Paid Social
8. april 2025
Hvad koster markedsføring på sociale medier? Prøv vores beregner
Prisen for annoncering på sociale medier afhænger af platform, målgruppe og formål. Her får du et overblik over de mest brugte platforme og deres prisniveauer.
Indhold
Intro Prøv beregneren Hvornår giver det mening at bruge beregneren? Hvad koster det at annoncere på Facebook? Hvad koster en annonce på Instagram? Hvad koster det at annoncere på LinkedIn? Hvad koster det at annoncere på TikTok?Du har målene, men hvad skal du sætte af i budget?
Når du planlægger annoncering på sociale medier (Paid Social), er det nemt at tænke i målsætninger:
- Vi vil have 500 nye besøgende
- 200 downloads af vores e-bog
- 50.000 visninger af vores video
Men ét spørgsmål dukker hurtigt op: Hvad skal det koste?
Det korte svar: Det kommer an på dit indhold, din målgruppe og din branche.
Det længere – og mere brugbare – svar kan du få med vores annonceeffektivitetsberegner. Den giver dig et realistisk estimat, så du kan planlægge, justere og argumentere med ro i maven.
Brug beregneren til at få et praj om dit budget
Vi har lavet en gratis og simpel beregner, der hjælper dig med at:
- Få overblik over, hvor mange klik, visninger eller konverteringer dit budget rækker til
- Tilpasse dine forventninger til virkeligheden – og ikke omvendt
- Argumentere bedre over for ledelsen eller kunder
- Justere dine mål ud fra klikpris, konverteringsrate og budget
Det kræver kun, at du har styr på nogle få tal – så klarer beregneren resten.
Prøv beregneren her 👇
Bemærk: Ovenstående resultater er et gennemsnit, som vi fandt ved at analysere på tværs af kunder, markeder og brancher. Alle cases er forskellige, og det vil tallene også være.
Hvornår giver det mening at bruge en annonceberegner?
Uanset om du sidder in-house, som konsulent eller i et digitalt marketingbureau, kan beregneren hjælpe dig i situationer som:
- Du skal estimere effekten af et kampagnebudget
- Du skal retfærdiggøre spend over for ledelsen
- Du skal skabe forventningsafstemning med en kunde
- Du skal beslutte, om det giver mening at prioritere én platform frem for en anden
Det handler ikke om at kende den eksakte pris ned til decimalen men om at tage bedre beslutninger på et mere oplyst grundlag.
Hvad koster det at annoncere på Facebook?
Prisen for at annoncere på Facebook afhænger af, hvem du vil ramme. Facebook kører som en auktion, hvor din pris afgøres af konkurrence og relevans. Vælger du brede målgrupper, er prisen lavere – men vil du f.eks. nå beslutningstagere, kan det hurtigt blive dyrt. Den gennemsnitlige Facebook annoncepris ligger ifølge vores undersøgelse på 49,65 kr. pr. 1.000 visninger (CPM), 6,49 kr. pr. klik (CPC) og 37,77 kr. pr. konvertering (CPA).
Det gør Facebook til en stærk kanal for performance, hvis du arbejder med skarpe budskaber og målretning.
Hvad koster en annonce på Instagram?
Priserne for at annoncere på Instagram ligner Facebooks, men adfærden på platformen gør forskellen. Brugerne er ofte mere engagerede men konverterer sjældnere direkte. Den gennemsnitlige Instagram annonce pris er ifølge vores undersøgelse 44,82 kr. i CPM, 5,50 kr. i CPC og 55,01 kr. i CPA. Klik er altså lidt billigere – men salget koster mere.
Instagram egner sig især til visuelt stærke kampagner og branding, hvor bløde mål som kendskab eller trafik er i fokus.
Hvad koster det at annoncere på LinkedIn?
LinkedIn er den dyreste platform i vores sammenligning – og et tydeligt eksempel på, hvordan annoncering på sociale medier varierer i pris. Her ligger den gennemsnitlige CPM ifølge vores undersøgelse på 233,22 kr., CPC på 38,57 kr. og CPA på hele 828 kr. Til gengæld får du unik adgang til en professionel målgruppe, der ofte har beslutningskompetencer.
LinkedIn er oplagt, hvis du arbejder B2B og har brug for høj kvalitet frem for kvantitet.
Hvad koster det at annoncere på TikTok?
Annoncering på sociale medier via TikTok er oplagt, hvis du vil ramme en yngre målgruppe til lave priser.
Men hvad koster det så at annoncere på TikTok? Ifølge vores undersøgelse ligger CPM gennemsnitligt på 4,88 kr., CPC på 0,30 kr. og CPA på 29,24 kr. Det gør TikTok til den billigste platform i analysen. Formatet kræver dog kreativt og hurtigt indhold, der passer ind i brugernes feed – men det kan give stor effekt for pengene.