idrætsefterskolen lægården
Formlen der sikrede det optimale elevoptag
Idrætsefterskolen Lægården ligger i Holstebro, Vestjylland og har plads til 170 elever. Skolen tilbyder bl.a. linjer inden for fodbold og håndbold samt roning.
Lægården ledte efter formlen til at opnå det optimale elevoptag og elevsammensætning år for år. Dermed kunne de sikre den bedst mulige efterskoleoplevelse for eleverne og undgå at skulle finde nye elever lige op til skolestart.
Ledige pladser op til skolestart lagde et unødvendigt pres på ledelsen
De ledige pladser op til skolestart gav et pres på ledelsen, for at kabalen på det kommende skoleår kunne gå op. Det gav ofte afledte udfordringer med, at man i sin søgen efter de sidste elever kunne få svært ved at opnå den optimale fordeling mellem drenge og piger i det kommende skoleår. Derudover kunne det medføre, at nogle af linjerne blev for store, og andre blev for små.
Dette ville Lægården gerne lave om på, så de ikke skulle stresse over den opgave, imens eleverne samtidig blev givet den bedst mulige efterskoleoplevelse.
Vi er rigtig glade for vores tillidsfulde samarbejde med Morningbound, som har hjulpet os med blandt andet Facebook og Instagram annoncering og virkelig været vores eksterne marketingafdeling. Deres indsats på især Google Ads og SEO har været afgørende for vores succes. Vi er bl.a. gået fra ikke at kunne få nok fodboldpiger til nu at have ventelister på fodboldlinjen.
Kanalmixet blev sammensat med målet at nå både potentielle elever og influenter til disse
Vi igangsatte en nøje planlagt online marketingindsats med fokus på Facebook og Instagram annoncering, Google Ads og SEO for at ramme brugerne lige der, hvor deres søgeintention lå.
Den betalte annoncering blev et primært værktøj de første sæsoner til at målrette os mod de elevprofiler, som manglede op til det kommende skoleår. Der var en tæt dialog mellem skolens ledelse og Morningbound for løbende at holde status på det kommende skoleår, og i takt med at holdene blev fyldt ud, blev annonceringen tilpasset efter det.
Gradvist blev skoleårene tidligere og tidligere booket optimalt ud, indtil Lægården til sidst havde opbygget en venteliste.
Resultatet: Allerede 1. år efter blev elevoptaget lukket i januar
Den næste sæson blev elevholdet lukket i januar, og Lægården havde samtidig opnået den ønskede balance mellem drenge og piger.
I dag har vi opnået en kontinuerlig balance fra skoleår til skoleår, hvor:
1) Der er venteliste frem til skoleåret 2026/2027, som giver god mulighed for den perfekte sammensætning
2) Lægården opnår den ønskede fordeling mellem drenge og piger samt den ønskede balance på de forskellige linjer
3) Lægården har nu venteliste på deres pigefodboldlinje, hvor de tidligere har haft problemer med at finde nok piger til linjen
Følgende resultater er den afledte effekt af de forskellige indsatspunkter:
Topplaceringer på Google på vigtigste linjefag
Stigning i organisk trafik på relevante linjer
Antal skoleår booket forud
Morningbound som den eksterne marketingafdeling
En af de store styrker i samarbejdet har været, at Lægården har valgt at tænke Morningbound som deres eksterne marketingafdeling, som har kunnet understøtte Lægården med præcis de digitale marketing kompetencer, der var brug for på de givne tidspunkter.
Således kunne Lægården indfri deres målsætninger via digital marketing, uden at de var nødt til at oplære en lærerkollega i digital marketing eller ansætte en decideret intern marketingkoordinator.
Dette gav Lægården fleksibiliteten til at få adgang til en bred palette af digitale marketingkompetencer, som det tilknyttede team fra Morningbound kunne levere, uden at de har skullet forpligte sig økonomisk til en intern ansættelse
Annoncering på Facebook og Instagram rammer målgruppen
Et andet effektfuldt indsatspunkt i den samlede løsning har været målrettet annoncering på Facebook og Instagram mod præcis de elevprofiler, som Lægården mangler for at sammensætte det optimale elevhold.
Da fokusset f.eks. var på pigefodbold, oprettede vi kampagner målrettet forældre til piger i 5.-9. klasse, som havde angivet fodboldmæssige interesser, og som boede inden for den relevante geografi.
Denne taktik har løbende sikret relevant eksponering mod de rigtige målgrupper til yderst favorable budgetter ift. andre annonceringsmuligheder.
En løbende SEO-indsats gør elevoptaget nemmere og nemmere
Slutteligt er det relevant at nævne den kontinuerlige SEO-indsats, som år efter år har høstet vigtige resultater for efterskolen.
Det har nemlig givet en støt stigning af relevante website-besøgende, som har fundet de mest relevante sportslinjer, de var på udkig efter.
Dette har resulteret i flere relevante fremvisninger og større fremmøde til bl.a. Efterskolernes Dag.