SEO

20. november 2023 · 5 min.

Hvad er Google?

Indhold

Kort og godt Betydningen Sådan fungerer det Andre søgemaskiner Google er førende

Google er en såkaldt ”søgemaskine”, hvilket i praksis betyder at det er en hjemmeside med flere millioner robotter, som prøver at finde det indhold til dig, som du søger efter.

Forestil dig et gigantisk arkiv bestående af alt på internettet.

I stedet for en vred bibliotekar befolkes arkivet af millioner af små robotter, som farer rundt med ord og brudstykker af sætninger – og forsøger at matche dem med de relevante resultater.

Der findes mange søgemaskiner i verden.

Søgefunktionen på elgiganten.dk er f.eks. også en søgemaskine – den søger bare kun i resultater på Elgigantens egen hjemmeside (og andet ville da i øvrigt også være plat).

Googles søgemaskine fungerer på præcis samme måde, den søger bare i alt hvad der har en bredbåndsforbindelse.

Man kan jo fristes til at sige, at Google er blevet nervecenteret for vores online færden.

Hvad betyder ordet ’Google’?

Der findes rundt regnet 400.000.000 millioner websites, som hver især har et hav af undersider, billeder, videoer og meget mere.

Forestil dig bare et website som Fyens.dk, der alene har over 1 million undersider – og Fyens.dk udgør altså kun ét af de 400 millioner websites på internettet.

Hvis man ganger disse tal op med hinanden, forstår man pludselig hvorfor Google i sin tid var en regulær nødvendighed.

For hvordan i alverden skulle du ellers kunne finde noget som helst blandt trillioner af websider?

Denne betragtning forklarer også navnet ”Google”.

Google kommer fra ordet ’googol’, som er en matematisk betegnelse for et astronomisk stort tal med 100 nuller.

Ideen med navnet var at illustrere den enorme mængde indhold, som Google håndterer for brugerne.

Bonus info: En googol er faktisk et tal, der bruges i praksis: Det bliver primært brugt i sammenhænge, hvor man beregner afstande i universet.

Google skrevet som et tal

Hvordan fungerer Google så?

Mange har forsøgt at besvare dette sprøgsmål!

Alle SEO bureauer og eksperter har en idé om det, men sandheden er, at vi i virkeligheden kun kan gætte på det med kvalificerede og empirisk funderede bud.

For Google har aldrig åbnet op og sagt: ”Præcis sådan her fungerer det”.

I stedet fortæller Google os gladelig, hvad deres fokus er, og ud fra det kan man så udlede og regne sig frem – eller tilbage – til hvordan tingene reelt fungerer.

Et eksempel er at Google altid har sagt, at hastighed er vigtigt. ”Men hvor hurtigt bør mit site så være?”, spørger man sig selv.

Hvis man bruger Googles eget hastighedsværktøj, finder man ud af, at Google beregner et websites hastighed med udgangspunkt i at man besøger sitet på en gammel enhed via en langsom 3G-forbindelse.

Okay – så ud fra det kan vi altså udlede, at dit website er hurtigt nok, hvis oplevelsen på en langsom 3G-forbindelse er fornuftig.

På denne måde kan man regne sig frem til et hav af de metrics, som Google interesserer sig for.

Kort forklaret kan man også sige, at Google fungerer sådan her:

Google matcher søgeordet med de websider, som ud fra et sprogligt perspektiv minder mest om hinanden. Herefter rangerer Google de fundne resultater i en rækkefølge på baggrund af adskillige faktorer: Hvor nemt er websitet at forstå? Er der meget trafik på sitet generelt? Er dette et populært resultat for andre? Minder siden om noget du personligt ville klikke på? Virker hjemmesiden troværdig, og er der andre der anbefaler den givne hjemmeside? – og mange andre metrics.

Så Google bruger ganske enkelt ikke hovedparten af tiden på at finde frem til resultaterne.

Den del er nem nok.

Det handler bare om hvorvidt søgeordet står på hjemmesiden.

Den svære del, og det der tager mest tid for Google, er at forstå hvordan resultaterne bør prioriteres og rangordnes i forhold til hinanden.

Er der andre store søgemaskiner end Google?

Ja, der findes et utal af søgemaskiner.

Men det faktum, at folk taler om ”at Google”, fortæller os alt hvad vi har brug for at vide om den sag.

Google sidder rundt regnet på 95 procent af markedet, og alle andre søgemaskiner forsøger blot at kopiere Google, fordi det er og bliver den søgemaskine, der er nået længst med sit projekt.

Microsofts søgemaskine, Bing, kommer på en flot andenplads på verdensplan. Men selv de har bekendt kulør som den lille udfordrer. I Bings annonceringsværktøj har man vitterligt valgt at have en ”import from Google Ads”-funktion.

Google vinder over Bing, Yahoo og Baidu

Hvorfor er Googles søgemaskine så meget bedre?

Endnu et godt spørgsmål.

Og svaret er faktisk enormt simpelt: DATA!

Google har simpelthen bare adgang til mere data end konkurrenterne, og de har inkorporeret det genialt i deres søgemotor.

Google i årenes løb udviklet enormt mange nye produkter, hvoraf mange er helt gratis at benytte.

De fleste kender værktøj som:

Alle disse værktøjer er gratis, men som en klog mand engang sagde: ”Hvis noget er gratis, så er det fordi du er produktet”.

Det gør sig også gældende her.

For når vi bruger disse værktøjer, giver vi Google adgang til at forstå vores gøren og laden rundt omkring på internettet. Så længe du er logget ind på din Gmail, har du faktisk tilladt Google at hoppe op på din ryg og følge med dig overalt.

Det samme gælder for Google Chrome.

Når du bruger Chrome som internetbrowser, kan Google se præcis hvordan du bruger internettet.

Og med Google Analytics får Google adgang til at se, om din virksomheds hjemmeside er relevant for brugerne. Det foregår ved hjælp af indsamling af oplysninger om hvorvidt de besøgende bliver på siden, hvad kigger de på – og hvor længe. Putter de besøgende noget i kurven i webshoppen, køber de noget osv.

Det seneste skud på stammen er muligheden for at lave stemmesøgninger med din telefon.

Og her kan Google jo så også lytte med.

*Tager sølvpapirshatten af*

Google med lille spion bagved

Det lyder måske skræmmende alt sammen, men der kommer også noget godt ud af det.

Fordi Google kender dig så godt, får du jo netop også hjælp til at finde det absolut bedste indhold på internettet – og søgeresultaterne serveres på en måde, der er særligt skræddersyet til DIG!

Så Google har altså adgang til al information omkring dig og hvad du gerne vil se.

Det har konkurrenterne i vid udstrækning ikke – og hvordan skulle de kunne hamle op med al den information.

Det blev til et længere skriv, men sådan er det med mig. 😊

Skal du tage noget med dig herfra, så lad det være en styrket forståelse af hvorfor Google er så central en del af vores digitale brugerrejse.

Uden Google ville du jo skulle bruge timer på internettet for at finde den helt rigtige opskrift på hindbærsnitter.

Ps. Den får du lige her

Relaterede indlæg

Stol aldrig blindt på Google

Hvordan AI-Prompts kan analysere toprangerende SEO sider for givne søgeord

Relaterede indlæg

Stol aldrig blindt på Google

Hvordan AI-Prompts kan analysere toprangerende SEO sider for givne søgeord

Relaterede nyheder

KONTAKT OS

Første skridt i din forretningsudvikling

Tøv ikke - vi er altid klar på en snak!

Vi sidder bare og venter på dit kald: +45 70 60 47 34

(Ønsker du at søge et job, så skal du henvende dig via vores karriereside for at komme i betragtning)

Dampfærgevej 27-29 st.
2100 København Ø
Rugårdsvej 55A 1. TV
5000 Odense C
Find kontaktperson
Skriv til os
Book et møde
Tilmeld nyhedsbrev
Job og Karriere
Skriv til os

Første skridt i din forretningsudvikling






    Du er en stjerne!

    Tak for din besked

    Vi vender tilbage hurtigst muligt.
    Rigtig god dag ☀️

    Book møde

    Snak med os når det passer dig bedst!

    Hvonår?

    Vælg dato

    Ledige tider

    Book møde

    Tak! - Vi skal bare lige vide lidt mere om dig






      Du er en stjerne!

      Tak for din besked

      Vi vender tilbage hurtigst muligt.
      Rigtig god dag ☀️

      Tilmeld nyhedsbrev

      Få de seneste nyheder og trends




        Du er en stjerne!

        Tak for din tilmelding

        Du er nu tilmeldt vores nyhedsbrev.
        Rigtig god dag ☀️