Vent venligst

Vi har modtaget din forespørgsel
Tak for din forespørgsel

. Vi sætter pris på muligheden for at drøfte dit projekt. Du hører fra os inden for 1-2 hverdage
På gensyn

Step 1 / 3

orange landscape
close icon

Fejl: Kontaktformular ikke fundet.

februar 22, 2024

Det kan du bruge CPM til

Tilbage til vidensunivers

Thomas Østerkjerhuus

Thomas Østerkjerhuus

Adm. direktør og Partner

Der er lidt uenigheder om, hvorvidt ”CPM” er en forkortelse af ”Cost Per Mille”, eller ”Cost Per M” (M værende romertallet for 1.000).

Men under alle omstændigheder er det en metric, som viser, hvad man betaler pr. 1.000 visninger af sine annoncer.

Betegnelsen CPM benyttes oftest ved brug af SoMe kanaler, hvor man afregnes for antallet af visninger af din annonce.

Venligst accepter statistics, marketing cookies for at se denne video.

Hvad kan du bruge det til?

For det første kan du bruge CPM til at styre dine budgetter. Eftersom de fleste annonceplatforme afregnes i CPM, så kan du sikre, at I ikke betaler mere for det ønskede antal visninger af jeres annoncer end budgetteret.

Hvis man ved, hvor mange visninger man gerne vil have, så kan man beregne sit budget via nedenstående ligning:

CPM x antal ønskede visninger / 1.000 = Dit budget

Eksempel: Du vil gerne have 100.000 visninger af dine annoncer. Annonceplatformen fortæller dig, at din målgruppes CPM er 120 DKK. Ergo bør annoncebudgettet være:
120 x 100.000 / 1.000 = 12.000 DKK i alt.

Ovenstående er det, de fleste bruger CPM til. Men ærligt så er det at kigge på en CPM overfor antal visninger intetsigende i sig selv.
Det giver mening for reklame-/marketingbureauer, som skal have noget kvantificerbart at rapportere tilbage til kunden – men CPM-tallet har mere at byde på.

CPM kan hjælpe dig med at prioritere din målgruppe

Ja, det var måske en lige lovlig clickbait-ish overskrift, men det er ikke helt ved siden af!

Prissætningen af tusinde visninger afhænger af efterspørgslen på eksponering overfor en person/målgruppe. Dermed viser CPM sådan set, hvilke målgrupper der er rift omkring, da disse ville være dyrere end andre.

Den kløgtige marketeer har ikke bare lavet en kampagne med alle målgrupper most sammen i et annoncesæt. Nej, den kløgtige marketeer har lavet en kampagne med flere segmenterede målgrupper i. Ergo vil man kunne se forskel på performance på forskellige dele af målgrupperne.

Så måske har din målgruppe med ”Stillingsbetegnelser” en langt højere CPM end dem, hvor du målretter dig ”Interesser”. I så fald kan du nu overveje, hvad der er interessant for dig:

  1. At give mere budget til den målgruppe, som har en høj CPM, indikerende at flere er interesseret i at nå dem, fordi de er en form for beslutningstagere.
  2. At give mere budget til den målgruppe med en lavere CPM. På den måde når vi flere visninger indenfor budgettet, men måske til et mindre attraktivt publikum.

Jamen, det er vigtigt, at jeg når hele min målgruppe

Yes, den sang kender vi… men er du villig til at betale prisen for nok eksponeringer til samtlige personer i din målgruppe?

Eller er det vigtigere, at du når de mest kvalificerede segmenter af din målgruppe, så du kan holde dig indenfor dit marketingbudget? Ja, se, det er der, CPM pludseligt bliver interessant, for hvis du ikke har uendelige midler til at betale for visninger uden omtanke, så kan du udvælge den del af din målgruppe, som virker mest købsladet til den mest fornuftige pris.

I virkeligheden ville vi aldrig anbefale nogen at bruge CPM som metric på, om noget er godt eller skidt i sig selv. Man bør sætte sin CPM op imod en CTR (klikrate). Gør man dette, ser man pludseligt et mere fuldendt billede med informationer som:

  • Hvad visningerne koster
  • Og hvor mange af dem klikker sig ind på dit website

Du bør være villig til at betale en højere CPM for en målgruppe, som i forhold til gns. har en højere CTR. Og historisk set hænger en højere CPM sammen med en højere CTR.

Screenshot af CTR vs. CPM

Thomas Østerkjerhuus Adm. direktør og Partner
Thomas Østerkjerhuus
Adm. direktør og Partner
Er Morningtrains helt egen ’Jack of all trades, master of none’. Thomas (eller Øster) har viden på tværs af hele organisationen, og han elsker at dele sin viden. Derfor har han over hans 7 år i forretningsudviklingsfaget haft 3 podcast serier, skrevet et utal af blogindlæg samt 2 ebøger.
Hello there
We can see that you are from Denmark. Would you like to switch to Danish?