CRO

20. august 2017

Sådan skaber du fængende content

Indhold

5-trinsmodellen Kend målgruppen Billeder & video Skab værdi Indhold i fremtiden

Du skaber fængende content ved at gøre følgende:

  1. Kend din målgruppe, hvad ønsker de at blive mødt af
  2. Forbedring af brugeroplevelsen
  3. Benyt billeder, video og illustrationer til at øge tålmodigheden
  4. Sørg for at dit indhold, giver en reel værdi for læseren
  5. Vær autentisk i dit indhold

Oplever du også, at din tålmodighed på websites bliver mindre og mindre?

Du er ikke alene. I disse år kæmper alle virksomheder en hård kamp for deres webbesøgendes gunst.

Faktisk viser undersøgelser, at det kun er halvdelen af digitale besøgende, der bliver på en side efter at have læst lidt på en artikel – hvis altså ikke, at de allerede bouncede få sekunder efter, at de kom ind på siden.

Ligeledes viser undersøgelser fra det digitale artikelmagasin Slate.co, at en stor andel ikke engang scroller på websitet, og kun 60% læser en web-artikel til ende.

(Se grafen nedenfor)

Illustration af procentdelen af det content der bliver set

Kilde: Slate.com

Tænk over det: Hvor mange af de artikler, du tjekker ud hver dag, læser du til fulde? Ikke ret mange, vel?

Denne trend skaber salgsmæssige udfordringer på dit website.  Kunder køber nemlig først, når de kender dig og har tillid. Men hvis de ikke tager sig tiden til at lære dig at kende – så har vi en udfordring.

Denne udfordring vil jeg hjælpe dig med at løse med denne guide, som giver input til, hvordan du med intelligent design og godt content vinder kampen om opmærksomheden.

(Disclaimer; Målgruppen for denne artikel er dig, som i den kommende tid aktivt vil arbejde med din virksomheds website og søger konkret inspiration. Hvis du omvendt søger et quick-fix og et hurtigt overblik, så er dette ikke den rigtige artikel for dig)

Gør brugeroplevelsen bedre – kend din målgruppe

Det kan være svært at få de ønskede besøgende ind på dit website, hvis du ikke kommunikerer direkte til dem.

Derfor er det først og fremmest vigtigt, at du kender din målgruppe. Hvem taler du til via websitet? Taler du til privatforbrugere uden stort kendskab til dit produkt, eller taler du til B2B-specialister?

Det er ikke kun vigtigt at kunne ”tjekke” disse faktorer af listen i forhold til dit valg af sprog på siden, men det er i høj grad også vigtigt i forhold til den visuelle opsætning.

Dit valg af design hænger meget sammen med mængden af tekstmæssigt indhold og graden af fagsprog, som du bruger på websitet.

B2B websitet er det en god idé at have et ”tungere” fagsprog, som er to-the-point. Dine B2B besøgende er nemlig ofte mere afklaret med, hvad de kigger efter – især hvis det er specialisterne.

Omvendt er det en god idé at tage dine besøgende i hånden på B2C websites og have nøgleord, vigtige pointer eller produkter stående klart og tydeligt for at inspirere de besøgende.

Illustration af hvordan man skal henvende sig til sin målgruppe

Billeder og videoer øger tålmodigheden

En anden central pointe er, at vi som forbrugere online er blevet mere ”forvænt” og utålmodige.

Det betyder i vores erfaring, at privatforbrugere reagerer bedst på let tilgængelig information. Og at hvis de ikke finder det hurtigt, kigger de bare efter det et andet sted.

Et effektivt website design skal derfor have en overskuelig størrelse, og designet skal i højere grad kommunikere selling points hurtigere og have synlige call-to-actions.

Hvis vi kobler det til Slates artikel, så angiver de ydermere, at websites med billeder og videoer involverer websites besøgende væsentlig bedre – og at web-artikler med billede og videoer oftest bliver gennemlæst!

”Designers worldwide have realized that people visit websites for their content (…) – and that design’s ultimate role is to present content in an intuitive, efficient, and “delightful” way”
(Kilde: webflow.com)

Inden for de sidste par år er der netop også kommet mere fokus på det visuelle indhold.
Designet bygges med masser af luft og minimalistiske træk, som først og fremmest gør det lækkert for øjet at se på. Derudover så kommer der mere fokus på video & billedindhold og den ofte mere sparsomme tekst på websitet – se fx hvordan Apple gør det.

Målsætningen med websites (og webdesign) handler i høj grad om at skabe tillid til brugerne gennem et personligt design. Sørg for at skabe en lækker oplevelse på websitet, som lader de besøgende forelske sig lidt i det.

Skab en stærk value proposition med fængende content

Content kan være rigtig mange ting. I denne kontekst mener vi content, der afspejler dig som afsender – og som appellerer til din målgruppe.

Vis dine referencer, dine cases og dine medarbejdere. Præsenter dem med anmeldelser, testimonials og billeder – og med velskrevne og fængende tekster.

Skab den gode value proposition og undgå faldgrupperne : Alle velkonverterende websites har (mindst) én ting til fælles: At de besøgende føler, at de får værdi.

Crazy Eggs har lavet en undersøgelse om god website konvertering. Den viste, at jo tydeligeretilbud du har til dine besøgende på dit website, jo bedre konverterer dit website.

Og husk på, at et tilbud kan være mange ting – det behøver ikke nødvendigvis være en prismæssig besparelse; det kan også være et tilbud om sparring eller rådgivning, hvis det er det, du udmærker dig indenfor.

Det handler altså om en stærk value proposition, og det skal vi kigge nærmere på:

Hjemmesidefaktorer som er vigtige i forhold til design

Kilde: Crazy Egg

Se billedet ovenfor. På et website er der seks faktorer, der spiller ind, og som man skal være opmærksom på (bl.a. i forhold til sit valg af webdesign):
Value proposition, relevance, clarity, urgency, disbtribution, anxiety.

Og som der står, er value proposition det vigtigste element – at der er en værdi for dine besøgende. Derefter kommer relevansen og tydeligheden, som helt klart er knyttet til værdiskabelsen.

Urgency-elementet er det, der afgør farten på dine konverteringer. Og så er der distraction og anxiety, som er elementer, der især kan modvirkes med et godt design og godt content.

For det siger måske sig selv, men jo flere ”forhindringer” dine besøgende møder på din side, des større er sandsynligheden for, at de smutter igen.

Når det kommer til webdesign, er det derfor særligt vigtigt at fokusere på tre af faktorerne: Clarity, anxiety og distraction.

Urgency kan være styres af designet, men mest af alt er det styret af dine tilbud og det tekstmæssige indhold på hjemmesiden.

Crazy Eggs pointerer, at et godt og velkonverterende website leder sine besøgende fra det mest vigtige element til det anden vigtigste, det tredje vigtigste osv. Modsat overlader et dårligt konverterende website de besøgende mere eller mindre til sig selv.

”More distractions = less clarity”
(Kilde: Crazy Egg)

Clarity og distractions går tit hånd i hånd: Er der for mange distraherende elementer på websitet, påvirker det klarheden.

Derfor er der en ret god grund til, at det minimalistiske ”semi-flade” design baner vejen frem: Fordi det skærper klarheden og spiller bedre sammen med værdiskabende faktorer, uden at det forvirrer dine besøgende.

Et billede som illustrerer "flat" design

Kilde: Optinmonster.com

Samtidig tillader denne designstil, at du personliggør designet med bl.a. skyggen og gradients, som også tilføjer kant. Det er f.eks. ikke ”tilladt” i andre designstile.

Jeg har tidligere nævnt Apple som et godt eksempel. Men også sider som Pinterst og MailChimp er gode til netop dette.

Hvad vil hitte i fremtiden?

Der er selvfølgelig ikke nogen, der kan forudse fremtiden. Men man kan altid tage et kig på tendenserne – og det vil vi gøre her til slut

  1. Det simple, minimalistiske design med masser af rummelighed og luft
    Tydelige ”paths” i form af CTA’er er helt klart noget af det, der hitter lige nu, og som højst sandsynligt vil fortsætte i længere tid endnu.
  2. Øget brug af billeder og videoer  
    Vi er visuelle væsener, så vi nyder i langt højere grad også at komme ind på et website, som gør brug af visuelle udtryk. Og det er nok især videodelen, som vi forventer bliver det største tema i 2023.
  3. Mere personlighed og clarity
    Vi forventer, at brugen af personlige billeder og videoer af personerne i virksomheden vil fylde mere og mere på virksomhedernes websites. Det handler dog stadig om at være tro mod den minimalistiske stil og sørge for at  bevare antallet af visuelle udtryk på en velovervejet og sparsommelig måde.
  4. Urgency bliver en større x-faktor
    Vi forventer, at urgency vil blive udnyttet mere og mere – netop fordi folk bliver mere og mere utålmodige. Det kan være ved mere intelligente FAQs (måske endda på video) eller chatbots, hvor dine besøgende lynhurtigt kan få svar på spørgsmål. Det skaber nemlig den nødvendige ekstra værdi på websitet, som kan være den afgørende forskel i dine kunders købsbeslutning.
  5. Vær autentisk
    Vi forventer at møde virksomheden, som den reelt er. Vi gider ikke floskler, glansbillede og generiske indtryk. Vi vil kunne mærke hvem vi handler med, og derfor er det en vindende trend, at være autentisk i sit indhold. Det skal skinne igennem, hvem I er.
Illustration af tendenser man skal holde øje med når man laver content

Har du spørgsmål eller kommentarer?

Tak, fordi du læste med!

Du er altid velkommen til at spørge os til råds, så kontakt os endelig, hvis du har kommentarer til blogindlægget eller sidder tilbage med spørgsmål.

Hvis du gerne vil vide mere om, hvordan du løfter dit sites design kan du tjekke de to blogindlæg om visuel hierarki og white space.

Relaterede indlæg

5 gode råd til, hvordan du fremviser priser i CRO-øjemed

Lær alt om dine kunder: Splittesting og heatmaps

Relaterede indlæg

5 gode råd til, hvordan du fremviser priser i CRO-øjemed

Lær alt om dine kunder: Splittesting og heatmaps

Relaterede nyheder

KONTAKT OS

Første skridt i din forretningsudvikling

Tøv ikke - vi er altid klar på en snak!

Vi sidder bare og venter på dit kald: +45 70 60 47 34

(Ønsker du at søge et job, så skal du henvende dig via vores karriereside for at komme i betragtning)

Dampfærgevej 27-29 st.
2100 København Ø
Rugårdsvej 55A 1. TV
5000 Odense C
Find kontaktperson
Skriv til os
Book et møde
Tilmeld nyhedsbrev
Job og Karriere
Skriv til os

Første skridt i din forretningsudvikling






    Du er en stjerne!

    Tak for din besked

    Vi vender tilbage hurtigst muligt.
    Rigtig god dag ☀️

    Book møde

    Snak med os når det passer dig bedst!

    Hvonår?

    Vælg dato

    Ledige tider

    Book møde

    Tak! - Vi skal bare lige vide lidt mere om dig






      Du er en stjerne!

      Tak for din besked

      Vi vender tilbage hurtigst muligt.
      Rigtig god dag ☀️

      Tilmeld nyhedsbrev

      Få de seneste nyheder og trends




        Du er en stjerne!

        Tak for din tilmelding

        Du er nu tilmeldt vores nyhedsbrev.
        Rigtig god dag ☀️