Paid Social

25. februar 2021

Sådan undgår du at spilde tid på SoMe-marketing

Indhold

Introduktion Check yourself Dan dig et overblik Social ressoucer Luk evt. profiler Løbende evaluering Nøglen til SoMe succes

Du undgår at spilde tid på dine marketing på sociale medier ved at gøre følgende:

  1. Benyt kun de kanaler, som du har tid og kompetencer til at vedligeholde
  2. Dan dig et overblik over virksomhedens SoMe profiler
  3. Vær konservativ i din vurdering af ressourcer til vedligehold
  4. Luk overflødige SoMe-profilter ned
  5. Fokusér og evaluér dine indsatser
  6. Ha’ et fokus på at skabe reel værdi for dine følgere

Sociale medier er så stor en del af vores liv i dag, at det for mange virksomheder virker som lidt af en selvfølgelighed at have en tilstedeværelse på et eller flere sociale medier.

Med det kræver mange ressourcer at vedligeholde en tilstedeværelse på bare én af de mange platforme – i hvert fald, hvis du gerne vil have, at tilstedeværelsen skal skabe forretningsværdi i det lange løb.

Og man sku’ da være et skarn, hvis man ikke var interesseret i god forretningsværdi, ikke sandt? 😉

Jo, det sku’ man!

I den her guide får du ingen ”one size fits all”-skabeloner til hverken contentplanlægning eller kanalvalg.

Til gengæld får du det overblik, du skal bruge for at kunne vurdere, om organisk SoMe er en relevant taktik for din virksomheds samlede kommunikations- og markedsføringsstrategi.

På den måde undgår du nemlig at spilde tid på tilfældig og ineffektiv SoMe-marketing.

Check yourself before you wreck yourself

Der findes rigtig mange eksempler på, at nogen i virksomheden impulsivt har valgt at oprette en profil på et socialt medie.

Den slags foregår tit helt uafhængigt af marketingafdelingens strategi eller virksomhedens øvrige langsigtede planer. Og det er en skam, for på den måde udvikler tilstedeværelsen på sociale medier sig nemt til én af to ting:

  • Enten bliver det en tidsrøver og en stressfaktor, som alt for ofte bliver nedprioriteret eller hastet igennem.
  • Eller også fordufter overblikket over porteføljen af profiler på sociale medier.

Det sidste kan faktisk nemt gå hen og skade virksomhedens brand, for en SoMe-profil uden aktivitet er det virtuelle sidestykke til butikslivet i en spøgelsesby.

Spindelvæv i hjørnerne og støv på hylderne signalerer ikke just, at der er gang i butikken, vel?

Derfor er mit vigtigste råd til enhver virksomhed, der overvejer at have en organisk tilstedeværelse på sociale medier: Check yourself before you wreck yourself.

Eller sagt på en anden måde:

  • Dan dig et overblik over de profiler, der allerede er lavet på vegne af din virksomhed
  • Vær konservativ, når du vurderer ressourcebehovet til SoMe management
  • Luk de overflødige profiler ned, eller gør dem fuldkommen vedligeholdelsesfri
  • Fokusér din SoMe-tilstedeværelse og følg op på dine indsatser

Start med at forholde dig til de fire grundlæggende faser, jeg beskriver i indlægget her.

Når du har gennemgået dem, har du et godt udgangspunkt for at få forretningsværdi ud af dine SoMe-indsatser – og så undgår du at sabotere din egen virksomhed med ineffektivt pseudo-arbejde med sociale medier.

1.     Dan dig et overblik over alle aktive SoMe-profiler

Den sikreste vej til at få overblik over virksomhedens eksisterende SoMe-profiler består ganske enkelt i at gennemgå de mest gængse platforme én efter én.

I en dansk forretningskontekst kommer du langt, hvis du starter med at få overblik over følgende platforme:

  • Facebook
  • Instagram
  • YouTube
  • Snapchat
  • LinkedIn
  • Twitter

Meeeen nu, hvor du er i gang, kan du jo også lige tjekke, om din virksomhed findes på de mindre nicheplatforme som Pinterest, Reddit, TikTok …

Sidstnævnte begyndte for alvor at slå igennem i Danmark i løbet af 2020, men i skrivende stund har vi endnu til gode at høre de rigtig gode historier om danske virksomheder, der har succes med en organisk tilstedeværelse på TikTok.

2.     Vær konservativ i vurderingen af dine SoMe-ressourcer

Pas på med at undervurdere, hvor meget tid og kreativt overskud det kræver at vedligeholde en profil på sociale medier.

Altså, vi kan godt blive enige om, at det hverken kræver en doktorgrad eller særlig meget effektiv arbejdstid at dele et hverdagsfoto hist og her på instagram – men hvis SoMe-tilstedeværelsen skal skabe reel forretningsmæssig værdi for din virksomhed, vil der typisk være brug for, at du forholder dig langt mere strategisk til projektet.

3.     Luk overflødige SoMe-profiler eller sæt dem i dvale

Når du har identificeret de SoMe-profiler, du ikke vil satse på fremover, skal du beslutte, om du helt vil lukke profilerne. I nogle tilfælde er det den bedste løsning. I andre tilfælde kan de give mening at bruge lidt tid på at sætte profilerne i en form for virtuel dvale.

Der er to vigtige spørgsmål, du skal stille dig selv i den her fase:

  • Forventer min målgruppe, at min virksomhed er til stede på den her platform?
  • Bruger jeg den her platform til annoncering?

Hvis platformen er et oplagt sted for en virksomhed i din branche, er det formentlig værd at genbesøge vurderingen af, om du kan finde ressourcerne til at drive en organisk tilstedeværelse på platformen.

Vær i den forbindelse opmærksom på, at en platform ikke nødvendigvis har et stort forretningsmæssigt potentiale bare fordi den er populær blandt brugerne:

Langt størstedelen af danskerne har eksempelvis en Facebook-profil, og 65% bruger den dagligt – men der er så meget støj at konkurrere med på Facebook, at det kan være op ad bakke at nå effektivt ud til målgruppen med en organisk tilstedeværelse.

Omvendt er der kun 8% af danskerne, der dagligt er aktive på LinkedIn – men fordi platformen endnu ikke er lige så overmættet af støj som Facebook, er det relativt nemt at få succes med en organisk indsats på LinkedIn.

Dertil kommer at brugerne på LinkedIn (i modsætning til brugerne på de fleste andre SoMe-platforme) er typisk er mere positivt indstillede i forhold til at interagere med indhold fra virksomheder og organisationer.

Hvis du vurderer, at en platform er helt irrelevant i forhold til at nå din målgruppe, ligger svaret lige for:

Luk profilen. Ha, nemt! Og fra nu af kan du så også skrive brand management på CV’et.

(Du kan også vælge en fornuftig mellemvej, hvis du ikke er klar på at fjerne profilen fra historiebøgerne: Sæt profilen i virtuel dvale ved at lave et sidste opslag, hvor du forklarer følgerne, at de fremover kan følge din virksomhed på det eller de andre sociale medier, som du beslutter at prioritere.)

Inden du lukker en SoMe-platform er det vel at mærke værd at tænke over, om du aktuelt annoncerer på platformen. Hvis du gør, kan det være en god idé at prioritere et minimum af ressourcer på at vedligeholde profilen, så den fremstår levende, når der kommer besøgende til profilen via annoncer.

4.     Fokusér og evaluér på dine indsatser løbende

Når du har gjort det vigtige forarbejde og står tilbage med en lille portefølje af nøje udvalgte sociale medier (eller måske endda kun en enkelt platform), er du parat til at tage hul på arbejdet med at definere og vedligeholde den organiske tilstedeværelse løbende.

I stedet fastholder vi det strategiske helikopterperspektiv og runder af med en introduktion til hvilke metrics, du får mest ud af at interessere dig for, når du skal evaluere på dine organiske SoMe-indsatser. Det afhænger nemlig fuldkommen af dine overordnede forretningsmæssige målsætninger.

Hvis dit vigtigste mål er at generere leads via et nyhedsbrev eller trafik til dit website, er den organiske SoMe-tilstedeværelse eksempelvis ikke særlig effektiv.

I sådanne tilfælde er det bedre at satse på målrettet betalt annoncering (hvilket naturligvis godt kan foregå på de selvsamme platforme). Her fokuserer vi dog kun på den organiske SoMe-indsats.

Er målet derimod at udbrede kendskabet til dit brand, er der flere ting, du kan måle på for at vurdere om det bliver en succes.

Følgere

Antallet af følgere på dine SoMe-profiler kan være en fin indikator for dit brands udvikling – men kun hvis du er meget opmærksom på hvad der ligger til grund for væksten.

Det er for eksempel ingen sag at skaffe nye følgere, hvis du bruger invitér-funktionen. Men hvis du vil understøtte og værne om dit brand, har du brug for følgere, som aktivt interesserer sig for og involverer dig i det indhold, du deler.

Og så nytter det ikke noget at invitere dit gamle keramik-hold fra aftenskolen, hvis din virksomhed lever af at bygge samlebånd til fødevareindustrien.

Et ensidigt fokus på følgertilvækst er alt for overordnet. Det fortæller dig intet om, hvorvidt dine indsatser skaber forretningsværdi, der understøtter dine overordnede mål.

Rækkevidde

Lidt forenklet kan man sige, at rækkevidden af et opslag fortæller dig noget om hvor meget luft dit indhold har fået under vingerne efter du trykkede på ”udgiv”.

Konkret dækker tallet typisk over hvor mange unikke visninger dit indhold har fået – men det varierer fra platform til platform om det tal så også fortæller nogen brugbart om antallet af mennesker, der faktisk har bemærket opslaget (og ikke bare har scrollet forbi det i farten)

Det er værd at interessere sig for rækkevidden, fordi algoritmerne på de forskellige platforme er designet med henblik på at bære det bedste indhold langt ud. Og algoritmen kan du ikke komme udenom, så sørg for at lære den at kende.

En stor rækkevidde er kort sagt din kvittering for at du har lavet et effektivt stykke indhold. Men bemærk, at rækkevidden ikke fortæller dig noget om, hvorvidt din specifikke målgruppe responderer positivt på indholdet.

Visninger

Visninger er et af de tal, du skal passe på med at lade sig forblinde af. Årsagen er, at det typisk reelt dækker over hvor mange gange dit indhold er blevet vist på en skærm, men det fortæller intet om hvor mange individuelle skærme, der er tale om – eller om nogen har set og interesseret sig for indholdet.

Visningstallet bliver i øvrigt automatisk højt, hvis rækkevidden er høj – så når det er muligt, bør du nøjes med at interessere dig for rækkevidden.

Engagement

Hvis du vil understøtte dit brand bedst muligt med din tilstedeværelse på sociale medier, er du nødt til at gøre det på platformens betingelser.

I den forbindelse er der én afgørende faktor, du altid skal huske på: Sociale medier er per definition sociale.

Det er de indbyrdes interaktioner, der gør hele forskellen. Uden dem er der tale om envejskommunikation, og det er ikke den vare, Mark Zuckerberg & Co. er gået i markedet for at tilbyde.

Så leg med på platformenes egne præmisser, og forsøg at forstå, hvilken rolle din virksomhed udfylder i den givne sociale kontekst.

Hvis virksomheden repræsenterer den seriøse, eftertænksomme type i klassen, skal du naturligvis ikke dele memes og sjove kattevideoer. Så skal du give følgerne stof til eftertanke, og det er der mange måder at gøre på – eksempelvis med dybdegående klummer, branchekommentarer eller analyser af tidens trends.

Uanset om dit brand er i den seriøse og komplekse eller den lette og humoristiske ende af skalaen, er nøglen til høje engagement rates den samme: Sørg for at være autentisk og relevant for netop din målgruppe – så kommer algoritmen til at elske dig, og så booster du rækkevidden.

Det korte svar på spørgsmålet om hvordan du måler på din organiske SoMe-tilstedeværelse er derfor dette: Fokusér primært på engagement, sekundært på rækkevidden. Og se så bort fra de andre tal, de forvirrer bare mere end de gavner.

Nøglen til SoMe-succes: Skab værdi for din modtager

Så! Nu er du faktisk klar til at gå all in på den contentplanlægning, der skal understøtte din organiske SoMe-indsats. I hvert fald hvis du på baggrund af den her guide har konkluderet, at det der med sociale medier er relevant for din virksomhed.

Content management er en selvstændig disciplin inden for strategisk kommunikation og markedsføring på sociale medier, og det kan godt være en stor og kompleks opgave at løfte – især hvis man er alene om både idéudvikling, planlægning og koordinering, produktion af tekst, grafik og video samt publicering og løbende monitorering og evaluering.

Men bare rolig – du behøver ikke være i stand til at jonglere alle overvejelserne på én gang. Faktisk behøver du kun fokusere på én afgørende ting, når du arbejder med organisk indhold til sociale medier:

Hver gang du laver et stykke SoMe-content, så prøv at sætte dig i modtagerens sted og spørge ”What’s in it for me?”, inden du trykker på publiceringsknappen.

Hvis svaret på det spørgsmål er et måbende ”Intet!”, er dit indhold nok ikke særlig godt. Overvej om det er muligt at tweake indholdet ved at tænke modtagerens perspektiv ind i indholdet:

  • Version 1: ”Vi har fået en ny kollega. Hun er mega sej til SEO. Det er vi mega glade for.”
  • Version 2: ”Vores nye kollega er mega sej til SEO, så fremover ta’r du bare fat i os, når du har spørgsmål om søgemaskineoptimering!”

Du kan godt se forskellen, ikk’?

Morgan har knækket koden til succes på de sociale medier

Det er ganske enkelt altafgørende, at din modtager får en eller anden form for værdi ud af dit indhold, så koncentrér dig først og fremmest om det.

Den gode nyhed er, at du dermed kan ånde lettet op og se bort fra junglen af forvirrende og selvmodsigende ”best practice”-tips og tricks, der florerer i branchen:

  • ”Bruger du ikke LinkedIn i din markedsføring?! Jamen så kan du da lige så godt bare indgive konkursbegæring i dag!”
  • ”Husk at bruge video! Ingen gider interessere sig for dit indhold ellers!”
  • ”Hashtags! Hashtaaaaags! HASHTAGS!”

… fortsæt selv listen 😜

Alle den her type SoMe-tips og -tricks er fine at kende til, men de kan altså højest styrke din SoMe-tilstedeværelse marginalt.

Hvis dit indhold fungerer, kan du til gengæld sagtens undvære alverdens gode hacks, for så kan dine indsatser sagtens holde sig på vingerne uden ekstra hjælp.

Og hvis du så oven i hatten forholder dig til de vigtige strategiske overvejelser i den her guide, er du rigtig godt på vej mod SoMe-succes. Når du tør fokusere på at gøre nogle få ting godt, behøver du nemlig ikke længere spilde tiden på ineffektive SoMe-indsatser.

Relaterede indlæg

Hvad er GBRAID og WBRAID?

Simpel opsætning af sporing i LinkedIn

Relaterede indlæg

Hvad er GBRAID og WBRAID?

Simpel opsætning af sporing i LinkedIn

Relaterede nyheder

KONTAKT OS

Første skridt i din forretningsudvikling

Tøv ikke - vi er altid klar på en snak!

Vi sidder bare og venter på dit kald: +45 70 60 47 34

(Ønsker du at søge et job, så skal du henvende dig via vores karriereside for at komme i betragtning)

Dampfærgevej 27-29 st.
2100 København Ø
Rugårdsvej 55A 1. TV
5000 Odense C
Find kontaktperson
Skriv til os
Book et møde
Tilmeld nyhedsbrev
Job og Karriere
Skriv til os

Første skridt i din forretningsudvikling






    Du er en stjerne!

    Tak for din besked

    Vi vender tilbage hurtigst muligt.
    Rigtig god dag ☀️

    Book møde

    Snak med os når det passer dig bedst!

    Hvonår?

    Vælg dato

    Ledige tider

    Book møde

    Tak! - Vi skal bare lige vide lidt mere om dig






      Du er en stjerne!

      Tak for din besked

      Vi vender tilbage hurtigst muligt.
      Rigtig god dag ☀️

      Tilmeld nyhedsbrev

      Få de seneste nyheder og trends




        Du er en stjerne!

        Tak for din tilmelding

        Du er nu tilmeldt vores nyhedsbrev.
        Rigtig god dag ☀️