Tracking

21. juni 2023

Serverside tracking; hvad er det og hvem er det til for?

Indhold

Hvad bruger man det til Resultatet Hvem bør benytte det? Fordele og ulemper Alternativet Overbygningen

Indhold

Hvad bruger man det tilResultatetHvem bør benytte det?Fordele og ulemperAlternativetOverbygningen

Serverside tracking er grundlæggende bare en opgraderet udgave af den traditionelle sporing med Google Tag Manager, som du allerede bruger på din hjemmeside.

Serverside tracking kan anvendes til forskellige formål, herunder Google Analytics 4, Google Ads og Facebook Ads.

Bemærk, at det i øjeblikket ikke inkluderer LinkedIn Ads.

I en traditionel opsætning sendes data direkte fra brugerens browser til Google/Facebook.

Med serverside tracking sendes dataen fra din hjemmeside/server til en server, som du har kontrol over. Her kan du behandle og vælge, hvilke data der skal sendes videre til Google/Facebook eller et andet ønsket sted.

Morgan er i gang med at undersøge klikraten på sit website

Hvad bruger man det det til?

Serverside tracking har til formål at:

  1. Sikre, at alle sidevisninger og hændelser/konverteringer sendes korrekt videre til de ønskede platforme.
  2. Sikre, at UTM-koder, gclid/fbclid, cookies osv. sendes korrekt videre.

Desuden medfører det nogle sideeffekter:

  1. Nogle cookies kan have en længere levetid, da de bliver first party-cookies.
  2. Det er den nemmeste måde at implementere Google Consent Mode, hvor Google får tilladelse til at indsamle så meget lovlig data som muligt, når brugerne ikke har givet accept til cookies/tracking.

Vigtigst af alt får du en sporingsopsætning, der er i bedre overensstemmelse med GDPR-reglerne.

Resultatet er følgende:

  1. Typisk spores der 10-40% mere data i Google Analytics 4.
  2. Typisk spores der 10-20% flere konverteringer.

Da både Google og Facebook arbejder hen imod approximerede (beregnede) datamodeller, kan ovenstående give dig en betydelig værdi i form af ekstra attribueret værdi og mere præcis sporing.

Med andre ord ser Google og Facebook på den “perfekte data,” de har for 70% af dine brugere, og bruger denne til at udfylde hullerne for de resterende 30% af dine brugere, hvor dataene ikke er lige så omfattende.

Dette er intelligent, da Apple, EU og flere andre parter gør deres bedste for at skabe stadig flere huller i dine data.

Morgan står med en tavle der viser to grafer

Hvem bør benytte serverside tracking?

Du bør benytte serverside tracking, hvis en forbedring på 10-20% i sporing kan have en betydelig indflydelse på din forretning.

  1. Hvis du tjener 10.000 kr. om måneden online, er serverside tracking næsten ligegyldig.
  2. Hvis du tjener 1.000.000 kr. om måneden online, er serverside tracking en meget god investering.
  3. Hvis du ikke har en nogenlunde idé om, hvor meget du tjener online, er der andre skridt, du bør tage, før du begynder at fokusere på serverside tracking.

Hvad er fordelene og ulemperne?

Fordele:

  1. Der spores mere data.
  2. Data-approximering forbedres markant.
  3. Du får en mere realistisk repræsentation af dine sporingsresultater.
  4. Dette resulterer i bedre marketingbeslutninger vedrørende budget, budgivning, målgrupper osv., og den automatiserede del af din budgivning og målretning fungerer bedre.

Ulemper:

  1. Opsætningen er teknisk mere krævende.
  2. Der vil være en mindre løbende udgift til servere.
  3. Det er sandsynligt, at du ikke selv kan forstå din sporingsopsætning fuldt ud – det kræver hjælp fra en programmør.
  4. Serverside tracking fungerer ikke på alle platforme, så du bliver stadig nødt til at bruge clientside (traditionel) tracking til f.eks. LinkedIn.
Morgan med LinkedIn logo set igennem loop

Hvad er alternativet til serverside tracking?

Alternativet er at fortsætte med din nuværende tilgang. Den standardopsætning af sporing i website-koden eller Google Tag Manager kaldes “Client Side Sporing”.

Hvis du er en mindre aktør, har begrænsede ressourcer eller online markedsføring ikke er en primær driver for din forretning, kan dette være en acceptabel løsning at benytte.

Du opnår muligvis ikke det fulde potentiale af din sporing, men det kan være tilstrækkeligt for dig.

Hvad er overbygningen?

Hvis du ønsker at gå et skridt videre end serverside tracking, kan du indsamle data om Google Click ID (gclid), Facebook Click ID (fbclid), UTM-koder osv. og sende det direkte fra dit website til dit CRM-system.

Afhængigt af relevansen af henvendelsen og om den omsættes til en kunde, kan gclid/fbclid bruges til at sende dataen videre til Google Ads, Facebook Ads, Google Analytics 4 og andre relevante platforme.

Dataen kan bruges til at forfine dine budstrategier og fokus ved at fortælle Google, Facebook osv., præcist hvilke henvendelser der omsættes til leads og kunder.

Relaterede indlæg

Server-side tracking: 10-25% mere data og sporing af lange kunderejser

Guide til den gode leadtracking

Relaterede indlæg

Server-side tracking: 10-25% mere data og sporing af lange kunderejser

Guide til den gode leadtracking

Relaterede nyheder

KONTAKT OS

Første skridt i din forretningsudvikling

Tøv ikke - vi er altid klar på en snak!

Vi sidder bare og venter på dit kald: +45 70 60 47 34

(Ønsker du at søge et job, så skal du henvende dig via vores karriereside for at komme i betragtning)

Dampfærgevej 27-29 st.
2100 København Ø
Rugårdsvej 55A 1. TV
5000 Odense C
Find kontaktperson
Skriv til os
Book et møde
Tilmeld nyhedsbrev
Job og Karriere
Skriv til os

Første skridt i din forretningsudvikling






    Du er en stjerne!

    Tak for din besked

    Vi vender tilbage hurtigst muligt.
    Rigtig god dag ☀️

    Book møde

    Snak med os når det passer dig bedst!

    Hvonår?

    Vælg dato

    Ledige tider

    Book møde

    Tak! - Vi skal bare lige vide lidt mere om dig






      Du er en stjerne!

      Tak for din besked

      Vi vender tilbage hurtigst muligt.
      Rigtig god dag ☀️

      Tilmeld nyhedsbrev

      Få de seneste nyheder og trends




        Du er en stjerne!

        Tak for din tilmelding

        Du er nu tilmeldt vores nyhedsbrev.
        Rigtig god dag ☀️