Tracking
22. september 2023
Morningtrack – et CRM system, som marketingafdelingen rent faktisk får brugt
Dette er lidt et risikabelt indlæg, som kunne lugte meget af en annonce for Morningtrack – men det handler ikke om, at du skal droppe dit CRM og købe Morningtrack i stedet.
Det er et indlæg, som har til formål at virke som et opråb til marketingafdelingerne i B2B virksomheder på tværs af brancher.
Dette indlæg handler om, hvordan Morningtrack kan blive en tilføjelse til dit CRM, og blive den del, som du rent faktisk interagerer med og får brugbart input fra, som marketingmedarbejder.
Fakturering, salg, kundeopfølgning og meget mere, skal stadigvæk leve i dit traditionelle CRM – Morningtrack er et CRM for marketingafdelingen, som kan blive en væsentlig komponent i en effektiv markedsføringsstrategi.
Hvad er Morningtrack?
Morningtrack er et sæt støttehjul til din GA4, hvor man zoomer ind på informationerne omkring dine leads. Alt sammen designet til at optimere dine online markedsføringsaktiviteter.
Det hjælper med at samle og analysere data, hvilket er kritisk for enhver marketingindsats.
Det var elevatortalen.
Hvad kan du se med Morningtrack?
Med Morningtrack kan du se en række værdifulde data, der kan hjælpe dig med at forstå og optimere din marketingindsats.
Ting som:
- Source/Medium, kampagne, landingsside, side der er konverteret på, hvilken konvertering der er sket, land, by, region, device type osv.
- Hvilke henvendelser der kommer ind.
Hvem kan bruge Morningtrack?
Morningtrack er designet til at være brugervenligt og intuitivt. Typisk er en receptionist i stand til at udfylde informationerne, hvis virksomheden er mindre / ikke salgsorganiseret.
Hvordan bruger man Morningtrack som CRM?
Morningtrack er en funktionel og brugervenlig platform. Systemet fungerer ikke som et tradionelt CRM-system, da det har begrænset funktioner i en økonomistyrings forstand. Men marketingafdelingen har typisk ingen rolle i virksomhedernes CRM-systemer.
Det betyder også at alt viden om kunderejsen fra før de tog fat, bliver ikke inkluderet i jeres CRM-data.
Her kommer Morningtrack i spil.
Morningtrack kan integreres til dit CRM-system, således at dine marketingdata på dine leads, bliver ført med over i dit CRM-system.
Det kan være ting som:
- Hvilken side konverterede leadet
- Hvilke kampagner eller søgeord
- Hvad var kunderejsen
- Hvilken enheder kom leadet fra
- Ja i virkeligheden alt data, som GA4 stiller til rådighed, bare specifikt omkring dine leads.
Dataindsamling
I Morningtrack fokuserer vi på kontaktpunktet fremfor “kunden” som helhed. Dette betyder, at vi beder om data, der er relateret til dine online aktiviteter, som du straks kan bruge i dine Google Ads, SEO, Facebook-indsatser mv.
Kernefunktioner
Morningtrack har en række kernefunktioner, der gør det til et effektivt redskab for marketing.
Disse inkluderer:
- Se alle digitale henvendelser overskueligt, mappet efter hvad der har udløst dem (trafikkilde, geografi osv.)
- Noter hvad der er relevant/irrelevant og hvilken værdi det har skabt
- Noter firmanavn etc. som du ville gøre i et alm. CRM
Sælgerne skal KUN tage stilling til hvem der har ringet og om de tror det bliver en kunde Ikke alt muligt andet.
Hvorfor “rent faktisk får brugt”?
Et CRM-system kan ofte blive en “død platform”, hvor du indtaster en masse data, som ikke bliver brugt i mindre organisationer.
I Morningtrack er data det helt kritiske for marketing. Dine interne og eksterne marketingspecialister kigger på denne data hver dag, hver uge eller som minimum hver måned. Derfor får du det brugt.