idrætsefterskolen lægården
Formlen der sikrede det optimale elevoptag
Idrætsefterskolen Lægården ligger i Holstebro, Vestjylland og har plads til 170 elever. Skolen tilbyder bl.a. linjer inden for fodbold og håndbold samt roning.
Lægården ledte efter formlen til at opnå det optimale elevoptag og elevsammensætning år for år. Dermed kunne de sikre den bedst mulige efterskoleoplevelse for eleverne og undgå at skulle finde nye elever lige op til skolestart.
Fuldt booket og markant trafikvækst
Antal skoleår booket forud
2
år
Stigning i organisk trafik på relevante linjer
+88,9
%
Allerede 1. år efter blev elevoptaget lukket i januar
Allerede sæsonen efter, vi startede samarbejde, blev elevholdet lukket i januar, og Lægården havde samtidig opnået den ønskede balance mellem drenge og piger.
I dag har vi opnået en kontinuerlig balance fra skoleår til skoleår, hvor:
- Der er venteliste frem til skoleåret 2026/2027, som giver god mulighed for den perfekte sammensætning
- Lægården opnår den ønskede fordeling mellem drenge og piger samt den ønskede balance på de forskellige linjer
- Lægården har nu venteliste på deres pigefodboldlinje, hvor de tidligere har haft problemer med at finde nok piger til linjen
“Vi er rigtig glade for vores tillidsfulde samarbejde med Morningbound, som har hjulpet os med blandt andet Facebook og Instagram annoncering og virkelig været vores eksterne marketingafdeling. Deres indsats på især Google Ads og SEO har været afgørende for vores succes. Vi er bl.a. gået fra ikke at kunne få nok fodboldpiger til nu at have ventelister på fodboldlinjen.”
Ole Dommer
Forstander på Lægården
Ledige pladser op til skolestart skabte unødigt pres på ledelsen
Ledige pladser op til skolestart gav et pres på ledelsen for at få kabalen til at gå op. I søgen efter de sidste elever blev det ofte en udfordring at opnå den optimale fordeling mellem drenge og piger samt fordelingen på de forskellige linjer. Dette kunne resultere i, at nogle linjer blev for store, mens andre blev for små.
Lægården ønskede at ændre denne situation for at fjerne stressen fra ledelsen og samtidig sikre, at eleverne fik den bedst mulige efterskoleoplevelse.
Målrettet annoncering fyldte elevpladserne op
Vi igangsatte en målrettet online marketingindsats med fokus på Facebook- og Instagram-annoncering, Google Ads og SEO for at ramme brugerne præcist efter deres søgeintention.
Den betalte annoncering blev afgørende i de første sæsoner for at tiltrække de rette elevprofiler. Gennem tæt dialog med skolens ledelse blev kampagnerne løbende justeret i takt med, at pladserne blev fyldt op. Resultatet? Skoleårene blev gradvist booket tidligere, indtil Lægården til sidst opbyggede en venteliste.
En særlig effektiv indsats var annoncering mod specifikke elevprofiler. Da skolen manglede flere pigefodboldspillere, målrettede vi kampagner mod forældre til piger i 5.-9. klasse med fodboldinteresse inden for den relevante geografi. Denne taktik sikrede præcis eksponering til en fordelagtig pris sammenlignet med andre annonceringsmuligheder.
Endelig har vi haft fokus på at optimere trackingen på deres website for hele tiden at have konkrete data at træffe vores beslutninger ud fra. F.eks. har de fået lavet et stort flot Instagram banner på deres website, som viser glimt af hverdagen på efterskolen. Dette banner sporer vi på for at se, hvor interessant det er for brugerne.
En løbende SEO-indsats gør elevoptaget nemmere og nemmere
Den kontinuerlige SEO-indsats har år efter år skabt markante resultater for efterskolen.
Den har sikret en stabil vækst i relevante website-besøgende, der aktivt søger efter skolens sportslinjer – og topplaceringer på Google på deres vigtigste linjefag.
Dette har ført til flere fremvisninger og øget fremmøde til blandt andet Efterskolernes Dag.
Morningbound som den eksterne marketingafdeling
Det har været afgørende for at nå de gode resultater, at vi har haft en løbende og tæt dialog med Lægården. På den måde har vi hele tiden kunnet tilpasse vores indsatser til at fokusere på netop de linjer, der var nødvendige på forskellige tidspunkter.
En af de store styrker i samarbejdet har også været, at Lægården har haft adgang til de nødvendige digitale marketingkompetencer præcis, når der var behov for dem.
Det har gjort det muligt at nå deres målsætninger uden at skulle oplære en lærerkollega eller ansætte en intern marketingkoordinator. Samtidig har skolen haft fleksibiliteten til at trække på et bredt kompetencefelt uden en fast økonomisk forpligtelse.