Paid Social

21. januar 2021

Hvad betyder SoMe?

Indhold

Ordforklaring Det gør SoMe SoMe som leadkanal SoMe i fremtiden

SoMe er en sammentrækning af ’Social Media’, men det bruges ofte som en forkortelse for marketing på de sociale medier.

Et socialt medie er en platform, hvor brugerne selv skaber indholdet og kan interagere med hinanden. Deraf kommer ordet ’social’ i Social Media.

Eksempler på sociale medier er:

Alle platforme tilbyder deres brugere noget unikt, uanset om det er måden, de interagerer med hinanden, eller hvilken type indhold de kan lægge op.

Fælles for alle sociale medier er, at brugerne dokumenterer dele af deres liv herpå. De oplyser dermed platformen om nogle private informationer, som giver platformen adgang til at forstå dens brugere på en helt unik måde.

Det er ovenstående adgang til brugerdata, som har gjort ’SoMe’ marketing så populært. Det giver dig nemlig mulighed for at annoncere på platforme, hvor brugerne selv har givet dig alle informationer om dem, som du kan bruge til målrettet markedsføring. Eksempler på brugbare informationer for din markedsføring kan være, om personen har børn eller ej, civilstand, beskæftigelse, interesser og lignende.

Men hvilke sociale medier skal du så fokusere på? Den kløgtige marketingsmedarbejder udvælger få SoMe kanaler og fokuserer på at lykkes på disse frem for at gå halvhjertet til værks på mange. Disse kanaler udvælges efter formålet for markedsføringen, samt hvilken målgruppe man gerne vil nå.

Det betyder SoMe for din forretning

Alt efter hvad din virksomhed laver, bør SoMe i højere eller lavere grad spille en rolle i dit marketingmix. I B2B sammenhænge bør du overveje at inkludere SoMe til dine brandingindsatser samt employer branding – altså til at brande jer overfor potentiel arbejdskraft. Derudover kan B2B virksomheder også få meget ud af at annoncere på især LinkedIn.

I B2C sammenhænge handler SoMe i højere grad om at være på de platforme, som dine kunder er på. Her skal du altså have en relativt god forståelse af, hvem målgruppen er, så du sørger for, at I befinder jer på de platforme, jeres målgruppe er på.

Uanset om du er B2B eller B2C, så handler SoMe marketing om at nå målgruppen, på de kanaler hvor målgruppen befinder sig.

Hvis du har et produkt, som ikke er velkendt, eller hvis du løser en kendt udfordring på en helt ny måde, så handler det netop om at “skubbe” dit budskab direkte ud til din målgruppe – du kan ikke afvente, af de søger efter dig via søgemaskinerne.

Sociale medier kan effektivt benyttes til fire ting:

  • Øge brand awareness – altså du kan få dit brandnavn på fleres læber.
  • Generere leads – de mest gængse sociale medier tilbyder gode muligheder til at generere leads.
  • Employer branding – sociale medier er et stærkt værktøj til at tiltrække arbejdskraft.
  • Skabe salg – især Facebook og Instagram kan skabe salg til din webshop vha. f.eks. dynamiske produktannoncer.

SoMe som lead-kanal

Om sociale medier kan bruges til at generere leads eller ej afhænger af, hvad du kan tilbyde din målgruppe.

For at få et lead – altså få adgang til nogle oplysninger, der gør det muligt for dig at kontakte folk eller alternativt giver dig adgang til at målrette dem med din markedsføring efterfølgende – bør du tilbyde din målgruppe noget gratis værdi, som de kan få adgang til som ”bytte” for deres kontaktoplysninger”.

SoMe kanaler kan genere både Marketing Qualified Leads (MQL) og Sales Qualified Leads (SQL), det afgørende er at målgruppen og budskabet matcher.

Hyppige strategier til at skaffe henholdsvist MQL’er og SQL’er:

MQL:

  • Tilmelding til nyhedsbrev
  • Download af whitepapers
  • Download af ebog
  • Deltagelse i webinar
  • Personen har set x% af noget video content

SQL:

  • Telefonopkald
  • Kontaktformular udfyldelser
  • Emails til salg
  • Demo booking
  • Gratis analyse, eller vurdering bestilt
Screenshot af et Morningtrain opslag på LinkedIn

Eksempel på en af vores Facebook annoncer

SoMes betydning i fremtiden

Kigger jeg i krystalkuglen så spår jeg at SoMe forsat vokser. What? Big surprise 😉

Bemærk dog at jeg ikke snakker om, at eksisterende medier vokser. Sociale medier kom til Danmark i 00’erne, og allerede på de små 20 år der er gået siden, er der skudt mange nye op, og målgrupperne på de forskellige medier har ændret sig flere gange.

Da Facebook udkom, var det for unge studerende – nu er majoriteten af aktive brugere Generation X.  Instagram var der, hvor alle de unge flygtede hen, da alle forældrene kom på Facebook. Nu bruges Instagram hovedsageligt af Millennials – og trods at vi ofte går og tror, at Millennials er unge, så er det folk i alderen 25-40 år 😊

Så for at gøre en lang smøre kort, så spår jeg:

  1. Brugersegmentet på hver kanal vil konstant ændre sig
  2. Der kommer flere medier til
  3. Nogle medier dør – kan nogen huske DKBN, Arto, MySpace, Friendster? Nå, ikke det? At et medie er stort i dag, betyder ikke at det er stort ”i morgen”.

Den kløgtige marketingsmedarbejder udvælger få SoMe kanaler, og fokusere på at lykkedes på disse, frem for at gå halvhjertet til værks på mange. Disse kanaler udvælges efter formålet for markedsføringen, samt hvilken målgruppe man gerne vil nå.

Tøv ikke med at kontakte os, hvis du har brug for et Paid Social Bureau.

Relaterede indlæg

Hvad er GBRAID og WBRAID?

Simpel opsætning af sporing i LinkedIn

Relaterede indlæg

Hvad er GBRAID og WBRAID?

Simpel opsætning af sporing i LinkedIn

Relaterede nyheder

KONTAKT OS

Første skridt i din forretningsudvikling

Tøv ikke - vi er altid klar på en snak!

Vi sidder bare og venter på dit kald: +45 70 60 47 34

(Ønsker du at søge et job, så skal du henvende dig via vores karriereside for at komme i betragtning)

Dampfærgevej 27-29 st.
2100 København Ø
Rugårdsvej 55A 1. TV
5000 Odense C
Find kontaktperson
Skriv til os
Book et møde
Tilmeld nyhedsbrev
Job og Karriere
Skriv til os

Første skridt i din forretningsudvikling






    Du er en stjerne!

    Tak for din besked

    Vi vender tilbage hurtigst muligt.
    Rigtig god dag ☀️

    Book møde

    Snak med os når det passer dig bedst!

    Hvonår?

    Vælg dato

    Ledige tider

    Book møde

    Tak! - Vi skal bare lige vide lidt mere om dig






      Du er en stjerne!

      Tak for din besked

      Vi vender tilbage hurtigst muligt.
      Rigtig god dag ☀️

      Tilmeld nyhedsbrev

      Få de seneste nyheder og trends




        Du er en stjerne!

        Tak for din tilmelding

        Du er nu tilmeldt vores nyhedsbrev.
        Rigtig god dag ☀️