AI
11. juni 2025
Sådan rangerer du i Google AI Overviews
Man skal bare gøre det samme arbejde, som hvis man ville have Featured Snippets i Google.Så hemmeligheden er, en struktur i teksten, som gør den nemt at skimme, skriv godt indhold, benyt schema mark-up til artikler, FAQ, billeder m.m.

Du kan godt pakke sprogblomster og snørklet lingvistik væk og skrive i punktform hvis du vil dukke op i Google AI Overviews – For ved du hvad?
De bryder sig ikke om din flotte prosa.
Og vi har data der viser, hvorfor dine tekster – som du troede var “SEO-optimerede”, ikke nødvendigvis performer i AI Overviews.
Læs denne artikel, hvis du vil vide mere om hvad Google AI Overviews er.
Sådan bliver du vist i AI-resultaterne
Det er faktisk slet ikke fancy, at dukke op i Google AI Overviews resultaterne.
Man skal bare gøre det samme arbejde, som hvis man ville have Featured Snippets i Google.
Så hemmeligheden er, en struktur i teksten, som gør den nem at skimme, simpelt indhold, schema mark-up og endnu mere struktur.
Hvis du rankede før AI → så ranker du sikkert stadig.
- Rankede du for Featured Snippets? → Godt nyt.
- Rankede du for PAA (People Also Ask)? → Godt nyt.
- Rankede du allerede for AI Overviews? → Godt nyt.
Hvorfor?
Fordi AI Overviews bygger på samme logik som de gamle Google-fif:
Struktureret + simpelt + præcist = guld.
Dine tekster skal være overskuelige
Det er her, mange går galt i byen. De skriver for lange snørklede tekster. Og ja, det skal stadig være læsevenligt – men:
AI’en læser ikke.
Den scanner.
Og når du gemmer dine pointer i lange tekstblokke med sætninger, der kunne være skrevet af en filosofistuderende med WordThesaurus i højeste gear… så bliver du ikke citeret.
✅ Her er, hvad AI hader:
- Lange, snoede sætninger
- Uklare pointer gemt i metatekst
- Tekstblokke uden formatering
- Indhold uden struktur
❌ Her er, hvad AI ELSKER:
Tabeller
- Fordi det er organiseret
- Fordi sammenligning er nem
- Fordi faktaudtrækning er hurtig og præcis
Punktlister
- Fordi det er let at parse
- Fordi det er scannervenligt
- Fordi information bliver tydelig
Korte afsnit
- Ingen fluff
- Max 3-4 sætninger
- En pointe per afsnit
Brug overskrifter der giver mening
Dine overskrifter skal fortælle læseren ret præcist hvad man, som læser kan forvente at teksten nedenfor. Antag at folk læser dine overskrifter og kigger på dine billeder, og ud fra det skal de kunne forstå dit indhold.
Sådan tænker en AI heldigvis også, så det er foreneligt.
AI (og folk) forstår bedre:
👉 “Sådan implementerer du det”
End:
❌ “Metodiske overvejelser omkring implementering”
(… ja, vi har set den slags IRL)
Tilgang til at lave godt indhold til Google AI Overviews
1. Identificér dine vigtigste spørgsmål
Find ud af:
- Hvilke spørgsmål din målgruppe stiller
- Hvad der allerede bliver vist i AI Overviews
- Hvor dine konkurrenter bliver nævnt
Du kan bruge værktøjer som:
- ChatGPT til at simulere søgninger
- AlsoAsked
- Semrush
2. Gennemgå dit eksisterende indhold
Find de vigtigste artikler, guides og landingssider.
Tjek:
- Er de strukturerede?
- Er der punktopstillinger?
- Er informationen scannervenlig?
- Har du tabeller hvor det giver mening?
Hvis svaret er “nej” → Sæt flueben i to-do’en.
3. Omskriv dine tekster som AI gerne vil have dem
Du behøver ikke smide alt i skraldespanden. Start med:
- Kortere sætninger
- Punktlister i stedet for tekstblokke
- Tabeller til sammenligninger
- Overskrifter, der matcher søgeintentionen
Og test det.
4. Test dine tekster
Du kan bruge ChatGPT eller Claude som “Google-simulator”:
- Giv den et spørgsmål, du vil findes på
- Indsæt to versioner af dit indhold – den gamle og den optimerede (hvor du har benyttet korte sætninger, punktform, tabeller og bedre overskrifter).
- Spørg ChatGPT eller Claude: “Hvilket af disse ville du bruge som kilde til et AI Overview?”
Spoiler: Den simple version vinder.