Tracking
17. februar 2025
UTM builder: Et simpelt og gratis værktøj til tracking
Dette værktøj giver dig hurtig nem og gratis adgang til, at tilføje ekstra parameter til dine links, således at du kan berrige dine GA4 (eller anden sporingskilde), med flere informationer.
Generer din egen UTM URL
Udfyld felterne ovenfor og kopier linket
Du indsætter den URL, som generatoren laver til dig, i der hvor du indsætter et link i dine kampagner.
Bemærk at det kun er følgende felter, som er påkrævet:
- Hjemmeside URL
- Kilde (utm_source)
- Medium (utm_medium)
Beskrivelse og eksempler
Parameter | Påkrævet | Eksempel | Beskrivelse |
Domæne Hjemmeside URL | Ja | Morningbound.dk | Det sted på hjemmesiden, som man i sidste ende skal sendes til. |
Campaign Source utm_source | Ja | “Google” | Benyt “utm_source” til at identificere hvilken overordnet kanal trafikken kommer fra (f.eks. email, Google, eller LinkedIn). |
Kampagne medium utm_medium | Ja | “PPC” | Benyt utm_medium til, at vide hvilken del af kanalen, trafikken kommer fra (f.eks. en specifik indsats). |
Kampagne navn utm_campaign | Nej | “Black Friday” | Du bør benytte utm_campaign, hvis du vil vide hvilken specifik kampagne trafikken kommer fra. |
Søgeord utm_term | Nej | “blomstrede sommerkjoler” | utm_term er kun relevant for Google og Microsoft Ads, hvor du kan se hvilket søgeord, trafikken kom fra. |
Indhold utm_content | Nej | Logolink | Benyt denne hvis du splittester landingssider, nemt skal kunne holde de to siders performance op imod hinanden. |
Hvad er UTM koder?
En UTM kode er en streng af parameter, som bliver placeret bag et ‘?’ i den orginale URL. UTM koder gør det muligt for dig, at sende mere information omkring din trafik over i sporingskilder som f.eks. GA4 eller Piwik Pro.
Du har nok før set en UTM kode, hvis du har klikket på en annonce på enten Google eller Meta:
Hvem bør bruge UTM koder?
Alle der har mere end 2.000 månedlige besøgende på deres hjemmesdie bør benytte UTM koder. Og det er bare en tommelfingerregel jeg har trukket et vis sted fra. Men pointen er, at du skal have en del trafik, før at det giver mening, at arbejde yderligere med parameter.
Hvis man bruger UTM koder på en lille mændge trafik, så risikerer du slet og ret, at analysere på for små datasæt, som du alligevel ikke kan træffe beslutninger på baggrund af.
UTM koder bliver ikke indekseret i Google
En fed lille detalje er, at UTM koder bliver ikke indekseret i Google. Det betyder, at du risikerer ikke at dine UTM koder pludseligt rangerer i søgemaskinerne og ligger og konkurrerer med dine originale URL’er.
Så du skal heller ikke holde dig tilbage med at splitteste. Det er nærmest hele ideen med UTM koder.
Gode huskeregler når man udarbejder UTM koder
1. Brugeren kan se hvad du skriver i dine UTM koder, så skriv ikke ting de ikke må se
2. UTM kode parameternes navngivelse skal give mening for dig/jer
De termer du skal bruge, skal give mening for dig selv. Det er til internt brug, så sørg for, at termerne ressonerer internt. F.eks. hvis I siger “Google Ads” og ikke “cpc”, så overvej en source/medium der hedder “google/ads” frem for “google/cpc” (se eksemplet nedenfor)