Vent venligst

Vi har modtaget din forespørgsel
Tak for din forespørgsel

. Vi sætter pris på muligheden for at drøfte dit projekt. Du hører fra os inden for 1-2 hverdage
På gensyn

Step 1 / 3

orange landscape
close icon

Fejl: Kontaktformular ikke fundet.

maj 9, 2024

Hvad er forskellen på remarketing og retargeting?

Tilbage til vidensunivers

Betina Vestergård Jepsen [Barsel]

Betina Vestergård Jepsen [Barsel]

Lead Social Specialist

Det er faktisk meget simpelt: Begge begreber dækker over den form for marketing, hvor man målretter sine budskaber til personer, der i forvejen har vist interesse for en. Det kan f.eks. være, at de har besøgt ens website eller sociale medier eller har købt noget i webshoppen.

Forskellen på de to begreber er, at Google bruger begrebet remarketing, og Facebook bruger begrebet retargeting. Derfor er det ikke så mærkeligt, hvis du selv eller andre indimellem blander de to begreber sammen.

I og med at Google’s remarketing og Facebook’s retargeting foregår på to forskellige platforme, er der nogle overvejelser, som er gode at gøre sig, når du skal beslutte, hvilken vej du skal gå.

Morgan arbejder med SoMe

Hvor ønsker du at nå din målgruppe?

Selvom de to begreber dækker over den samme måde at markedsføre sig på, er der stor forskel på, hvor du rammer dine kunder, afhængigt af om du gør brug af remarketing på Google eller retargeting på sociale medier.

Illustrationen herunder viser, hvordan du med Google remarketing kan målrette brugere på det store internet, og med retargeting kan målrette dem på sociale medier som Facebook, Instagram og Snapchat.

I dette blogindlæg tager jeg primært udgangspunkt i Facebook fremfor de andre medier, når vi skal skelne mellem remarketing og retargeting.

I forlængelse af illustrationen ovenfor er der naturligvis også forskel på, hvor dine annoncer bliver placeret, afhængigt af om du gør brug af Google ads remarketing eller Facebook ads retargeting. Placeringsmulighederne er større ved brug af remarketing, fordi Google naturligvis er større end de apps, Facebook har adgang til.

Derudover er det relevant at huske på, at Google ejer YouTube, og dermed kan du også få dine annoncer vist på YouTube, hvis du gør brug af remarketing på Google.

Tegning af forskel på remarketing og retargeting

Hvad er formålet med din markedsføring, og hvem vil du ramme?

Som med al markedsføring er det essentielt, at du tænker over, hvad formålet med din remarketing/retargeting er. Ønsker du at ramme dine kunder, når de surfer rundt på internettet, ønsker du at ramme dem, når de er på deres sociale medier, eller ønsker du at ramme dem begge steder?

I forlængelse af ovenstående skal du naturligvis også overveje, hvem du ønsker at nå ud til med din markedsføring, da det ikke er de samme målgrupper, der dominerer henholdsvis Google og de forskellige sociale medier. Ønsker du f.eks. at nå ud til en yngre målgruppe, er de sociale medier ofte et rigtig godt valg.

Udover alder kan du være endnu mere specifik i din målretning for at ramme netop den målgruppe, du ønsker. I afsnittet herunder kan du blive klogere på denne del.

Forskellige målretningsfunktioner på Google vs. Facebook

Der er forskel på, hvilke målretningsfunktioner du kan benytte dig af, afhængigt af om du gør brug af Google remarketing eller Facebook retargeting. Begge tager udgangspunkt i brugernes tidligere online adfærd, men der er forskel på, hvilke andre parametre du kan tilføje på henholdsvis Google og Facebook.

På Facebook kan du kombinere din retargeting med mere personificerede parametre som alder, geografi, interesser, adfærd og demografiske faktorer som f.eks. uddannelse, og hvorvidt målgruppen har børn eller ej.

Der er også mulighed for de mere personificerede parametre på Google, men det giver ikke mening at benytte sig af disse, fordi flere personer ofte gør brug af den samme computer, og du kan dermed ikke vide, hvem du henvender dig til. Sammenlignet med retargeting på Facebook kan vi i højere grad gå ud fra, at brugerne af disse medier er dem, vi tror, de er. Det skyldes, at man ofte ikke er flere personer om at deles om én profil på de sociale medier – i samme grad som man ofte er flere om at deles om at bruge en computer til at surfe rundt på nettet.

I stedet for de mere personlige parametre vil man med remarketing på Google ofte målrette kunder, der tidligere har besøgt ens website, har besøgt bestemte sider på websitet, har tilbragt en vis mængde tid på websitet, har lagt en vare i kurven, har tilmeldt sig ting på sitet og lignende.

Derudover har du på med remarketing på Google mulighed for at målrette personer, som generelt besøger en bestemt type websites, som minder om din egen. Denne mulighed har man ikke på samme måde på Facebook, selvom det her er muligt f.eks. at målrette personer, der har liket en bestemt anden side eller sider, der minder om din. Det er dog langt fra alle sider, man kan søge frem.

Morgan står med ikonerne for hans sociale medier

Hvilket annonceformat passer til dit budskab?

En anden vigtig overvejelse er, hvilket annonceformat der passer bedst til dit budskab.

Ønsker du at annoncere på Google, kan du vælge imellem tekstannoncer, responsive annoncer, billedannoncer, app-annoncer og videoannoncer.

På Facebooks annonceplatform kan du vælge imellem billedannoncer, videoannoncer, karruselannoncer, lynoplevelser og samlinger.

Hvor du med remarketing i Google kan nå ud til en del flere end ved hjælp af retargeting på Facebook, er du derimod begrænset i forhold til, hvor meget du kan sige i dit budskab. Det skyldes, at du ikke har særligt mange ord at gøre godt med.

Så du skal altså gøre op med dig selv, om du ønsker at blive vist færre steder men til gengæld have mulighed for at brede dit budskab ud (Facebook retargeting), eller om du ønsker at blive vist flere steder men være begrænset i, hvad du kan sige om dit budskab (Google remarketing).

Betina Vestergård Jepsen [Barsel] Lead Social Specialist
Betina Vestergård Jepsen [Barsel]
Lead Social Specialist
Når Betina arbejder med sociale medier, så er nøjagtighed, struktur og blikfang i højsædet. Betina er en sand ordsmed, med en baggrund som Cand.mag i International Virksomhedskommunikation forstår hun i sandhed at lege med sproget, så det bliver interessant for hendes læsere.
Hello there
We can see that you are from Denmark. Would you like to switch to Danish?