord (konverterings-optimerings-tjekliste).
Hvad der skal optimeres på dit website er individuelt fra case til case, for det kommer selvsagt an på udgangspunktet. Så i stedet for at lave en ”one size fits all” drejebog, har vi lavet, hvad vi vil mene, bør være din tjekliste, som du skal have gennemgået, når du optimerer dit website:
Det er meget vigtigt, at de besøgende, som vælger at klikke på dine annoncer, møder en hjemmeside, som minder om det, de har klikket på.
Med det mener vi, at det visuelle udtryk af annoncen (i SoMe) og ordvalget giver en konsistent oplevelse.
Arbejder du med søgemaskinerne, er det en streng nødvendighed, at du har inkorporeret dine søgeord på den landingsside, du vil rangere på. Men derudover tjener inkorporeringen også det formål at give den besøgende ro, da hjemmesiden taler samme sprog som annoncen.
Gør det nemt for dine besøgende hurtigt at kunne afkode, hvad fordelene ved at handle med netop dig er.
Når alt kommer til alt, så er det, som dine kunder køber af dig, i virkeligheden den værdi, du tilskriver dem. Det uanset om det er den status, de føler, de opnår ved købet af en forbrugsvare, optimering af processer eller en løftet omsætning – det hele kommer ud til ”what’s in it for me?”.
Så når du har besøgende på dit website, har brugerne sig selv forrest (ligesom du selv har, når du er kunde), og de prøver at afkode, om du kan tilskrive dem den værdi, de søger.
Her kommer USP’er i spil…
Med de rette USP’er kan du hurtigt og præcist forklare din målgruppe om den værdi, de får hos dig, i stedet for at de selv skal afkode det fra alt din content.
Prøv lige at smag på følgende:
Definer forskellige USP’er
Dine kunder vil have forskellige fokuspunkter i forhold til, hvilken værdi de ønsker sig tilskrevet. Derfor vil jeg anbefale, at du har 3-4 USP’er, som afdækker forskellige dele af den værdi du/I tilbyder.
Overvej gerne følgende:
Eksempler på USP’er
Du skal guide dine besøgende til at forstå din virksomhed, service eller produkt. Derfor skal du præsentere din indhold i en given rækkefølge, så du tager dine besøgende i hånden.
Hver sektion på din hjemmeside skal med andre ord tjene et formål, så det ikke bare er tekst for teksts skyld.
Vi vil anbefale følgende struktur:
Vi skal have tillid til dem, vi handler med. Det behøver jeg vist ikke uddybe. Og hvad er mest troværdigt:
Så den nemmeste måde at bygge tillid hos den besøgende og dermed ”købe” deres tålmodighed er ved at præsentere den besøgende for, hvem dine kunder er, eller hvad de siger om dig.
Det kan gøres på flere forskellige måder, men de tre klassiske og mest effektive løsninger er:
BEMÆRK: Placer gerne dit social proof flere steder på siderne og meget gerne ’above the fold’, altså før folk scroller.
Dette punkt er meget omstridt, specielt i B2B virksomheder, for man vil helst ikke vise sine priser. Nu lister jeg nogle af de hyppigste årsager til dette op:
But hear me out…
Med prispunkt er jeg ikke ude i at skulle sælge noget som helst på prisen. I stedet ønsker jeg:
Prispunkter kan gøres på mange elegante måder, men mine to favoritter er priseksempler og fra-priser.
Priseksemplet
Med priseksempler får jeg muligheden for at vise min besøgende, hvad jeg tænker ind i mit produkt, som måske ikke altid er en selvfølge.
Er du f.eks. en leasingudbyder, som indregner, at I hæfter for scrapværdien, og aftalen er inkl. forsikring, så er det jo vigtigt, at I ikke sammenlignes med en konkurrent, som har fjernet alt dette i produktet, så de fremstår billigere.
Det er vigtigt at forstå, at man sagtens kan sælge et custom produkt og stadigvæk have priseksempler. Eksemplet nedenfor her er fra Morningtrain.dk, og hvis man ønsker noget, som ikke står nævnt, så tilpasses prisen unikt til den enkelte kunde.
Så priseksemplet tjener mere det formål at give en ”cirka idé” om pris (prispunkt) samt at uddanne den besøgende i, hvad der bør være en del af produktet.
Fra-pris
Dette er den nemme. Hvad kan man få jeres løsning fra? Mit bedste eksempel er de ting, som oftest er de største indkøb, man gør sig privat: Biler.
Når man siger, at den nye Skoda Octavia koster fra 249.995 DKK, så har vi alle købt præmissen, at det ender DIN version jo ikke med at koste, da du vil have den med noget ekstra udstyr, kopholder og hele pivetøjet – men du har en omtrentlig idé om, hvad bilen koster.
Efter Morningtrain introducerede fra-priser og priseksempler, oplevede vi, at vi fik:
Mit budskab er, at I bør teste det.
Lige meget hvilken konverteringsoptimeringsbog du slår op i, står der på side 1: ”Hav tydelige Call to actions” (CTA’er).
Jeg vil gerne spice det lidt op med: Tilbyd dine besøgende tydelige og forskellige CTA’er, således at der er flere muligheder for interaktion.
Så opgaven er ikke blot at sørge for, at der altid er et telefonnummer, man kan ringe til, men også at introducere flere forskellige CTA’er, da dine besøgende er forskellige steder i deres beslutningsproces, og derfor er det forskelligt, hvad de er ”klar til at gøre”.
Vores anbefaling vil være at lave en liste over både hårde og bløde CTA’er, og så sørge for, at hver side benytter 2-4 af hver.
Eksempler på hårde CTA’er:
Eksempler på bløde CTA’er
Pointen med CTA’er er at præsentere den besøgende for, hvad den næste handling kan og bør være. Som f.eks. at man kan chatte lidt med en konsulent, før man er klar til at ringe, eller at man måske bør gå ind og få noget inspiration som på eksemplet fra Bomae herunder.
Det er en god brugeroplevelse at blive præsenteret for, hvilke muligheder man har, specielt hvis CTA’erne er baseret på brugerens købsrejse.
At have et hurtigt website er det tætteste, du kommer på et virkeligt ’life hack’ inden for online marketing.
Der er så mange positive afledte effekter af det, som gør, at denne optimering SKAL være på din tjekliste, inden du går i gang med din leadgenerering.
Jeg har tidligere skrevet en e-bog med 6 konkrete råd til, hvad du kan gøre for at øge hastigheden på dit website. Du finder den på linket her.
Sørg for at hjælpe dine besøgende med at navigere rundt på dit website. Det bør du gøre både via din menu og ned ad dine landingssider.
Ingen af dine landssider må ende blindt. Derudover gør du det nemt for dine besøgende at finde relevant eller relateret indhold på dit site.
Den interne navigering gør også, at dine besøgende kan dykke længere ned i forskellige dele af jeres content (som eksemplet nedenfor viser).
En anden vigtig ting at huske, er at din menu er intuitiv og hjælper brugeren med at finde rundt. Så tænk over, hvad du navngiver dine menupunkter, så det giver mening og værdi for den besøgende i stedet for at være intern lingo.
Du kan også implementere “brødkrummer” på websitet for at hjælpe den besøgende med at finde ud af, hvor på sitet de er, samt hvordan de nemt finder tilbage:
Bonus note:
Den interne navigation hjælper også søgemaskinerne med at finde rundt på sitet, og de sænker din afvisningsrate, da folk kommer videre fra forsiden. Det betyder altså, at det samtidig er gavnligt for din SEO.
Der er ingen, som gider kigge på en ”wall of text”. Som hovedregel læser dine besøgende i følgende rækkefølge:
Så i stedet for at prøve at skrive og forklare den besøgende alt, så fang i stedet deres opmærksomhed ved at illustrere den.
Nedenstående eksempler er fra en B2B virksomhed, der arbejder med maskinovervågning i fødevareindustrien.
Eksempel: