CRO
20. december 2022
Megamenu | Dominoeffekten af øget synlighed
I internettets første periode bestod siders navigation ofte af en tiltagende stor dropdown menu. Man landede typisk på forsiden, og det meste af brugerrejsen var designet efter, at du fandt vej igennem store og ikke altid forståelige topmenuer. I en lang periode derefter blev menuerne slanket i toppen, og man lod brugeren navigere dels på siden, men også ved at lade Google gøre det første af arbejdet, og dermed lade brugeren lande direkte hvor de havde et behov.
Denne menuform vil du kunne se på de fleste hjemmesider i dag.
Men hvad sker der hvis man har en meget stor side, hvor det er meningen, at man skal fremvise sine mange produkter eller services?
Man kan komme langt med interne links, hvilket ikke kun vil være en del af din SEO, det vil også meget naturligt guide brugeren igennem købsrejsen. Men hvad sker der hvis en utålmodig besøgende lander på din hovedside, og har svært ved at finde frem til det specifikke produkt eller service? Vedkommende vil højst sandsynligt give op i jagten på produktet eller servicen. Brugeren vil ikke blive præsenteret for din service/produktside, som du garanteret har brugt megen tid og energi på at lave.
Hvis du søger efter menuer baseret på design og UX, vil anbefalingen med høj sandsynlighed være at holde den under 6 menupunkter. I løbet af de seneste år har vi dog oplevet en tendens til at bruge store pop-up menuer med mange punkter også kendt som megamenuer.
En megamenu er en stor kompleks menu, som oftest bliver brugt på e-commerce hjemmesider. Det er en liste af links, som bliver vist i flere kolonner når du holder musen over et link i menuen.
Vi er selv en af de virksomheder, der er gået væk fra en enkelt linje horisontal menu til fordel for en megamenu med næsten 50 punkter. Det ville ikke ligne os, hvis vi blot fulgte vores intuition, og ignorerede dataene efterfølgende. Så i sand Morningbound
ånd har vi analyseret dataene 4 måneder efter implementeringen af megamenuen.
Vores forventning til hvad der ville ske, og som viste sig at være rigtig, var at vores sidevisninger ville stige og, at siderne ville få bedre synlighed.
Jeg ved hvad du tænker lige nu – ”No shit Sherlock, det kunne jeg have sagt mig selv”. Og ja det er jeg til dels enig i, men gætterier og intuition får dig kun så langt. Det jeg vægter højest, er data. Når alt kommer til alt, er der mange bureauer der hævder, at de har en datadrevet tilgang, så hvorfor ikke vise at det ikke bare er salgsgas.
Dataene der bekræfter mavefornemmelsen
Dataene vi har indsamlet, tegnede et tydeligere billede af effekten ved at erstatte en horisontal navigeringsbar med en megamenu.
Hovedfordelen og det forventede ved førnævnte var højere synlighed på de sider, der nu er vist i menuen.
For at være mere præcis kunne vi se, at de nye sider som nu er i menuen, fik øget deres synlighed med 135% i gennemsnit.
På de sider som var synlige i den gamle menu, og i den nye megamenu faldt synligheden med 38%. Hvilket ikke er unaturligt. Den besøgende har nu væsentligt flere muligheder, og kan på den måde gå direkte til siden de er interesseret i, uden at skulle igennem de mere generelle sider – som oftest er dem der vises i en enkelt linje menu.
Men dataene viste mere end kun ændringer i synligheden. Den øgede synlighed på de mange sider havde indvirkning på andre vigtige målepunkter på vores side.
Den første var antallet af sider som brugeren besøgte per session. Sider per besøg steg med 13.5% for hele hjemmesiden. Stigningen kommer helt naturligt, da vi nu præsenterede burgerne for flere muligheder i menuen, og derfor blev opfordret til at besøge flere sider under deres besøg.
Derudover steg varigheden per besøg med 37% på hele hjemmesiden. En stigning der kan skyldes flere ting.
Én årsag kan være, at når vi gør brugeroplevelsen bedre, gør vi det nemmere for brugerne at finde siden de leder efter. Vi har derfor formået at mindske antallet af frustrerede brugere, som ville forlade siden, uden at have fundet svar på det de søgte efter. En anden årsag kan være, at brugerne fandt siden som passede til deres søgeintention, og derfor brugte længere tid på at læse sidens indhold igennem.
Hvad vinder du så ved at bruge en Megamenu?
Vores data i kombination med UX best practices giver et bedre overblik over fordelene og ulemperne.
Fordele ved en megamenu:
- Øger synligheden af de sider, som er inkluderet i menuen
- Forlænger tiden som brugeren bruger på siden, og øger antallet af sider som brugeren ser
- Reducerer antallet af kliks, der er nødvendigt for at brugeren når siden
- Kategoriserer dine sider i clusters, og gør det meget tydeligt for både brugeren og Google, hvordan de relaterer til hinanden.
- Megamenuen giver hjemmesiden et mere moderne look og følelse
- Giver os mulighed for at fremvise vores indhold på en mere engagerende måde
Ulemper ved en megamenu:
- Mindsker antallet af sidevisninger på de mere generelle sider, som anvendes i de horisontale menuer
- Det er sværere at holde det samme rene design og gode overblik på mobile devices
(skaber problemer for hjemmesider med overvejende mobilbrugere) - Hvis den ikke er designet ordentligt, kan den få hjemmesiden til at virke rodet og overvældende
I det store hele opvejer fordelene ulemperne ved en megamenu. En megamenu er en nyttig tilføjelse til din hjemmeside. Den opfordrer brugere til at gå på opdagelse på flere sider og dermed bruge mere tid på din hjemmeside.
Vil din hjemmeside også drage fordel af en megamenu? Som altid i udviklingsverdenen er svaret ” det kommer an på”. Det kommer an på størrelsen af din hjemmeside, størrelsen af din brugerbase, og de enheder som dine brugere anvender. Hvis du har en hjemmeside med mange sider, som har samme- eller tæt på samme værdi, og du vil gøre det nemt for dine brugere at finde de sider, så kunne en megamenu være en god ide.
Hvis dine data viser at 4-5 af dine sider generer mest værdi, og kan tage æren for størstedelen af dine konverteringer så behold endelig din horisontale menu bar.
Hold øje med din data og brug din menu som et værktøj til at dirigere trafikken til de sider som har den bedste konverteringsrate og en dokumenteret evne til at skabe værdi for din virksomhed.