Ordbog
25. februar 2022
Hvad er Google Tag Manager?
Google Tag Manager (GTM) er et gratis, brugervenligt værktøj, der gør dig i stand til nemt at indsamle marketingdata ved at opsætte tags (kodestykker), der sporer hændelser uden at skulle ændre koden på din hjemmeside hver gang.
Efter opsætning af hændelsessporing i Google Tag Manager, kan den derefter kobles til Google Analytics. De hændelser, du har sat op i Google Tag Manager, kan bruges til at oprette og spore mål og give dig mere kontrol over sporing af enhver mulig konvertering, du måtte ønske at indsamle data om.
Hvad er hændelser (events) og hændelsessporing i Google Tag Manager og Google Analytics?
En hændelse (event) er enhver brugerinteraktion på dit websted, bortset fra en almindelig sidevisning (f.eks. et klik eller et scroll).
Hændelsessporing bruges til at indsamle detaljerede data på din hjemmeside eller mobilapp, som normalt ikke leveres ved at bruge standardmetoderne. Det parrer brugerinteraktion (som knapklik) med et specifikt element på din webside.
Hvorfor er det vigtigt at spore hændelser med Google Tag Manager?
Ved at indsamle hændelsessporingsdata får du information og indsigt, der hjælper dig med at forstå brugeradfærd. Du kan derefter bruge denne indsigt til at optimere din hjemmeside og konverteringsrater og generere endnu flere konverteringer og leads.
Google Tag Manager kan bruges til at opsætte meget specifik hændelsessporing. I stedet for at spore klik på alle kontaktformularknapperne på en side eller hjemmeside, kan du spore konverteringer på en bestemt knap og fx teste om en kontaktformular bruges mere på startsiden eller på kontaktsiden.
Hvad kan du spore ved at bruge Google Tag Manager?
Du kan stort set spore enhver brugerinteraktion på dit websted. Hvilke tags du vil opsætte afhænger dog udelukkende af, hvilke data du anser for at være mest værdifulde til at forbedre din digitale marketingindsats.
Her er nogle af de væsentlige begivenheder at spore ved hjælp af GTM:
- Rulleadfærd (rulledybde og -retning eller procent af siden set)
- Pdf-downloads
- Knapklik (forskellige CTA’er som ’tilføj til kurv’, ‘køb’, ‘kontakt os’, ‘abonner’, ’tilmeld dig’)
- Linkklik (spor klik på ethvert link på dit websted – navigation, affiliate links osv.)
- Klik på kontaktlink (klik på telefonnummer og e-mail)
- Indsendelse af kontaktformular
- Element, der åbnes (som en modal kontaktformular)
- Videovisninger
Læs vores guide til hvordan du selv opsætter sporing her.
Hvad er fordelene ved Google Tag Manager?
- Ingen grund til at ændre kode på din hjemmeside: Du implementerer ét script ligesom du gør med Google Analytics, og derfra kan du opsætte taggene i GTM-grænsefladen.
- Sænker ikke hastigheden på hjemmesiden: Hvis du skulle opsætte hvert tag i backend af dit websted, ville de alle indlæses, når siden indlæses, og sænke hastigheden på dit websted. Desuden, hvis de ikke formåede at indlæse alle korrekt, kan du risikere, at en konvertering blev gennemført, før taggene blev indlæst. GTM sikrer, at tags indlæses uafhængigt af hinanden, så data ikke kan gå tabt på grund af hjemmesidens hastighed.
- Giver dig mulighed for at opsætte begivenhedsbaserede mål i Google Analytics.
- Gør det nemmere for marketingfolk at opsætte eksperimenter, da du ikke behøver at vente på hjælp udefra (dvs. du behøver ikke hjælp fra en webudvikler), gør det det hurtigere og nemmere at opsætte forskellige tags og mål til at spore og indsamle data på.
- De indsamlede marketingdata og indsigt er afgørende for at forbedre dine konverteringsrater og spore kundeemner.
Google Tag Manager kan virke meget skræmmende, når du starter, men det er værd at bruge tid og kræfter på.
Hvad venter du på?