CRO
25. januar 2022
Hvad er USP?
USP er en forkortelse af Unique Selling Proposition, hvilket referer til den unikke værdi et produkt, virksomhed, service eller et brand kan tilbyde dens kunder/brugere.
USP’er bruges oftest i salgs- og marketingaktiviteter, som værktøj til at simplificere og konkretisere hvad man som kunde får ud af produktet/servicen.
Du kender måske USP’er fra hjemmesider og webshops, hvor de står listet øverst på forsiden. USP’erne er netop placeret i toppen for hurtigt, at beskrive den værdi der tilskrives de potentielle kunder, hvis de vælger at blive kunder.
Det er en effektiv måde at kommunikere på med ens hjemmeside besøgende, således at de hurtigst muligt forstår ”what is in it for me?”.
Why should I care?
Når alt kommer til alt, så er det, som dine kunder køber af dig, i virkeligheden den værdi du tilskriver dem. Det uanset om det er den status, som de føler der opnås ved købet af en forbrugsvare, optimering af processer eller en løftet omsætning – det hele kommer ud til ”what’s in it for me?”.
Så når du har besøgende på dit website/shop, så har brugerne sig selv forrest (ligesom du selv har, når du er kunde), og de prøver at afkode, om du kan tilskrive dem den værdi, som de søger.
Her kommer USP’er i spil…
Med de rette USP’er kan du hurtigt og præcist forklare din målgruppe om den værdi, som de får hos dig, i stedet for at de selv skal afkode det fra alt din content.
Prøv lige at smag på følgende:
- Når du selv skal købe en vare, vil du så helst læse 2.500 ord på en hjemmeside, for at forstå om det er produktet og leverandøren for dig?
- Eller vil du hellere læse 3-5 bulletpoints, som hurtigt kan afklare selv samme for dig.
Bonus info: Hvis du siger 2.500 ord, så er det blot for at være trodsig 😉
Sådan laver man gode USP’er
Lad kunderne definerer dem
Gode USP’er kommunikeres fra kundens synspunkt, og er baseret på feedbacken fra kunderne omkring den værdi, som de oplever ved produktet. Man kan finde frem til ens USP’er, ved at snakke med kunderne omkring produktet/servicen, eller ved at få feedback fra salgs- eller kundeservice afdelingen.
Husk på; det kan godt være, at du synes du giver en form for værdi, men i sidste ende så kender kunderne den reelle værdi, som du tilbyder dem.
De kommunikeres tydeligt
USP’er er til for, at simplificere den værdiskabelse du tilbyder, i et ønske om at afsætte en vare til flere kunder. Derfor skal de kommunikeres på en måde, så kunderne rent faktisk forstår dem.
Det er vigtigere at dine USP’er er forståelige, end at de lyder smarte, og som trukket ud af en CBS-lærebog.
Du skal med andre ord formulere dig kort, præcist og på en måde der giver den besøgende et billede af værdien. Tal og procenter kan være effektive virkemidler i en USP, da de giver en kontekst/ramme, som brugeren kan forholde sig til.
Eksempel:
- ” Vores afslag er i gns. 30% bedre end markedet”
Definer forskellige USP’er
Dine kunder vil have forskellige fokuspunkter, i forhold til hvilken værdi de ønsker sig tilskrevet. Derfor vil jeg anbefale, at du har 3-4 USP’er, som afdækker forskellige dele af den værdi du/I tilbyder.
Overvej gerne følgende:
- Er der økonomiske besparelser?
- Er det tidsmæssige besparelser?
- Giver I en tryghed? F.eks. juridisk sikkerhed eller GDPR compliance?
- Er I anmeldt flot af jeres kunder?
USP’er på produkt og virksomhedsniveau
Du bør differentiere imellem dine USP’er på produkt- og virksomhedsniveau.
Jeg beklager på forhånd for, at eksemplerne bliver et skørt virvar af B2C og B2B eksempler. 😀
Produkt USP eksempler
Dine produktspecifikke USP’er skal beskrive ”hvorfor købe denne vare”. Dine produkt USP’er skal altså hjælpe brugeren til, at forstå hvad de får ud af netop dette produkt:
- ”Glattere hud”
- ”14% færre sygemeldinger”
- ”25% tid sparet”
Du kan også vælge at bruge dine produkt USP’er til, at guide brugeren i dit produktkatalog. Altså du kan lave USP’er som fortæller brugeren hvilke produkter de bør vælge i hvilke situationer:
- ”Godt til tør og irriteret hud”
- ”Til scanning af fødevare”
- ”Effektiv til ru overflader”
Virksomheds USP eksempler
På virksomhedsniveau skal dine USP’er fortælle brugeren, hvad de får ud af at handle med netop DIG. Du skal altså tage fokus fra produktet, som du tilbyder, men i stedet ligge vægten på dig som leverandør.
- ”Support på 17 sprog”
- ”Dag-til-dag levering”
- ”50 års erfaring”
- ”4,8 i Trustscore på TrustPilot”
Bemærk hvad der sker, når vi på forsiden kommunikerer virksomhedens USP’er, og på produkt/servicesiderne kommunikerer produkt USP’er. Pludseligt kommunikerer du til dine kunder:
- Du får hjælp til at vælge det rette produkt.
- Du ved hvilken værdi, som produktet giver dig.
- og du kender fordelene ved at købe produktet hos denne leverandør.