Content

20. november 2023

AI Billedegenerering og dets potentiale

Indhold

Hvad er det? Fordele og ulemper Hvor godt er det så? Take aways

Indhold

Hvad er det?Fordele og ulemperHvor godt er det så?Take aways

Jeg ved det godt, du støder på det over alt, LinkedIn, nyhederne – you name it!

Jeg snakker selvfølgeligt om AI – men i det her indlæg en gren du måske ikke er så bekendt med, nemlig billedegenerering med AI, og for at gøre det endnu mere specifikt, så har jeg taget udgangspunkt i ’Midjourney’.


Så hvad er det?

AI-billedgeneratorer er komplekse værktøjer, der bruger avanceret teknologi til at generere billeder. Men hvordan fungerer de egentligt?

Ligesom med ChatGPT (som jeg fræk nok til at antage, at du kender) er det i simple træk maskinlæring, som er trænet i mønstergenkendelse og karakteristik baseret på den data den bliver trænet i, hvilket i dette tilfælde er billeder. Den bruger hvad den har lært til at generere nye billeder ud fra de prompts (beskrivelser) som du giver den.


Fordele og ulemper ved AI-billedgeneratorer

Som med enhver anden teknologi er der selvfølgelig også både fordele og ulemper ved AI-billedgenerering, jeg vil prøve at komme over de mest fremtrædende, som jeg er stødt på.

En af de helt store fordele er tidsbesparelse. Når man først har forstået, hvordan man skal prompte sig frem til det resultat man har i tankerne, så kan det gøres enormt hurtigt, afhængigt af hvor mange iterationer man skal igennem. I de fleste tilfælde vil man kunne have et solidt udgangspunkt væsentligt hurtigere end, hvis man skal have et menneske til at lave det.

I forlængelse af ovenstående kommer selvfølgeligt også det økonomiske aspekt, fordi når man ikke skal outsource til et menneske, som bruger længere tid, så kan man typisk og få et godt output på kortere tid og til en noget mindre omkostning.

En tredje nævneværdig fordel er kreativiteten, og det skal ikke på ingen måde forstås som om en designer ikke er kreativ, men som i, at man kan prompte en AI til at generere et billede af nærmest alt hvad du kan komme i tanke om. Gennem iterationer og måske et par ændringer i den givne prompt, så er sandsynligheden for at ende ud med et brugbart resultat forholdsvist høj.

Og i forlængelse af sidstnævnte kommer vi meget naturligt til nogle af ulemperne ved AI-billedegenerering. Hvis man ønsker et meget realistisk billede (tænk et fotografi) med f.eks. et menneske, kan der opstå lidt udfordringer, der kan være det forkerte antal fingre på en hånd, eller en arm der ikke sidder helt som den burde. Det skal dog siges, at de er blevet meget bedre til netop ovenstående.

Derudover er en anden stor udfordring manglen på kontrol. Man har ikke ret meget kontrol over det resultat som AI’en generere ud fra din prompt. Man kan selvfølgelig prøve at ændre i den, tilføje ting som SKAL være på billedet, eller ting som IKKE skal være på billedet, og så håbe på at AI’en forstår det. Alternativt må man starte forfra og forsøge sig med en anden måde at formulere sine prompts på.

Sidst men ikke mindst er der også en del diskussion omkring etikken ved brug af AI. Det er dog et ret komplekst spørgsmål og ikke umiddelbart noget jeg vil komme videre ind på.

 

Hvor godt er det egentligt?

Potentialet i AI billedgenerering er enormt, her skal man ikke læse, at designere bliver overflødige, tværtimod er der høj chance for, at de bliver endnu mere værd. Med et værktøj som ’Midjourney’, og ja det er hvad det er – et værktøj, kan en designer nemlig bruge AI’en til at komme frem til et bundsolidt udgangspunkt meget hurtigere end hvis de skulle tegne det fra bunden.

Derudover kan en designer også bruge AI’en som en slags sparringspartner, som altid er til rådighed, og som kan komme med ret udførlige forslag på ingen tid.

Den kan også producere visuelle elementer, som for en designer kan være enormt ressource- og tidskrævende at skulle lave manuelt, og den vil være i stand til det på en brøkdel af tiden. Og når først designeren har knækket denne kode, så bliver vedkommende også i stand til at øge mængden af sine leverancer betydeligt uden at øge sin arbejdstid. Det betyder også, at de får frigjort mere tid til at kunne håndtere opgaver som måske ikke kan løses af en AI, for ja den type opgaver findes uden tvivl stadig.

Derudover er der den ”kreativitet”, som AI’en bringer til bordet, fordi selvom designere allerede er kendt for deres kreative evner, så kan de drage stor nytte af de ”forslag” som en AI kan komme med. Det er heller ikke usandsynligt, at AI’en vil producere noget som rammer ”uden for boksen” og dermed kan hjælpe designeren med at udforske nye perspektiver.


Hvad skal du tage med herfra?

Først og fremmest er det vigtigt at huske på, at det er et værktøj og ja et rigtig fedt et af slagsen, men ikke mere end det. Det kommer ikke til 1:1 at erstatte mennesker.

Det kan være enormt behjælpeligt i en designproces, det kan være man sidder lidt fast, mangler en smule inspiration eller noget helt tredje.

Det kan være meget tidsbesparende, hvilket i de fleste sammenhænge også betyder økonomiske besparelser.

Det har fordele og ulemper, men i min optik opvejer fordelene for ulemperne.

Det er allerede ved at blive inkorporeret eksisterende softwares, et rigtig godt eksempel er Photoshop, som i deres beta version har AI integreret og kan bruges imens man redigerer billeder.

Jeg håber, at det har været til at forstå og, at det måske har givet dig bare en smule lyst til at prøve kræfter med det.

Tak fordi du læste med!

Relaterede indlæg

Gratis Script – Optimer dine Google Ads display kampagner automatisk

Hvordan AI-Prompts kan analysere toprangerende SEO sider for givne søgeord

Relaterede indlæg

Gratis Script – Optimer dine Google Ads display kampagner automatisk

Hvordan AI-Prompts kan analysere toprangerende SEO sider for givne søgeord

Relaterede nyheder

KONTAKT OS

Første skridt i din forretningsudvikling

Tøv ikke - vi er altid klar på en snak!

Vi sidder bare og venter på dit kald: +45 70 60 47 34

(Ønsker du at søge et job, så skal du henvende dig via vores karriereside for at komme i betragtning)

Dampfærgevej 27-29 st.
2100 København Ø
Rugårdsvej 55A 1. TV
5000 Odense C
Find kontaktperson
Skriv til os
Book et møde
Tilmeld nyhedsbrev
Job og Karriere
Skriv til os

Første skridt i din forretningsudvikling






    Du er en stjerne!

    Tak for din besked

    Vi vender tilbage hurtigst muligt.
    Rigtig god dag ☀️

    Book møde

    Snak med os når det passer dig bedst!

    Hvonår?

    Vælg dato

    Ledige tider

    Book møde

    Tak! - Vi skal bare lige vide lidt mere om dig






      Du er en stjerne!

      Tak for din besked

      Vi vender tilbage hurtigst muligt.
      Rigtig god dag ☀️

      Tilmeld nyhedsbrev

      Få de seneste nyheder og trends




        Du er en stjerne!

        Tak for din tilmelding

        Du er nu tilmeldt vores nyhedsbrev.
        Rigtig god dag ☀️