Tracking
11. februar 2022
Hvad er Google Analytics?
Google Analytics er et gratis analyseværktøj til hjemmesider, der genererer data og statistisk om brugeradfærd. Det kan give dig indsigt i alt, fra hvem de besøgende er, hvordan de kommer ind på hjemmesiden, hvilke sider de besøger, og meget mere.
Google Analytics kan benyttes af alle, der har en hjemmeside, og som har en interesse i at se hvordan deres side performer. Det er især brugt af reklame-, medie og digitale bureauer, til at optimere deres kunders hjemmesider og kampagner. I daglig tale bliver Google Analytics ofte forkortet til GA eller GA4, ligesom dens søster værktøjer Google Tag Manager og Google Ads som har forkortelserne hhv. ”GTM” og ”Ads”.
Nu håber jeg ikke, at jeg allerede har tabt dig ved tanken om kedelige statistikker og tal i rækker og kolonner, for Google Analytisk er mere end et adfærdsanalyseværktøj, og hvis det bruges rigtig, kan det blive dit allerbedste våben i online marketing.
Hvad kan Google Analytics bruges til?
Google Analytics kan bruges til at optimere ens hjemmeside og potentielt øge salget, ydermere kan det fortælle dig, hvordan din markedsføring performer, og hvordan din synlighed er.
GA er bygget op omkring målinger og rapporter, som giver dig indsigt i dine data, samt hjælper dig med at få et overblik over dem. Der er især 3 rapporter, som er vigtig at kende: Acquisition, Engagement og Monetisation. I rapporterne får du svar på en lang række spørgsmål, som bunder i konkrete resultater baseret på brugeradfærd. Herunder kan du se hvilke spørgsmål, som du kan få svar på.
Bemærk at dette ikke er en udtømmende liste:
- Hvem er dine besøgende? I forhold til alder, køn, by og land.
- Hvilke sider er mest besøgt?
- Samt hvilke der er mest effektive, og hvilke der skal optimeres.
- Hvor lang tid bruger de besøgende i gennemsnit på hjemmesiden og de enkelte sider?
- Hvor kommer de besøgende fra? Dette kaldes ”trafik” og viser hvilke kanaler, som de besøgende kommer ind på din side fra, det kan fx være via Googles søgeresultater, direkte eller via de sociale medier.
- Ydermere kan man se hvilke devises som de kommer fra, fx mobil, desktop eller tablet. Det kan være relevant at vide i forhold til hvad ens hjemmeside skal være optimeret til.
- Hvor mange besøgende kommer igen?
- Hvor mange konverteringer får du?
- Hvordan får du dine nuværende konverteringer?
- Hvor længe går der fra første besøg til en konvertering?
Med denne information i bagagen, og viden om dine besøgendes adfærd ved du hvad der skal til for at optimerer din markedsføring og hjemmeside, for at gøre den mere effektivt.
Fordele og ulemper ved Google Analytics
Nu tænker du måske; men hvor står alt det med småt? Ved alle analyseværktøjer er der både fordele og ulemper at finde, vi vil starte med at kigge lidt på fordelene.
Google Analytics er gratis, du skal derfor aldrig være bekymret for at der kommer en regning efter du har oprettet en konto. Det er nemt at komme i gang med, og du kan ofte selv sætte det op uden konsulenthjælp. Ved at implementere grundkoden kan du få et godt datagrundlag, og derved begynde at aflæse data. Google Analytics er et af de mest pædagogiske værktøjer i forhold til brugerflade.
I forhold til ulemper ved Google Analytics er der ikke mange, men hvis man fx har en meget kompleks sitestruktur, skal man have en god forståelse for kodning for at få gode data ud af værktøjet.
Så er du nysgerrige på hvordan din hjemmeside og markedsføring performer, så er det bare med at komme i gang med Google Analytics.
Opret din Google Analytics her: https://analytics.google.com/