SEO
23. januar 2022
Hvad er Google My Business?
Indhold
Hvad er det Hvem bør bruge det Kom i gang Optimer din profil Trin guide til oprettelse Gode rådGoogle My Business er en virksomhedsliste, som Google bruger til at fremvise virksomheder med fysisk lokal placering samt generelle virksomhedsdata.
Ideen er lidt en light udgave af proff.dk – bare med informationer, der er relevante for den almene bruger, såsom:
- Virksomhedens navn
- Billeder fra og i virksomheden
- Anmeldelser fra kunder
- Sociale medier tilknyttet virksomheden
- Virksomhedens fysiske placering
- Telefonnummer til virksomheden
- Virksomhedens hjemmeside
- Åbningstider mm.
Har du nogensinde foretaget en Google søgning og undret dig over den store boks med virksomhedsinfo, som fylder hele højre side af Googles resultater? I så fald så er du nok stødt på Google My Business.
Et eksempel fra Morningtrain er denne 👇 (pssst. bloggen fortsætter under det meget lange billede😁)
Hvem bør have Google My Business?
Alle virksomheder bør have en Google My Business.
Google My Business er det første, dine potentielle kunder ser, når de søger på dit brandnavn. Så det er en del af din brand experience.
Derudover er det en nem og hurtig måde at give nogle vigtige informationer til dine potentielle kunder. Som f.eks. hvornår I har åbent, hvor I ligger fysisk placeret og jeres telefonnummer.
For det meste oprettes Google My Business automatisk. Google prøver da også at tilføje lidt indhold – men jeg har endnu til gode at se Google lykkedes med at lave en lækker Google My Business.
Beriger du ikke din Google My Business, så giver det lidt en fornemmelse af, at virksomheden er støvet. Berigelsen af din Google My Business konto kan også medvirke til, at du bliver fundet på søgeord udover dit brand inden for dit lokalområde.
Hvis du, der læser med her, er en håndværksvirksomhed eller lignende, og du ikke sidder helt ude på stolekanten allerede – så se at komme derud nu!
Få din virksomhed på Google maps
Nu bliver det fedt!
Google My Business vises på brandsøgninger (dvs. når nogen søger efter et specifikt brandnavn i Google) og potentielt hvis folk søger en lokal service.
Google My Business-informationerne er de samme, som Google bruger i Google Maps. Sagt på en anden måde: Når du foretager en Google-søgning og vælger et resultat fra Maps, så ser du de samme oplysninger som i Google My Business.
Det betyder, at du har mulighed for at få din Google My Business vist på søgninger som f.eks. ”Elektriker Odense” – hvis altså du har beriget og optimeret din Google My Business med lidt teknisk snilde.
Se eksemplet nedenfor vedr. søgningen ”låsesmed odense”. Hvis en virksomheds Google My Business dukker op her, skyldes det at de har arbejdet med Google My Business-optimering.
Det er altså en måde at gøre det rigtig tydeligt for dine potentielle kunder hvor du fysisk er placeret.
Dette er specielt interessant, hvis:
- Din virksomheds fysiske forankring er væsentlig for kunden (f.eks. en fysisk butik, en håndværker eller et kontor – til folk der gerne vil have leverandørerne tæt på).
- Din virksomhed har flere lokationer.
Og nu bliver det endnu federe
Du kan koble din Google My Business sammen med din Google Ads-konto og få mulighed for at gøre to ting:
- Du kan vise din fysiske placering direkte i din søgeannonce – så din adresse også vises i Googles almindelige søgeresultater.
- Du kan lave annoncer i Google Maps igennem Google Ads (se eksemplet nedenfor markeret med grønt).
Du kan altså annoncere med udgangspunkt i din fysiske lokation med en annonce, der hurtigt viser brugeren jeres flotte anmeldelser og tager dem til jeres website.
Og som om det ikke var nok:
Med ét klik kan brugeren sende dine Google My Business-informationer til sin egen telefon. Det er smart, hvis folk sidder og søger efter din butik umiddelbart inden de skal ud ad døren – for så kan de sende rutevejledningen til sig selv, som de kan finde vej til dig.
Se, det er da bare god kundeservice. 😊
Hvordan får jeg en Google My Business?
At oprette en Google My Business er nok den nemmeste marketingaktivitet, du kommer til at have med at gøre i dag.
- Først så går du til https://www.google.com/business/
- Så sørger du for at logge ind på den Google-profil, du vil have tilknyttet din virksomhed
- Så klikker du på ’Tilføj sted’ og dernæst ’Tilføj enkelt sted’
- Så starter du med at søge efter din virksomhed. De fleste virksomheder er allerede oprettet af Google, så her handler det om at ’gøre krav på’ virksomheden.
- Hvis Google kan finde din virksomhed, følger du bare de fem trin for at claime din virksomhed. Dermed ikke sagt at man skal være ejer af virksomheden for at sætte en Google My Business op.
- Hvis Google ikke kan finde din virksomhed, vælger du bare ’Tilføj din virksomhed til Google’.
- Herefter følger du vejledningen. Trinnene er så nemme, at vi ikke behøver afdække dem i dette indlæg. Jeg er så sikker på, at det er peanuts for dig, kære læser – så HVIS du ikke kan løse det selv … Så sender jeg dig en kvajebajer! 😊
Sådan bør du optimere din Google My Business
Du bør som minimum sørge for, at følgende spiller:
- Logo
- 2-3 billeder inde fra virksomheden
- 1 billede af facaden
- Korrekte åbningstider
- Korrekt telefonnummer
- Hjemmesideinfo
Har du lidt mere tid, så bør du prioritere at arbejde med dine billeder.
Den rækkefølge, du ligger dem op i, er den rækkefølge, som de bliver vist i på Google – så leg lidt med at have en god variation, og præsenter dem i den rækkefølge, der gør din virksomhed mest appellerende.
Du kan også lægge nogle nyheder ind. Google elsker freshness, og det gør dine besøgende også. Og ved at lægge nyheder op i din Google My Business kan både Google og de søgende se, at der er aktivitet i din virksomhed.
Hold da op, det blev alligevel til et længere skriv om Google My Business.
Ærligt så er Google My Business et superfedt GRATIS marketingredskab med masser af potentiale – specielt til fysisk forankrede virksomheder.
Men som alt andet er det ikke kuren på en slem sygdom. Det er nærmere en tilføjelse til den lange række af marketingværktøjer, du i forvejen jonglerer med. Og så kræver Google My Business ikke løbende optimering i samme grad som alle andre kanaler. Så få sat det op, og gør det lækkert – så du kan komme videre til dine andre marketingindsatser.
God fornøjelse.