SEO
20. november 2023 · 5 min.
Hvad er Google?
Google er en såkaldt ”søgemaskine”, hvilket i praksis betyder at det er en hjemmeside med flere millioner robotter, som prøver at finde det indhold til dig, som du søger efter.
Forestil dig et gigantisk arkiv bestående af alt på internettet.
I stedet for en vred bibliotekar befolkes arkivet af millioner af små robotter, som farer rundt med ord og brudstykker af sætninger – og forsøger at matche dem med de relevante resultater.
Der findes mange søgemaskiner i verden.
Søgefunktionen på elgiganten.dk er f.eks. også en søgemaskine – den søger bare kun i resultater på Elgigantens egen hjemmeside (og andet ville da i øvrigt også være plat).
Googles søgemaskine fungerer på præcis samme måde, den søger bare i alt hvad der har en bredbåndsforbindelse.
Man kan jo fristes til at sige, at Google er blevet nervecenteret for vores online færden.
Hvad betyder ordet ’Google’?
Der findes rundt regnet 400.000.000 millioner websites, som hver især har et hav af undersider, billeder, videoer og meget mere.
Forestil dig bare et website som Fyens.dk, der alene har over 1 million undersider – og Fyens.dk udgør altså kun ét af de 400 millioner websites på internettet.
Hvis man ganger disse tal op med hinanden, forstår man pludselig hvorfor Google i sin tid var en regulær nødvendighed.
For hvordan i alverden skulle du ellers kunne finde noget som helst blandt trillioner af websider?
Denne betragtning forklarer også navnet ”Google”.
Google kommer fra ordet ’googol’, som er en matematisk betegnelse for et astronomisk stort tal med 100 nuller.
Ideen med navnet var at illustrere den enorme mængde indhold, som Google håndterer for brugerne.
Bonus info: En googol er faktisk et tal, der bruges i praksis: Det bliver primært brugt i sammenhænge, hvor man beregner afstande i universet.
Hvordan fungerer Google så?
Mange har forsøgt at besvare dette sprøgsmål!
Alle SEO bureauer og eksperter har en idé om det, men sandheden er, at vi i virkeligheden kun kan gætte på det med kvalificerede og empirisk funderede bud.
For Google har aldrig åbnet op og sagt: ”Præcis sådan her fungerer det”.
I stedet fortæller Google os gladelig, hvad deres fokus er, og ud fra det kan man så udlede og regne sig frem – eller tilbage – til hvordan tingene reelt fungerer.
Et eksempel er at Google altid har sagt, at hastighed er vigtigt. ”Men hvor hurtigt bør mit site så være?”, spørger man sig selv.
Hvis man bruger Googles eget hastighedsværktøj, finder man ud af, at Google beregner et websites hastighed med udgangspunkt i at man besøger sitet på en gammel enhed via en langsom 3G-forbindelse.
Okay – så ud fra det kan vi altså udlede, at dit website er hurtigt nok, hvis oplevelsen på en langsom 3G-forbindelse er fornuftig.
På denne måde kan man regne sig frem til et hav af de metrics, som Google interesserer sig for.
Kort forklaret kan man også sige, at Google fungerer sådan her:
Google matcher søgeordet med de websider, som ud fra et sprogligt perspektiv minder mest om hinanden. Herefter rangerer Google de fundne resultater i en rækkefølge på baggrund af adskillige faktorer: Hvor nemt er websitet at forstå? Er der meget trafik på sitet generelt? Er dette et populært resultat for andre? Minder siden om noget du personligt ville klikke på? Virker hjemmesiden troværdig, og er der andre der anbefaler den givne hjemmeside? – og mange andre metrics.
Så Google bruger ganske enkelt ikke hovedparten af tiden på at finde frem til resultaterne.
Den del er nem nok.
Det handler bare om hvorvidt søgeordet står på hjemmesiden.
Den svære del, og det der tager mest tid for Google, er at forstå hvordan resultaterne bør prioriteres og rangordnes i forhold til hinanden.
Er der andre store søgemaskiner end Google?
Ja, der findes et utal af søgemaskiner.
Men det faktum, at folk taler om ”at Google”, fortæller os alt hvad vi har brug for at vide om den sag.
Google sidder rundt regnet på 95 procent af markedet, og alle andre søgemaskiner forsøger blot at kopiere Google, fordi det er og bliver den søgemaskine, der er nået længst med sit projekt.
Microsofts søgemaskine, Bing, kommer på en flot andenplads på verdensplan. Men selv de har bekendt kulør som den lille udfordrer. I Bings annonceringsværktøj har man vitterligt valgt at have en ”import from Google Ads”-funktion.
Hvorfor er Googles søgemaskine så meget bedre?
Endnu et godt spørgsmål.
Og svaret er faktisk enormt simpelt: DATA!
Google har simpelthen bare adgang til mere data end konkurrenterne, og de har inkorporeret det genialt i deres søgemotor.
Google i årenes løb udviklet enormt mange nye produkter, hvoraf mange er helt gratis at benytte.
De fleste kender værktøj som:
- Google Analytics
- Gmail
- Google Ads
- Google Maps
- Google Chrome
- Google Tag manager
- Android
- *indsæt selv flere her*
Alle disse værktøjer er gratis, men som en klog mand engang sagde: ”Hvis noget er gratis, så er det fordi du er produktet”.
Det gør sig også gældende her.
For når vi bruger disse værktøjer, giver vi Google adgang til at forstå vores gøren og laden rundt omkring på internettet. Så længe du er logget ind på din Gmail, har du faktisk tilladt Google at hoppe op på din ryg og følge med dig overalt.
Det samme gælder for Google Chrome.
Når du bruger Chrome som internetbrowser, kan Google se præcis hvordan du bruger internettet.
Og med Google Analytics får Google adgang til at se, om din virksomheds hjemmeside er relevant for brugerne. Det foregår ved hjælp af indsamling af oplysninger om hvorvidt de besøgende bliver på siden, hvad kigger de på – og hvor længe. Putter de besøgende noget i kurven i webshoppen, køber de noget osv.
Det seneste skud på stammen er muligheden for at lave stemmesøgninger med din telefon.
Og her kan Google jo så også lytte med.
*Tager sølvpapirshatten af*
Det lyder måske skræmmende alt sammen, men der kommer også noget godt ud af det.
Fordi Google kender dig så godt, får du jo netop også hjælp til at finde det absolut bedste indhold på internettet – og søgeresultaterne serveres på en måde, der er særligt skræddersyet til DIG!
Så Google har altså adgang til al information omkring dig og hvad du gerne vil se.
Det har konkurrenterne i vid udstrækning ikke – og hvordan skulle de kunne hamle op med al den information.
Det blev til et længere skriv, men sådan er det med mig. 😊
Skal du tage noget med dig herfra, så lad det være en styrket forståelse af hvorfor Google er så central en del af vores digitale brugerrejse.
Uden Google ville du jo skulle bruge timer på internettet for at finde den helt rigtige opskrift på hindbærsnitter.
Ps. Den får du lige her