Paid social
13. februar 2017
Push-elementer i Facebook-annonceringer
Hvornår har du sidst klikket på en Facebook-annoncering?
Det er måske ikke noget, du gør særlig tit – og gør det kun, hvis du kan se et klart formål med det. Altså hvis det er en annonce, som appellerer til dig.
Det samme gør sig gældende for dine potentielle kunder.
I dette blogindlæg giver jeg dig et par eksempler på succesfulde Facebook-annonceringer.
Effektiv annoncering kræver omtanke
Facebook-annonceringer er et af online markedsførings svar på de målretninger, som vi kender fra den fysiske verden, hvor butikker eller virksomheder bl.a. køber annoncer i lokalaviser ud fra typiske demografier som grafiske områder og specifikke målgrupper.
Det er et godt eksempel på et klassisk push-element. Push-markedsføring er oplagt at bruge i forbindelse med lanceringen af et nyt produkt, en ny ydelse eller blot for at øge kendskabet til din virksomhed.
Hvad er push-markedsføring?
Push-marketing handler om at skabe eller påvirke et købsbehov, typisk ved at afbryde forbrugeren med det, han eller hun er i gang med – hvilket er supereffektivt på et medie som Facebook, hvor mange af os ofte bare sidder og fordriver tiden.
Men du skal gøre det ordentligt – og efter Facebooks regler. Vil du bruge Facebooks redskaber, må du gøre det på deres præmisser.
Bloomits Facebook-konkurrence
Facebook-annoncering i et B2C-perspektiv
En Facebook-annoncering virker på mange måder ligesom annonceringer i Google Ads. Det betyder, at din indsats, dine annoncer og udbyttet heraf bør monitoreres løbende – uanset om du annoncerer til B2C- eller B2B-markedet.
Bloomit.dk har haft rigtig stor succes med at føre konkurrencer på deres Facebook-side.
Push-elementet i Facebook-konkurrencer skal absolut ikke undervurderes – hvis de fanger dine besøgendes interesse, fungerer de ofte som gratis promovering, og denne ‘kode’ har Bloomit knækket.
Det er ikke alle Facebook-annonceringer, som slipper gennem nåleøjet
Du skal huske at have din målgruppe i baghovedet hele vejen: Hvem er de? Hvad interesserer dem? Og vigtigst af alt: Opfylder du deres behov med dine annonceringer?
Bloomits Facebook-konkurrence har fået rigtig mange kommentarer og tags – mere eller mindre ubevidst. De opfordrer ikke decideret til det, men pga. deres sproglige formulering om kærlighedshistorier, har konkurrencedeltagerne engageret sig i opslaget.
Bloomits Valentinsdagskonkurrence har fået 100+ tilmeldinger og skaber positiv brand awareness.
Godt nok er det sjældent at sådanne fører til store salgsmængder, men det skaber opmærksomhed. Booster man opslaget, som Bloomit har gjort, kan det betragtes som en mild grad af annoncering.
Facebook-annoncering i et B2B-perspektiv
Vil du prøve noget andet end konkurrencer på Facebook, kan du prøve Facebooks lead ads.
Facebooks leadannoncer er et redskab, som vi har brugt for at udbrede vores blogindlæg og “10 designhacks” ved at ’lede’ vores interessenter mod vores nyhedsbrev.
Morningbound har f.eks. skabt et stort lead til en stor, succesfuld virksomhed og fået en hel del nyhedsbrevstilmeldinger på den måde.
Disse lead ads kan have en enorm impact – men endnu engang vil jeg understrege, at det kun virker, hvis det gøres rigtigt.
Tænk over det: Ville du falde for salgsorienterede overskrifter som “Få 3, betal for 2”, når du scroller ned ad dit Facebook-feed?
Fokusér i stedet på at give noget af dig selv og den ekspertviden, du besidder. Noget, dine besøgende kan bruge til noget. F.eks. designhacks, som kan øge konverteringen på din webshop eller website.
Morningtrains Facebook-leadannonce
Resultaterne af vores leadannonce
Konkurrencer er én måde at dele dine produkter med dine kunder – lead ads er en anden
Begge metoder er stærke markedsføringselementer med hver sine fordele.
Og begge metoder er gode til at skabe interaktion med dine potentielle kunder.
Det er vigtigt altid at huske, at dine Facebook-følgere er mennesker, ligesom du selv er.
Husk derfor også at gøre dine budskaber personlige ved at inddrage læseren og skrive i et sprog, som er modtagerorienteret.
En god huskeregel er at sætte fokus på ”du” i stedet for ”vi”.