Ordbog
15. maj 2021
Hvad er PPC?
PPC er en forkortelse for Pay Per Click, hvilket er en afregningsmodel indenfor online marketing, hvor man afregnes for mængden af klik, som der har været foretaget på dine annoncer.
Betegnelsen PPC benyttes oftest, som reference til marketingværktøjer der tilbyder annoncering direkte i søgemaskinernes resultater. Det er hyppigst værktøjer som Google Ads og Bing Ads, eftersom disse værktøjer tilbyder denne afregningsmodel.
Hvad er forskellen mellem PPC og CPC?
PPC er nært beslægtet med forkortelsen CPC (Cost Per Click), som er en betegnelse for et målepunkt, der viser hvad der betales for det enkelte klik på din annonce. Med PPC afregningsmodellen faktureres du når der er brugt 4.000 DKK eller efter 30 dage – alt efter hvad der forekommer først.
Hvornår er noget PPC-afregnet?
Google Ads og Bing Ads er de mest gængse værktøjer, der tilbyder PPC, som afregningsmodel.
En hyppig misforståelse er at tro at værktøjer, der tilbyder en form for CPC-strategier også er PPC-afregnet, men det er bare ikke situationen.
Medier så som Facebook, Instagram, TikTok, Snapchat og LinkedIn, tilbyder alle en CPC-strategi, men i sidste ende afregnes du for antal visninger af dine annoncer.
De CPC-strategier ovenstående medier tilbyder, handler udelukkende om at medierne forsøger at prioritere visningerne af dine annoncer til folk, som er tilbøjelige til at klikke på annoncer. Men hvis du der skal 10.000 visninger til, før at du får et klik, så bliver din klikpris for det ene klik, hvad 10.000 visninger ville have kostet. Så i sidste ende så afregnes du alligevel for antallet af visninger (CPM).
Med Google Ads og Bing er der rent faktisk tale om Pay Per Click.
Vises du 10.000 gange før du får et klik, så betaler du kun det for klikket, som du forud har valgt at byde for et klik. Så har du budt 5,5 kroner, for at et givent klik og der skal 45.000 visninger til, før at du får et klik, så afregnes du kun 5,5 krone.
Kort opsummeret; påvirker antallet af visninger din klikpris, så er der ikke tale om PPC, men i stedet CPM-afregning.
Fordele og ulemper ved PPC-afregning
Fordelene og ulemperne ved PPC-afregning hænger direkte sammen med de kanaler, som tilbyder denne afregningsmodel. Da der er tale om markedsføring i søgemaskinernes resultater, så har man adgang til enormt kvalificeret trafik, da der er tale om folk, som aktivt søger efter dit produkt eller service. Dog er man afhængig af at der er nogen, som søger efter det.
Du betaler kun for de kliks, du rent faktisk får, men der er begrænsede afledte effekter at hente fra de personer, som ikke vælger at klikke på dig. De personer som ikke vælger at klikke på din annonce, har antageligvis klikket på konkurrentens, og er dermed taget af markedet.
Med CPM-værktøjer, så har du mulighed for at nå flere mennesker med det budskab, på et medie (sociale medier), som de oftest besøger flere gange i løbet af en dag. Så uanset om de klikker på dig eller ej, så har du mulighed for at bygge brand overfor en større målgruppe.
Fordele ved PPC-afregning:
- Du afregnes udelukkende for den trafik, som er blevet anskaffet.
- Får du ingen trafik, faktureres du ikke.
- Trafikken er mere kvalificeret, da der er tale om personer, som selv aktivt har udsøgt sig en service, produkt eller en leverandør.
Ulempe ved PPC-afregning:
- Klikpriserne er oftest højere for PPC kanaler, end andre kanaler.
- Trafikmængden er oftest lavere end ved CPM-afregning.